27.06.17 Statusrapport

Posisjon: 42:58.06N 017:48.71W
Tid underveis: 3d 21h 30min
------------------------------------
Vind: 11-15m/s TWD 235. Tok seg opp fra kl 08 i morges.
Sjø: Bygd seg opp litt, 1,5-2m fra Vest
Himmel: Helt overskyet
Barometer: 1014
Luft-/Sjøtemp: 22 / 18
Sikt: Middels
COG: 085-090
SOG: Ca 8 kts fra kl 08.
------------------------------------
Utseilt o/grunn: 534 nm (56 %)
Vanndist: 533 nm
DTD: 414 nm
Total distanse: 948 nm
Samlet omvei over grunn: 46 nm (5,1 %)
Samlet strømpåv. +mot/-med: -1 nm/0 kts (0 %)
Samlet framdrift for motor: 2d 0h 0min (51 %)
TTD (på VMG12H): 2d 21h
ETA (Lokal tid): Fredag 30.06.17 kl 10:00
VMG12H: 5,9 kts (71 nm)
STW12H: 6,3 kts
LOG24H: 137 nm
LOG24H totalt gj.snitt: 137 nm
SOG totalt gj.snitt: 5,7 kts
------------------------------------
Seilføring: Kun 2 rev i storen nå, rulla helt inn fokka.
Kommentar: Passert halveis i natt! Og nå har 'Marlene Express' fått opp farten og vi gjør gode 8 kts mot mål. Været er ikke fult så trivelig som i går, nå er det grått, noen drypp innimellom, og sjøen bygger seg opp. Men vi er glade over å holde god båtfart:) Og gleder oss til middag!
Tanker fra forrige døgn, Mandag 26.6.2017, Dag 4

Espen:
I dag startet også som en noe utfordrende dag vindmessig. Vi fikk seilt gjennom hele natten, men et par timer på morgenkvisten ble det helt vindstille. Det tok seg litt tilbake igjen, og vi har laget en herlig slalomstrek I kartplottern, med kurser vekslende fra 010 til 140…Det passerte en annen seilbåt bak oss I dag, uten AIS, men såpass at jeg nesten klarte å lese seilnumrene gjennom kikkerten. Etterhvert dreide vinden en periode mer på NV og vi hadde bra bør I 5m/s på AWA 60gr og det er merkbart bedre vinkel. Dagen har vært, med unntak av noen skurer på morgenen, solrik og varm. Sittet og solet oss I bare shortsen, lest bok og slappet av. Alle har fått seg en god ferskvannsdusj og nyvaskede hår og kropper. Watermaker leverer veldig bra output, og ingen tegn til svakheter på reparasjonen på duogen heller, men så har den ikke blitt utsatt for de virkelige testene enda. Har såvidt hatt båtfart opp I 6,5knop I noen minutter I dag.. Men midt I hvilen roper Karoline om fisk på stanga - den vi hadde glemt å ta inn før kvelden - så da ble det full fart opp og dra ombord en nydelig bonito - blir nok to middager for oss på den der:) Skal bli digg! Så en hval også faktisk tidligere I dag.

Karoline:
I dag har det vært en flott dag. Nattevakta mi var ganske våt, men jeg satt inne og da gikk det jo fint :) Jeg sov lenge og så var det arme riddere til frokost. Nam nam :) Første timen av dagvakta mi var ganske frustrerende, da det var lite vind rett bakfra, som gjorde at vi nesten gikk rett sør… Men så, etter en time, dreide vinden og vi fikk den fra sida! Da suste vi avgårde I 5-7 knop på den svake vinden på 3-5 m/s. Det var digg :) 0g sånn har det egentlig vært resten av dagen. Skulle gjerne hatt en eller to m/s mer, men det er jo veldig lite sjø, som er ganske behagelig til en forandring. (Det ble jo veldig mye sjø fra Bermuda til Asorene)

I dag har vi også dusja! Digg! Jeg er et nytt menneske, med rent hår og kropp :) Espen har til og med barbert seg, så rolig er forholdene :) Og så nå på kveldsvakta mi, mens jeg satt og knaska popcorn som en kanin I solnedgangen gikk fiskesnøret, vi hadde fisk på kroken. Espen spretter opp fra senga og vi finner frem alt utstyr og slakker på seilene så vi går mer platt og saktere. En fin liten tunfisk, tipper rundt 4 kilo. Så nå har vi noen fiskemiddager foran oss, nam nam :)

Jorunn:
Da jeg kom på vakt klokka 8 i dag tidlig fortalte Espen at det var en annen seilbåt like ved. Jeg speidet utover og kunne så vidt skimte en annen båt i horisonten. Avstander blir litt relativt her ute ja. Dagen startet med litt regn, men da fikk jeg i hvert fall benyttet støvlene og regntøyet jeg har pakket med meg. Etterhvert lysnet det og sola tittet fram. Det ble nok en fin og rolig dag på sjøen. Jeg venter fortsatt på disse bølgene som visstnok skal komme. Jeg forsøkte meg på å styre litt idag, men fant ut at autopiloten Arne gjorde en mye bedre jobb enn meg. Vi gikk derfor tilbake til den vanlige arbeidsdelingen - han tok seg av styringen og jeg leste bok og fulgte med.

Akkurat i det jeg skulle legge meg hørte jeg at Karoline og Espen romsterte med noe ute. Vi hadde fått fisk på kroken! Det var det tydelig at de hadde gjort dette før, de hadde stålkontroll på alt utstyret som måtte hentes og hva som skulle gjøres for å få fisken ombord. Vipps så var middagen til i morgen fikset!