29.11.16 ARC Dag 10 - Andreas sin bursdag!

Marlene
Karoline Stagrum Eknes og Espen Nygaard
Tue 29 Nov 2016 11:04
Posisjon kl 1100 UTC 14:23.80N 25:38.27W.

I dag skal vi feire bursdagen til Andreas! Gratulerer:):)

Vind nå: 3-5 m/s ENE 70gr. Utfordrende natt og dag med litt lite vindstyrke så det blir nok en del skjæring for å få båtfart.
Bølgehøyde: 0,5m fra E
Himmel: Stråelnde sol, 30gr nede i båten kl 09.
Luft-/Sjøtemp: 28 / 27 C
Gjenværende distanse iht rute: 1966 nm
Gjennomsnittsfart akkumulert: 5,7 knop
Gjennomsnittsfast siden siste rapport: 5,2 knop
Seilføring: Slører på fokk og stor
Fisk: Inntill videre fiskeforbud...

Tanker fra gårsdagen – 28.11.16 – Dag 9: Mandag

Espen:

Dag 2 med ordentlig spinnaker-føre og skikkelig herlige forhold. Atpåtil er humøret på topp etter at vi får inn meldinger om at vi avanserte 11 plasser I løpet av natten, og at flere og flere båter så og si ikke flytter seg lenger. Vær og føre er akkurat sånn man ser og håper for seg en atlanterhavskryssing skal være, eller en atlanterhavs-rundseiling som vi driver med. Temperaturen har nok vært oppe I 30 gr I lufta I dag, og 26 grader I vannet. Om rutevalget vårt kanskje ikke plasserer oss på topp 3 over målgang I St Lucia, får vi I alle fall betalt I form av skikkelig sydenferie:) Og dette har igjen ført til at vi har begynt med vår nye hobby "bøtting". I praksis betyr det å få helt over seg et par tre-fire bøtter med sjøvann, slik at et nogen lunde hygienisk nivå opprettholdes på alle ombord. Utrolig deilig! Watermakeren går daglig også, så vi spanderer på oss og skylle av oss alt sjøvannet med ferskvannsdusjen.

Ellers har vi stilt klokka en time tilbake I dag, så nå ligger vi 2 timer bak Norge. Vi må gjøre dette 3 ganger til på de resterende dagene. Denne gangen gikk det ut over Andreas, som fikk en time lenger dagskift.

Vi synes egentlig vi har sett litt lite dyreliv. Spesielt er Andreas over gjennomsnittet ivrig etter å leke med delfiner I baugen, men hans iver har dessverre ikke fått utfolde seg ennå. Jeg tror også at alle og en hver av oss hadde hatt en sterk følelse av skrekkblandet fryd ved å se en hval komme opp I overflaten for å trekke pusten. Men er det noe det ikke mangler av så er det flyvefisk, eller svømmefugl, som vi vurderer å ømdøpe dem. De synes nemlig å være mer over vann enn under, og vi lurer fælt på om man omtaler mange av dem som en 'flokk' eller 'stim'?!

Karoline:

I dag har vært en rolig dag på havet. Jeg og Espen har blitt god på å sette spinnaker kun oss to, noe som er veldig bra I forhold til når vi skal være alene igjen I båten. Til nå har vi ikke seilt noe spinnaker fordi vi kun har vært oss to når det har vært forhold for det, men nå når vi har to til ombord er det en ypperlig anledning til å lære oss dette oss to, for da kan de andre steppe inn om vi behøver det. I dag har vi fått egg og bacon til frokost, spagetthi og koteletter til middag og sushi og chevize til kvelds, Espen har virkelig diska opp I dag!

Pappa spurte meg I dag om "synd å se dere gå så langt sør"… Hehe. Vi har da valgt det selv! Grunnen til at vi er så langt sør er fordi det ikke er vind midt på atlanterhavet. Er et kjempestort stilleområdet som har vært stille nesten fra vi begynte og det ser ikke ut til å forsvinne heller. Vi har alliert oss med Reidar hjemme og dermed har han funnet en vei til oss med vind, men det innebærer at vi måtte langt sør først og så vestover for å ligge på nedsiden av stillebeltet. Det er mange båter som ligger midt inni det nå. Hvis de har diesel nok, kan de jo motre men vi ser at flere av disse båtene bare driver nå, da de ikke har nok diesel og ikke har noe vind..... Vi skal visst få litt mindre vind de neste dagene, men så skal det ta seg opp på torsdag.

