27.11.16 ARC Dag 8

Karoline Stagrum Eknes og Espen Nygaard
Sun 27 Nov 2016 11:03
Posisjon kl 1100 UTC

Vind nå: 6-8 m/s ENE 80gr. Flotte forhold gjennom natten 7-9m/s og gjorde god framgang!
Bølgehøyde: 0,5m fra NE
Gjenværende distanse: 2184 nm
Gjennomsnittsfart akkumulert: 5,7 knop
Gjennomsnittsfast siden siste rapport: 6,0 knop
Seilføring: Dundrer avgårde med spinnaker og full stor babord halser siden kl 1000 UTC!
Fisk: Ny Mahi Mahi på 10,5 kg og Yellowfin tuna som vi slapp ut igjen. Les rapportene under!

Tanker fra gårsdagen – 26.11.16 – Dag 7: Lørdag

Espen:

Alt dette med fisken tok faktisk mye krefter, så jeg var ganske utslitt da jeg la med 3 timer på overtid I går kveld før jeg skulle på vakt. Ikke hjalp det heller at vindforholdene var til å bli gal av, og svært demotiverende. Da jeg våknet I morges etter en god hvil hadde mari fin slør avgårde I 6-7 knop rett mot Kapp Verde, og det var jeg godt fornøyd med å se! Jeg hjalp henne opp med storen en eller annen gang tidlig på morgenkvisten, men resten fiksa hun selv. Men så var vi der da, for seil igjen, og med 17kg fisk liggende I balja, som ingen av oss orket å gjøre noe med I går natt I belgmørket. Vi hadde en rask forslagsrunde på hva vi skulle gjøre med den - for kan man egentlig anse fisken som fersk etter å ha ligget dau I en balje marinert I sine egne kroppsvesker I 12 timer? Vi var usikre på om kjøttet var blitt fordervet av diverse kjemiske prosesser som skjer I en fisk etter hook up - og med analogien mot det vanlige liv; ville vi spist en urenset fisk som har ligget på kjøkkenbenken en hel dag og natt? Vi kom  til at vi ikke torde det, og nøyde oss med photoshoot før hele besitet havnet tilbake til moder jord. Litt synd, men ingen av oss ville utsette seg for risikoen med å bli syke. Når det er sagt, det skal være en av de beste fiskene man får uti her da. Gi oss gjerne noen tilbakemeldinger på hvor lenge en fisk kan ligge slik!

Vi fikk faktisk en fisk til I formiddag, en bitteliten yellowfin tuna, men den var så liten at vi bare slapp den ut igjen, lykkelig fornøyd så det ut til at den var da. Så nå føler vi at vi har fått ekstremitetene, altfor stor og altfor liten, så nå krysser vi fingrene for en på passe størrelse:):)

Dette tar helt av!! Det hyler I stanga igjen, denne gangen litt tidligere på ettermiddagen, og en ny runde med Mahi Mahi fighting er på gang! Perfect size, 10,5 kg, og relativt mye enklere fight. Denne gangen fikk vi 4kg drita deilig filet ut av fangsten;) Dette er gøy!

Karoline:

I dag slapp vi fisken/beistet I sjøen da vi ikke torde spise den etter en natt på dekk uten å være noe sløyd, men det stoppet ikke Espen fra å sette ut fiskekroken! Han tok først en liten blekksprut på kroken og da fikk vi en liten bonoito som vi kastet ut igjen. Da tok han på samme kroken som dagen før og en time etter hadde vi napp igjen! Vi brukte ikke like lang tid på å få inn denne, det var samme fisken, en mahi mahi eller dorado som den også heter. Den var på 10,5 kg, og siden vi fikk den opp på ettermiddagen fikk vi også sløyd den før det ble mørkt. Nå er det fiskeforbud noen dager, vi må få spist opp kjøttet vi har med fra Las Palmas og fisken vi har!

