12.05.17 BVI-Bermuda - Statusrapport 2

Posisjon kl 11.00 UTC-4 22:16.245N 65:20.939W

Vind nå: 2-3 m/s TWD 353
Bølger og dønninger: Lange små dønning fra NNØ
Himmel: Helt skyfritt, ikke en blomkål på horisonten en gang
Barometer: 1017
Luft-/Sjøtemp: 29 / 26
Sikt: Svært god

COG: 005
SOG: 5 knop
LOG: 251 nm
DTD: 607 av 846nm
Døgndist.: 113 nm
VMG mot mål siste 24t: 4,2 knop (101 nm)
Gjennomsnittsfart akkumulert: 5,26 knop
Seilføring: Tatt ned alle seil - motret kontinuerlig siden 07.

Tanker fra forrige døgn, 11-12. mai 2017. Dag 2 Torsdag:

Espen:
Bygene fra natten forsvant bokstavlig talt som dugg for solen så fort den tittet opp over horisonten I øst, og det utviklet seg til et flott vær. Skyfri himmel over oss, men masse blomkåler I horisonten, spesielt I øst og sør. De bygger seg gradvis større som følge av oppadstigende fuktig luft, og noen av dem samler seg til større byger, men de har passert langt unna oss. Jentene er kjempeflinke, de er lærevillige og I de rådene forhold opplever ingen noe ubehag eller problemer av noen sort. Vi har gått over til planlagt vaktskifteordning: jentene går 4 timer på, 8 timer av. Jeg er på og av 24/7.

Det store høydepunktet I dag har vært å få vindroret til å fungere helt utmerket, så I dag har Vilde (som vi jo kaller henne) styrt oss stødig nordover på kryss I 5-6 m/s I ca 6 knops båtfart, mens slepegeneratoren I tillegg henger etter og lader batterier. Så så lenge vi holder 5,5 knop eller mer går vi I pluss på strømforbruket! Nice! Jeg tror det er lettere å få vindroret til å styre presist med vind forenom tvers, for da er relativ vind ombord litt sterkere og dermed mer konkrete utslag på vindfanen. Vindroret styrte nesten I 12 timer I strekk uten at vi så mye som rørte det.

Det ble vindstille for oss en periode I formiddag, så vi motret 1 timer og 50 minutter. Da fikk vi fulladet batterier også, og sånn sett bra at vi fikk slått de to fluene I en smekk - vindstille og lading. Watermaker har toppet opp vanntanken vår.

Det er noe beskjedent liv å melde om her ute. Vi så et par sjøfugler I morges, men fisken har glimret med sitt fravær. Svært lite flyvefisk også.

Det har blitt disket opp med mye deilig mat I dag - Karoline fikset en kyllinggryte med rødkål, kokosmelk, ingefør samt ris. Marte lagde tomatsuppe fra bunnen av med kokte egg til. Herlig:)
Månen har vært som en lyskaster over nattehimmelen. Og soloppgangen kombinert med månenedgangen var et vakkert skue. Fyllte trolig minnebrikken med slike bilder. I morges har det vært generelt veldig lite vind, så det har blitt litt av og på med motor. Mest på..

Karoline:
I dag var en flott dag og vi seilte avgårde med Vilde på vakt. Da jeg skulle ta over kl 21, dabba vinden helt av og jeg håndstyrte/hadde på autopilot på vind I mine fire timer. Det var kun 2-4 m/s vind og vi seilte I 2-4 knop, så det var lite motiverende, men men. Det var jo en rolig natt, og heller det enn storm!

Siden vi har seilt på kryss(selv om vinden er svak og bølgene ganske små) må vi ha lukene igjen, I hvert fall de foran. Da blir det ganske tett inne I båten og så begynner det å stinke. Jeg trodde det kanskje var søpla, men nå er den forsegla I flasker og dunker, så det kan det ikke være, lukta kommer fra kjølsvinet, så vi må nok vaske det en runde med klor. Lukter sånn litt muggent og surt, æsj æsj.

Ellers er jeg ikke blit noe særlig sjøsyk, noe som jeg ofte kan ha problemer med, men plasteret fungerer. Jeg er jo trøtt da, og sover mye, men det kommer seg som regel på dag 3, så får håpe det skjer nå og :)

Marte:
Livet ombord begynner å sette seg allerede med vaktordning, soving og spising. Jeg har vært så heldig å få skiftene fra fem til ni, slik at jeg får både solnedgangen og soloppgangen (ihvertfall foreløpig)! Det er jo ikke allverdens mye varierende å se på her ute på bøljan den blå, så derfor er dette litt ekstra stas. Til solnedgangen i går kveld samlet det seg en del skyer i horisonten som ble farget røde og vi så mange forskjellige rare skydyr i dem som så ut til å være på vandring eller som spiste hverandre. Enkel, men morsom underholdning! Mulig det blir noen klarere himler senere, og mulighet for å se det "grønne lyset".

Ellers har jo vindroret Vilde vært til veldig stor hjelp dette døgnet, og gjort oss ganske så arbeidsløse, selv om en jo må passe litt på. Espen og Karoline har ikke hatt alt for gode erfaringer med henne tidligere på turen, men hun trives tydeligvis bedre på denne jentedominerte turen, og har det siste døgnet fullstendig utkonkurrert autopilot Arne!

Stine:
Rutinene begynner nå å falle på plass, og det blir mye tid til å fundere over livet, spise god mat, smøre på solkrem og til å spise snacks. Dagen har vært fin med knall sol og middels lite vind. Så tror vi er one happy ship.

Jeg vil forøvrig trekke frem dagens bidragsyter, Vilde. Vilde er vindroret ombord som har styrt skuta I maaange timer I dag. Vilde er forøvirig min favoritt dings ombord da hun ikke drives av noe elektronikk, men av fancy mekanikk, noe som varmer et maskiningeniørhjerte. Under min vakt trengtes det null korrigeringer, da Vilde hadde full kontroll på både kurs og vindretning. Det resulterte riktignok I at jeg klarte å bli solbrent da jeg ble sittende I solen I stedet for å stå I skyggen og styre. Hverdagsproblemene på Marlene er med andre ord ikke så altfor store.