15.05.17 BVI-Bermuda - Statusrapport 5

Tid underveis: 4d 23h 45min

Vind nå: 6-8m/s TWD 255
Sjø: 0,5-1m bølger fra SV
Himmel: Opphold, lettskyet, mer skydekke i nord
Barometer: 1019
Luft-/Sjøtemp: 29 / 22,5
Sikt: Svært god

COG: 000
SOG: 6-7 kts
LOG: 651 nm (72 %)
DTD: 255 nm
Total distanse: 906 nm
Samlet omvei: 60 nm (7,1 %)
TTD (på VMG12H): 2d 0h
ETA (Lokal tid): 17.05.17 11:00

LOG siste 24H: 141 nm
VMG siste 12H: 5,3 kts (63 nm)
BSP gj.snitt: 5,4 kts
Samlet framdrift for motor: 2d 2h 50min (42 %)
Seilføring: Fulle seil, AWA 120. Motstrømmen ser ut til å avta.

Tanker fra forrige døgn, 14. mai 2017. Dag 5 Søndag:

Espen:
Jeg synes det var en litt annen bevegelse I båten da jeg våknet I 6-tiden I dag morges. Og jo da, da jeg kom opp kunne Marte fortelle meg at nå hadde det akkurat begynt å ta seg opp igjen med vinden. Da tok det trolig ikke mer 2 minutter før storseil og fokk var ute og motoren fikk en etterlengtet hvile etter 47 sammenhengende arbeidstimer! For en herlig følelse. Karoline og Stine som lå nede og sov, våknet av at motoren ble skrudd av..! Så rolig det ble!

Vi har hatt en flott seilas med rundt 7 knop snittfart gjennom mange timer, med vinden inn aktenfor tvers ca 140 grader relativ vindvinkel. Vilde har også fått styre mange av timene. Utpå etttermiddagen løya vinden noe, og vi har holdt ca 5 knop resten av dagen. Vind fra sammen vinkel, men litt roligere. Skal ta seg opp igjen til kvelden og vare I 2 døgn, så det ligger an til fin seiling hele veien inn til Bermuda.

Karoline:
Hurra! Vind! I dag fikk vi endelig seilt igjen. Var helt ør I hodet etter motordur I to døgn. På mitt første skift var det fin vind, 6-10 m/s, så da holdt vi vel en 7 nm I timen. Da hadde vi verken motstrøm eller medstrøm. I de to døgnene vi har mottra har vi hatt litt motstrøm. Men nå, på nattskiftet mitt har vi hele 1 knop motsrøm så det er ganske kjipt. Så vi holder kun 4-5 nm I timen mot mål, selv om vi går I 5-6 knop. Jaja, man kan visst ikke få alt.

Ellers har det blitt en runde bøtting på meg I dag, da jeg daua av svette etter middagen. Det var digg, for nå er temperaturen I vannet nede I 22-23 grader. Har ikke sett den badetemperaturen på over et halvt år, og nedover går den. Vi går jo rett nord også, så det er jo ikke så rart.

Det ser jo heller ikke ut som vi skal greie å komme frem den 16.mai, mer utpå ettermiddagen 17.mai. Så da blir det 17.mai frokost ombord I Marlene, så får vi prøve å feire litt når vi kommer frem utpå dagen :)

Marte:
I dag har havet lignet litt mer på sånn jeg hadde forestilt meg det. De to foregående dagene har det vært så stille og rolig at en likesågodt kunne ha vært i en andedam som langt ute i Atlanterhavet med 7000 meter vann under oss og hav så langt øyet kan se 360 grader rundt oss. Været har absolutt ikke vært ille I dag heller, men vi har nå ihvertfall blitt kastet og slengt litt rundt omkring i båten.

Vi har holdt godt seiltempo hele formiddagen, men utover ettermiddagen løyet vinden noe, og halvveis på ettermiddagsskiftet mitt så jeg til og med det stygge ettallet (som i 1 m/s) et par ganger. Heldigvis dabbet det ikke helt av, så vi har klart å holde 4-5 knop, og fra Karoline tar over er det meldt om at vinden skal øke igjen. Det lover godt, for er tross alt litt morsommere å seile enn å motre oss fremover :)

Stine:
Vinden er her! Våknet på morgenen av at den skjærende motorduren forsvant. For en lettelse! I dag har vi kost oss med passe vind, strålende sol og mye hygge. Vi har riktignok 1knops motstrøm, men prøver å ikke forkusere så mye på det..

Ettersom vi har manglet vind I mange dager, var det en liten overgang til å faktisk ha bølger igjen. Ble blant annet minnet på at det å gå I sokker inne ikke akkurat lønner seg for de fungerer som skøyter, og det å treffe trappa på vei ut kan også være en utfordring hvis man ikke er oppmerksom. Så vi sjangler rundt alle mann og dulter borti ting hele tiden. Det gjelder vel spesielt oss landkrabber, jeg har I hvertfall polkadott mønster på begge leggene, men det er da bare litt av sjarmen. Så lenge vi ikke blir sjøsyke skal vi fint klare å takle noen blåmerker til.

Ellers er det mye snakk om 17.mai ombord. Blir 17.mai-frokosten på Bermuda eller ombord I Marlene? Det får vinden og havstrømmene bestemme. Vi har uansett startet forberedelsene med allsang av både Ja, vi elsker og Norge I rødt, hviss og blått. Er vel ingen som er noen sangfugler akkurat, men innsatsen skal det ikke stå på.