28.11.16 ARC Dag 9

Karoline Stagrum Eknes og Espen Nygaard
Mon 28 Nov 2016 10:20
Posisjon kl 1000 UTC 14:23.80N 25:38.27W

Vind nå: 6-8 m/s ENE 80gr. Flotte forhold gjennom natten 7-9m/s og gjorde god framgang på platt lens med spridd fokk.
Bølgehøyde: 0,5m fra E
Himmel: Sol og noen får cumulus-skyer
Sikt: Svært god
COG: 250 gr
Fart gjennom vann:  6,5-8,5 knop
SOG: 6-7,5 knop
Utseilt distanse: 1085 nm
Gjenværende distanse iht rute: 2087 nm
Gjennomsnittsfart akkumulert: 5,7 knop
Gjennomsnittsfast siden siste rapport: 6,4 knop
Seilføring: Satt spinnakeren kl 08 – flotte forhold nå.
Fisk: Inntill videre fiskeforbud... :)

Tanker fra gårsdagen – 27.11.16 – Dag 8: Søndag

Espen:

Det er noe helt spesielt med nattevakter - endelig er det blitt såpass varmt at det holder med shorts og tskjorte på ute, og følelsen av å være I ett med båten og naturen er oppslukende. Jeg driver å leser I siste utgave av Yachting World om de store gutta som har startet på årets utgave av Vendée Globe-regattaen*, og føler meg til tider litt som dem der Marlene bruser på en fin slør I sine 6-8 knop, seilene står som støpt (så godt de klarer de gamle dukene vi har på nå) og autopiloten holder det hele på stø kurs, mens resten av mannskapet ligger og sover. Ikke ser jeg noe som helst rundt meg så jeg seiler liksom I blinde, spesielt når det er overskyet som det har vært nå. Ikke klarer jeg å forutsi bevegelsen fra bølgene, men når jeg står med to bein godt planta I cockpit, armene holder fast I sprayhooden og hodet titter opp og fremover I intet forut, føler jeg at jeg surfer avgårde på et eneste stort surfebrett hvis oppførsel utelukkende styres av samspillet mellom naturen og elektronikken. Det trengs virkelig minimalt med bidrag fra min side. Er man redd for å kollidere med en sovende hval eller flytende kontainer, kunne man like gjerne blitt hjemme, for det er virkelig ingenting man kan gjøre for å forhindre et slikt sammentreff annet enn å krysse fingrene og håpe på det beste.

*non-stop solo-regatta jorden rundt, de holder 22-30 knop konstant med båter utstyrt med foiler for å løfte dem ut av vannet for med dette å seile enda raskere! Et av verdens mest ekstreme regattaer.

Ellers rapporteres om en suksessrik dag med 8 timer spinnaker og flott vær. Men vi fant ut ila kvelden at vi har hatt 2 knop motstrøm gjennom hele kapp verde-øyene, så litt skuffa ble vi da vi ikke fikk gjenstående nm til å stemme med utseilt distanse...! Nå hadde vi jo så god båtfart!

Karoline:

I dag har vi hatt en slik dag man tenker er en typisk atlanterhavskryssingdag. Vinden  I rompa og spinnakerseiling hele dagen. I dag har vi vel hatt det kjappeste døgnet til nå. Bikinien har vært på hele dagen. Jeg har trent en 45 minutters yogaøkt og byttet sengetøy ombord, vi har og lagt bort dynene, da det er for varmt til å bruke de. Vi fikk oss også en etterlengtet dusj. Vi hadde føsrst tenkt til å stoppe for å bade, men så var vi I så godt  driv med spnnakeren, så da tok vi alle en vask bak på hekken ved at man hadde en sæle rundt livet. Først fikk vedkommende npen bøtter sjøvann hellende over seg, så litt shampo og så litt mer sjøvann, tilslutt skyll I ferskvann, det var deilig! Og vannet er jo så varmt nå. Jeg har og vasket kopphåndduker og vaskekluter da alt stinka skikkelig!

I dag har Mari vært mother og vi har fått deilig stekt mahi mahi med nøtter, søtpotetmos, erter og soyasmør, utrolig deilig. Til kvelds fikk vi pasta bollonese, nam nam :)

Jeg glemte å skrive hva vi fikk å spise I går, da var det Andreas som var mother og vi fikk omlett til frokost og burger med Guacamole til middag, det var og nam nam! Alle er så flinke til å lage mat og det er veldig gøy(og godt) :)

Andreas:

I dag må jeg skrive litt om spinnakeren vår som jeg ikke var videre imponert over sist den var I bruk. Nå har endelig vinden tatt seg opp og da viser det seg at dette digre seilet virkelig kommer til sin rett. Med god medvind I hele dag har det stått rakt I ryggen og dyttet oss fremover med fabelaktig fart. Ved et par anledninger har vi faktisk holdt over 10 knop, noe vi er veldig fornøyd med. Fiskeskøyta har blitt til speedbåt! Etter å ha brukt en uke på å komme oss sydover til Cap Verde håper vi nå på å kunne opprettholde den gode hastigheten på resten av turen som altså stort sett går rett vestover til vi er fremme.
Ellers har alle tatt etterlengtede dusjer I dag. De gjøres ved å stå på en bitteliten badeplattform helt bakerst på båten mens noen andre heller bøtter med saltvann over en. Deretter påføres sjampo som gnis inn I hår og alle andre steder det trengs før man runder det hele av med en bøtte ferskvann over seg. Sykt deilig for å si det sånn sett.

Mari:
I natt har vi fått besøk av sjønissen! På "nattbordet" lå nemlig en sokk med første-søndag-I-advent-kos da jeg våknet så pepperkaker ble fortært til kaffekosen I morges, og det smakte himmelsk! Senere heiste vi spinnaker og durer nå av gårde I veldig god fart! Etter oppdatering fra pappa og Reidar får vi vite at de båtene som gikk mer vest I starten kan se ut til å slite litt nå, med lite vind og muligens motvind etterhvert, og noen har også lagt om kurs mot oss! Skadefryd er jo ingen dyd, men jeg må innrømme at det er ganske digg, da vår veldig sørlige kurs tidligere har føltes feil. Det er svært motiverende med slike mails!! Fikk også mail av min kjære mann I dag og det var veldig hyggelig!! Koselig å lese at svigerfamilien følger spent med også :)
En ting vi har snakket litt om er at det er overraskende lite tid "å slå ihjel" I forhold til hva vi så for oss. Dagen varer på en måte fra kl 10 da de fleste har stått opp til kl 19, da noen begynner å legge seg for å stå opp til skift kl 00 eller 03. Middag serveres kl 13-14 ca. Timene før og etter middag er man på vakt, lager mat, er oppe og prater med de andre, skriver I bloggen eller slapper av, så plutselig er dagen over. Etter at det blir mørkt er det selvsagt også muligheter til å gjøre ting, men tiden flyr altså! Jeg så for meg at jeg kom til å kjede meg, men det har jeg enda tilgode!
Nettopp tatt en svært etterlengtet dusj alle mann, fantastisk deilig!
Memchat-jenter: Jeg kom på at jeg hadde jo sett, men ikke lest det dere skrev mens jeg var I Las Palmas, så jeg koste meg med en uke gammel skriverier fra dere på sengekanten, og følte at jeg ikke var så langt unna likevel! Fikk også hørt lydklippet og filmene dine Ida, som Sara Martine sa jeg måtte høre/se! Sykt cute