Det som er digg med å være så langt sør er at det er varmt og godt hele dagen og natten. Fint vær har vi også hatt hver dag. De som ligger nord for stillebeltet har hatt regn, kaldt og motvind/stille vind.... Vi håper vi har valgt rett vei, men det er jo ikke den ideelle vinden til å krysse atlanteren uansett. I prinsippet burde man nok ventet en måned eller to med å dra over atlanteren, da vil ha man ha mer stabil vind og kan seile en rett strek fra Gran Canaria til  St. Lucia... Vi har nå seilt omtrent 1100 nm og har igjen 2100, hvis man drar i en rett strek er det 2700 nm tilsammen, så vi tar jo en omvei på 300 nm altså 2 hele dager... Men som sagt håper vi at vi vinner på det etterhvert :)

Andreas:

Nok en fantastisk dag ombord på s/y Marlene. Våknet I 9-tiden til egg, bacon, spinnaker og fantastisk vær. Espen sørget for det meste av det. Det har vært nesten skyfritt hele dagen, med 28 grader I lufta og 26 I vannet. Helt perfekt. Jeg merker at tiden begynner å gå veldig fort og at dagene flyr av gårde. Det betyr sikkert bare at vi koser oss mer og mer så jeg tar det som et godt tegn. Jeg føler også at jeg trenger mindre søvn og hvile enn til å begynne med og at jeg får mer ut av dagene. Så I dag har jeg til og med fått tid til å plage alle ombord med min nyinnkjøpte ukulele. Hurra! Vi får se hvor lenge det går før noen hiver den på sjøen. Det er mulig jeg har skrevet om dette før, men det har seg slik at jeg ikke egentlig kan spille på denne ukulelen og kløner meg frem I en lær-å-spille-ukulele-bok for nybegynnere. Det er sikkert flott å høre på… På den annen side plystrer Espen på La Bamba døgnet rundt så jeg har ikke så veldig dårlig samvittighet.
Av maritime nyheter kan jeg melde om at vi har hatt en nesten-ulykke med en flyvefisk. I ukontrollert luftrom holdt den stø kurs mot det som kunne blitt en stygg front-mot-front-kollisjon med nesa til vår kaptein, hadde det ikke vært for en lynrask unnamanøver fra hans side. Hva fisken skulle oppe I lufta å gjøre I det hele tatt kan man jo lure på, men når den ikke en gang har filet flyplan eller meldt I fra om sine intensjoner til hverken Air Traffic Control eller Supervisor så blir den vanskelig å forholde seg til. Vi har selvfølgelig sendt inn en fyldig rapport til havarikomisjonen og tatt kontakt med nærmeste fiskeflyklubb og etterspurt gyldige flytillatelser. Avviksmelding er naturligvis også registrert.

Mari:
Det har kommet oss for øret at vi ligger på 193 plass, av ca 245 båter. Hva skal man si om det? Et 20 talls har dratt til Kapp Verde for å fylle diesel, bytte mannskap pga sykdom, fikse styring/strøm/diverse. Så hvis vi avskriver dem er det ikke sånn innmari mange båter bak oss. Vi har derfor funnet ut at vi tar en Northug. Legger oss bak I feltet, velger den minst krevende posisjonen, lar sliterne foran I feltet styre og holde på, for så å ta noen digre jafs med spinnakerseiling. Og før du vet ordet av det avanserer vi, skal du se! Nå er vi jo ikke med for å komme først heller da, og vi er jo av de mindre båtene som er med (startnummer 189, basert på båtlengde).
Dagen I dag har vært veldig fin! Solen har stekt og det har fristet sånn å bade I det knallblå vannet, men for mye bevegelse både sidelengs og fremover gjorde at vi måtte holde oss til bøtte-varianten. Jeg synes det var litt krevende å styre med spinnaker I dag, men ble heldigvis bare to timer på meg før vi tok den ned. Andreas derimot hadde 10-14 vakt som ble en time lenger fordi vi stilte klokken og han håndstyrte alle timene! Det var krevende forhold fordi det blåste akkurat litt for lite, I tillegg til at vi forsøkte å pine den mest mulig da vi tok en litt forhastet beslutning om å jibbe, når vi egentlig kanskje kunne latt være. Så all creds til Andreas!
Ettermiddagstimene kan oppsummeres med behagelig kveldssol, kurs rett på neste waypoint, dusjiing, kaffe og walters mandler, ukulele-tralling,meldinger fra andre båter som spør om vi har funnet vinden og Mahi Mahi ceviche! Tjohoo!