Marrakech Onsdag og torsdag

Jan Morten Ruud
Thu 24 Sep 2009 21:40

Coordinates:   W06.49.317, N34.01.759

En litt merkelig følelse og våkne til marokansk musikk og ikke til bølgeskvulp. Deilig var det i hvertfall og innta en nydelig frokost på terassetaket, bestående av youghurt, frukt og nystekt brød.

Så var det tid for skole. Den blegjennomført i skyggen nede på bakken og i rolige omgivelser.

Noen av de andre turistrene kom innom og var ganske imponert over at vi fikk til dette. Etterpå gikk vi ut i byen for å se på diverse severdigheter.

Vi besøkte et museum, som tok oss med på en fiktiv rundtur rundt Sahara. Det var mange gjenstandet utstilt i montere og det var støvete og møkkete og ikke så veldig interessant. Videre gikk turen til et palass som dessverre var stengt.

Ungene ville gjerne se seg om på markedsplassen og se hva det var å få kjøpt. Så vi durte opp dit og gikk i diverse butikker . Vi hadde fått klar beskjed om at vi måtte prute i alle butikkene hvis ikke ville butikkpersonalet bli fornærmet. Vi gikk på med friskt mot. Hver gang vi virket litt interessert i noe kom de løpende og ropte ut om """verry good price for you ". Vilde fikk prutet ned en liten trekamel til halve prisen. Det var veldig bra.Varmen tok etterhvert nesten knekken på oss og vi dro til en restaurant anbefalt av Riadens eiere og spiste en kjempegod lunsj.

Vi bestemte oss for å vente med ytterligere byvandring og dro tilbake til riaden for å ta det rolig .

Litt senere på ettermiddagen dro vi ut igjen og handlet med en trehandler.Han laget alle sine produkter for hånd eller riktigere sagt for ben. Han brukte bena til og lage de flotteste saker i tre alt fra sjakkbrett til magiske bokser. Vi endte opp med innkjøp av diverse tresaker og etter en ganske lang pruteforhandling klarte vi og komme ned i omtrent halv pris av det vi startet på.. Så gikk vi bort den store markedsplassen. Der var det et yrende liv - Slangetemmere, matservering, appelsinpressing og fremvisning av apekatter er bare noe av det man kunne oppleve. Vilde fikk tatt bilde av seg med en apekatt på skulderen, ellers nøyet vi oss med og se på. Vi hadde fått anbefalt og ikke kjøpe tillaget mat fra bodene på markedet, da det var så som så med de sanitære forholdene. Slangetemmere holdt vi oss på passe avstand av, for de synes det var gasnke morsomt å legge slangene på deg - det synes ikke vi.

Etterhvert gikk vi tilbake til Riaden for å spise middag for vi hadde fått klar beskjed om å ikke spise mat de laget på markedsplassen, da dette ofte førte til mageonde.

Som dagen før var middagen utsøkt . Marokansk mat er fantastisk godt når du får den tilbredt med skikkelige råvarer.

Torsdag morgen var det først frokost på Riaden og siden skole. Så var det tid for hjemreise med tog til Rabat og båten. Det er stor kontraster fotsatt i Marokko. På toget kjørte vi forbi områder hvor de levde i alt fra små murhus med sivtak til pappkasser. Det var store landsbuer med papp og bølgeblekk, men satelitt motager for TV hadde de fått plantet på taket alle sammen.