03.12.16 ARC Dag 14

Karoline Stagrum Eknes og Espen Nygaard
Sat 3 Dec 2016 13:32
Posisjon kl 11.00 UTC-2 13:37.40N 36:36.02W

Vind nå: Stabilt ESE 9-11 m/s 106gr. Tiltakende vind.
Bølgehøyde: 1,5-2 m fra E, blitt skikkelig huskestue her nå.
Himmel: Overskyet med litt sol. Mye lave skyer rundt oss.
Luft-/Sjøtemp: 29 / 27 C
Gjenværende distanse: 1418nm
Gjennomsnittsfart akkumulert: 5,7 knop
Gjennomsnittsfast siden siste rapport: 5,7 knop
Seilføring: Stor 2 rev og fokk. Vi tok et ekstra rev i går før kvelden grunnet tiltakende vind, og da hørte vi en litt ekkel lyd fra revelinene til rev 2, så nå har vi surra seilet fast i denne posisjonen og står med dette til været løyer på tirs/ons. Da får vi feilsøke litt mer.
Fisk: Ikke fiska i det siste.

Tanker fra gårsdagen, 02.12.2016- Dag 13 Fredag

Espen:

I natt lå jeg I køya I 11 timer I strekk! Det er rekord. 3 av fire netter har man en eller to nattevakter, men dagen før mother-vakt har du 12 timer hvile. Tidligere har det alltid vært nødvendig å gjøre små endringer I seil eller kurs, eller forhold som gjør at jeg vil opp å sjekke ståa for å kunne sove godt igjen. Men I 4 tiden rapporterte Andreas ved vaktskiftet til Mari, som forøvrig ble forskjøvet en time grunnet lav vekkerklokke-lyd (..?), at forholdene var helt supre, vi hadde samme vind og den hadde dreid ca 20 grader I riktig retning. Perfekt. Første inspeksjon om morgenen framover på skipet kunne også avsløre den første, stakkarslige flyvefisken på dekk. Det var dessverre ikke mye liv igjen, men veldig interessant å studere vingene på den. Svært så strømlinjeformet den fisken (fuglen?) der!

Det er litt rart å tenke på at nå er vi jaggu meg midt uti her. Når vi kikker på kartet helt utzoomet ser vi oss I en båt midt mellom Afrika og Sør-Amerika. I dag passerte vi grensen hvor det var kortere framover enn bakover, selv om det er over 1000nm I begge retninger korteste vei til fastland.

Ellers kan det meldes om at Andreas sitt reportoar på Ukulele utvides med opptil flere sanger daglig. Det tralles til Musevisa, Halleluja, Im yours, og Romjulsdrøm, og det er virkelig så kjekt!

VI har forøvrig stilt klokken enda en time tilbake I dag, så nå lever vi i UTC-2, eller tre timer bak Norge.

Karoline:

I dag er motivasjonen litt bedre. Espen og jeg har begynt å snurre opp I problemene våre etter den virkelige downen jeg hadde I går, som bare har gått nedover og nedover I det siste. Nå er det på vei opp, så da håper jeg motivasjonen går oppover også. Vi har jo glemt å snakke sammen om oss, vi har vært for opptatt av at vi fire ombord skal fungere sammen.

I dag er vi halvveis! Og det er masse vind, så nå suser vi avgårde mot st.lucia. Vi har seilt hele 1600 nm, og har da 1600 nm igjen. I forbindelse med det, bakte Mari brownies til lunsj, og så hadde vi en felles treningsøkt på ettermiddagen! Det var gøy og digg å få svette ut litt, vi kjørte beinhev, plankevariant, knebøy og smale push-ups med 8*20sek på her øvelse.

I morra skal jeg være mother, vi får se hvordan det går, for nå er jeg faktisk litt småkvalm bare av å skrive det her…

Mari:

Den skjønnlitterære pausen var svært etterlengtet for jeg har nesten fullført en hel bok Idag. Begynte I dag tidlig og det skal ikke forundre meg om jeg ikke klarer å slukke lyset før den er lest ut. Det er boken til Naomi James jeg leser, som var første kvinne til å seile alene rundt jorden! Den dama er helt sjuk! Hun kommer I så mange problemer at det er helt utrolig at noen velger det frivillig! To år før hun kastet loss hadde hun ikke satt fot I en seilbåt før heller. Dette var på slutten av 70-tallet, så særlig imponerende elektroniske hjelpemidler hadde hun selvsagt ikke, og hun lurer til stadighet på hvor I verden hun befinner seg, da hun må ta ut kurs med sekstant, og solen (og horisonten I de store dønningene) kan være et sjeldent syn. Hun kullseiler, alle vantene på styrbord side (som holder masten oppe) detter av et par uker før hun skal runde Kapp Horn og autopiloten hennes er jo et sant mareritt hele turen! Uansett, veldig spennende lesing! Og jeg kan forsikre svigermor og alle andre som måtte bekymre seg at jeg aldri kommer til å begi meg ut på noe sånt! Atlanterhavskryssing har lenge vært en drøm, og det skal nok holde :)

Ellers; vi har hatt stødig kurs rett mot St.Lucia I 6-7 knop de siste dagene, noe som føles innmari bra! Vi krysser fingrene for at vinden holder seg fra denne vinkelen, slik at vi slipper å seile siksak.

Jeg savner Nils

Andreas:

I dag er det på en måte fredag den trettende for oss her på Marlene. Det er I hvert fall fredag, og det er den trettende dagen vi er til sjøs på vei over Atlanteren. Det ser heldigvis ut til at vi har kommet oss trygt gjennom dagen, uten de store uhell. Noe muffens er det med storseilet, men det får vi komme tilbake til når vi vet mer om den saken. Ellers synes jeg dette store havet kunne gjort en litt bedre innsats på underholdningsfronten. Til nå har vi for det meste sett flyvefisk, flyvefisk og enda mer flyvefisk. Det må være milliarder av dem her ute. I ny og ne havner til og med en uheldig stakkar i båten. Her er en liste på ting jeg vil se (I prioritert rekkefølge):

1. Marie (jeg vet jeg må vente til vi kommer frem til St Lucia, men det er greit)
  2. Hvalhai (ganske nærme båten, men bare en liten stund)
  3. Delfiner (så nærme som mulig)
  4. Hval (et lite stykke unna og gjerne på dagtid så vi har litt kontroll på dem)
  5. Ferske grønnsaker
  6. De siste episodene av Westworld
  7. Tunfisk (på en av fiskekrokene vi har ute)