Nå er vi kommet til Kapp verde øynene, jeg kan så vidt skimte den første øya. Vi skal jo ikke stoppe her, men seile rett forbi. Føles litt rart å dra rett forbi land etter en ukes seiling, men det er like greit å fortsette. Vi har snart passert 1000 nautiske mil og da er vi omtrent en tredjedel på vei. Får håpe vi får stabil vind vestover nå, for det trenger vi :)

Ellers vil jeg fortelle dere litt om hvordan matlaging og vasking foregår ombord. Vi har jo ikke ubegrensa med ferskvann, selv om vi kjører watermaker hver dag kan den jo plutselig slutte å fungere, og da må vi ha nok vann. Nå begynner vi jo å nærme oss St.Lucia mer og mer, så etterhvert kan vi nok være litt mer romslig når det gjelder vannbruk. All oppvask skjer I saltvann som vi pumper inn I vasken med en fotpumpe vi har installert. Vi skyller glass og kopper I ferskvann ellers smaker det salt av alt man drikker… Vi har en skiftordning som gjør at hver fjerde dag er man "mother". Da har man ingen styringsvakt men kun ansvar for å lage alle måltider, vaske opp og vaske båt. Vi er jo fire personer på veldig lite areal og da blir det fort skittent! Og så drar vi med salt overalt så da er det bra å få vaska litt også. Vi har fordelt det slik at Espen vasker cockpit, Mari vasker salongen og lugarene, Andreas vasker badet(spesielt doen får jo gjennomgå når vi er fire personer :p) og jeg vasker alt mulig annet. Tilsammen blir det en relativt ren båt og mange spennende måltider :)

Når det gjelder vask av oss selv har vi kun tatt kattevasker med klut, men I morgen håper vi at vi kan stoppe opp litt og bade, vaske håret og skylle oss på rekka bak. Vindroret har vi jo ikke brukt noe særlig da vi ikke har fått det til å fungere, så da håper jeg vi kan bytte badestigen med vindror I morgen! :) :)

PS. Nattskiftet foregår går I shorts og tshorte da det er ganske så varmt nå. Temperaturen I vannet er omtren 25-26 grader :)

Mari:

Den skuffende lyden av motoren var fortsatt tilstede da jeg skulle på vakt kl 06 I dag tidlig. Regnet gjorde det også så den første morgentimen var I det hele tatt ganske sørgerlig. MEN resten av dagen har vært veldig bra! Etter en times tid så jeg at vinden begynte å stabilisere seg, både I retning og styrke (4-6 m/s tvers- til og med med riktig kurs!) så jeg vekket Espen og fikk han til å hjelpe meg med å få opp storseilet, og jaggu har vi stått slik omtrent hele dagen, med brukbar fart. Etter skift har jeg ligget I lugaren og skrevet oppgave og sett på film da det har vært overskyet og regn- grålørdag, men deilig med noen sånne dager også!
Nå I kveld har vi gått platt med spridd fokk mer mot vest (250-60 gr) for å kunne sløre gjennom Kapp Verde I natt og I morgen. Vinden har tatt seg opp også så det ser ut til å bli en deilig natt for dem som skal stå på vakt. Jeg skal sove lenge og pønske ut oppskrifter med Mahi Mahi til morgendagen! Sitter faktisk og knasker på denne spesielle fisken til kveldsmat mens jeg skriver dette, og det er utrolig godt! Vil si det er en mellomting mellom krabbeklo og kylling :)
Det begynner å bli spennende å se om jeg rekker flybilletten min hjem til Oslo 15. desember (om morgenen, så må være fremme 14.!). Hvis jeg ikke rekker den flyreisen må jeg bare informere dere hjemme at julegavene kan henge I en tynn tråd da både tids- og pengebudsjettet mitt går til å komme seg hjem :P

Andreas:
Litt kortere oppdatering I dag: Tro det eller ei, men vi fikk en sånn diger fisk igjen! Dagligvarebutikken har blitt til en fiskeskøyte. Den vi fikk I går var så stor at vi ikke helt visste hva vi skulle gjøre med den, men dagens fangst var litt mindre og mye mer håndterlig. Akkurat som I går fikk vi snurra den inn til båten, dratt den ut av vannet og kjørt en pigg inn I hodet på den. Ikke lenge etter at fisken var død og løftet om bord ble den gjort om til deilige fileter og vipps så hadde vi kveldsmat. Deilig! (Til info: gårsdagens fisk veide ca 16,5 kg. Dagens fangst omtrent 10,5 kg. Begge av tyoen Mahi Mahi)
Når det gjelder selve seilinga holder vi stø kurs mot Cap Verde-øyene og kommer til å gå mellom disse før vi dreier vestover. Deretter satser vi på å seile sånn ca korteste vei mot St Lucia :)
Vil også benytte anledningen til å informere venner, familie og kjæreste om at livet på båt er herlig og at alt er vel! Dagene er innholdsrike og flyr av gårde. Gleder meg til alt som gjenstår av reisen!