24.06.17 Statusrapport

Posisjon: 40:00.70N 25:10.19W
Tid underveis: 1d 0h 0min
Vind: 0-1m/s
Sjø: Havet ligger som et speil, ikke en krusning, og vi bryter stillheten her vi putrer fremover
Himmel: Blå himmel, noe skyer i horisonten
Barometer: 1029
Luft-/Sjøtemp: 28 / 20
Sikt: Svært god
COG: 046
SOG: Ca 5 kts
------------------------------------
Utseilt o/grunn: 128 nm (14 %)
Vanndist: 135 nm
DTD: 782 nm
Total distanse: 910 nm
Samlet omvei over grunn: 8 nm (0,9 %)
Samlet strømpåv. +mot/-med: 7 nm/0,3 kts (5 %)
Samlet framdrift for motor: 1d 0h 0min (100 %)
TTD (på VMG12H): 6d 12h
ETA (Lokal tid): Lørdag 01.07.17 kl 03:30
VMG12H: 5 kts (60 nm)
STW12H: 5,7 kts
LOG24H: 135 nm
LOG24H totalt gj.snitt: 128 nm
SOG totalt gj.snitt: 5,6 kts
------------------------------------
Seilføring: No change. Ligger på økonomifart 1800rpm, forbruk ca 2 l/h. Vi reiste med 270l diesel.
Kommentar: Går det an at havet virkelig er sååå stille?? Utrolig. Lite dyreliv nå, men en og annen krusning rundt oss avslører at noe lever under overflaten her.
Tanker fra forrige døgn, Fredag 23.6.2017, Dag 1

Espen:
Så er vi altså ute på havet igjen! Asorene har overrasket svært positivt med sine utrolig vakre landskap, hyggelige folk og gode råvarer. Favoritten er nok der vi var sist, på Terceira. Angra do Heroismo er en flott by med mange gamle, store og vakre bygninger, byr på mye shoppingmuligheter, cafeer og restauranter, I tillegg til et landskap på øya som er utrolig flott. Synd å dra herifra, men det er da på tide også.

Været har vært vanskelig å vurdere framover. Vi har ventet en uke på et værvindu til england som kunne se bra ut, men som tilsist ikke ser fullt så bra ut lenger. Vi ble utålmodige og valgte derfor å dra med kursen mot Spania I stedet, et litt sikrere valg med tanke på at det er en kortere distanse og holder en kurs sør for målsonen for lavtrykkene inn mot Europa.

Vi ligger an til å få en del motortimer I starten, så jeg skiftet girolje før vi reiste, da det straks var på tide. Motoren ble det byttet på på Bermuda. Kun etter en time ut på vår ferd mot spania oppdager jeg at kjølsvinet er smekkfullt av vann.. Saltvann!! Hva skjer, tar vi inn vann?? Det er hakket før det pipler opp mellom gulvplatene. Etter en lynrask runde på de mest åpenbare stedene jeg mener vannet kan komme fra oppdager jeg årsaken; vi har jo nå satt I drift fotpumpa som pumper sjøvann inn til springen I byssa. Denne har jeg også koblet inn en mulighet for å pumpe ut av kjølsvinet med, I tillfelle de andre lensepumpene skulle ta kvelden. Men den kuleventilen som skifter mellom disse funksjonene på fotpumpa stod ved en feiltakelse åpen, så heverteffekten har sugd vann inn I kjølsvinet I stedet. Godt vi oppdaget det relativt tidlig..!

Nå I natt er det en sterk, jeg antar, planet, som er på vei ned I vest. Gul/oransje og lyssterk, og en lang stripe reflekteres I det speilblanke havet mot oss. Himmelen er full av stjerner, og skyene veksler litt med å være av og på. Flere stjerner reflekters I havet, aldri sett så stille forhold før noen gang!

Karoline:
Da er vi på vei igjen! Asorene var kjempefint, men når man er på en tur som vi er på så må vi jo videre. Vi kan heller komme tilbake til Asorene en gang på ferie :) Siden vi bestemte oss for å dra på torsdag, ble forberedelsene litt stressende. Men det gikk nå bra. Jeg fikk handla den siste maten vi skulle ha med, Jorunn vaska klær og alle vaska båt. Så nå er alt rent og pent(samt oss selv). En ting jeg skulle kjøpe var pastelnata, men det hadde de ikke på matbutikken. Vi har jo spist det hver dag hadde vel egentlig lyst å spise det hele veien over men men. Espen fikk kjøpt tre på en baker, så vi fikk "siste" runde før vi dro, haha! (Pastelnata er en vaniljekremkake fra Portugal). Var vel kanskje like greit med tanke på all kjeksen, godteriet og sjokoladen vi har med. Hehe….

Det er null vind og null bølger, noe vi ikke har opplevd siden vi var I Norge. Helt fløyelsmykt vann, helt speilblankt. Solnedgangen var utrolig flott og vi så hele sola gå ned I vannet da himmelen var helt klar. Stjernehimmelen har og vært fantastisk på natten. Det er jo fordeler og ulemper med å mottre, men det er jo deilig å få noen sånne dager også :)

Jorunn:
Da er vi endelig underveis! Det har blitt en veldig rolig og fin start på seillivet for min del, først en knapp uke ombord I båten i marinaen ved Angra do Heroisme på Terceira og så utpå sjøen i helt vindstille vær. Og sånn skal det visst fortsette en stund til, så har god tid på å tilpasse meg livet om bord før vi heiser seilene. Sola stråler fra nesten skyfri himmel og havet er helt stille rundt oss, det føles magisk å se utover. Det mangler heller ikke på opplevelser her ute. Vi holdt nesten på å kollidere med en hval som tok ettermiddagenluren sin foran oss, men Karoline oppdaget den og vi kom oss unna i tide. Rett etterpå observerte vi en skildpadde og ikke lenge etter svømte noen delfiner forbi. Dagen ble avsluttet med en upåklagelig solnedgang etterfulgt av en helt fantastisk stjernehimmel gjennom natten. Jeg tror aldri jeg har sett en så klar stjernehimmel noen gang. Jeg har også laget mitt første måltid ombord. Det skal bli interessant å se hvordan matlagingen min går når det blir litt mer sjø, foreløpig synes jeg gynginga gjør det utfordrende nok. Alt i alt en veldig bra første dag på sjøen. Nå er jeg klar for vind og seilvær!