Gibraltar

Jan Morten Ruud
Tue 15 Sep 2009 22:50

Coordinates:   W05.21.319, N36.08.114

Så var det tid for avreis til Gibraltar, en seiltur på 75 Nm.

Det var meldt lite vind fra Nord, så vi hadde planlagt motorkjøring stort sett hele dagen.

På vei av bukten fra Cadiz så blåste et mer en hva som var meldt, og vi kunne dra ut seilene i 7 ms i kryss. Etter ½ time så var vi ute av bukta, og vi kunne endre kursen med retning for Tarifa (hjørnet av Europa ved inngangen til Gibraltar stredet). Vinden økte på utover dagen, og etter hvert hadde vi mellom og 8-12 ms skrått bakfra. Sammen med medstrøm så gjorde vi mellom 9 og 11 knop nedover kysten – strålende J

Når vi rundet hjørnet ved Tarifa så var det ganske skvulpete og uryddig sjø der hvor strømmene fra Gibraltar stredet traff Atlanterhavsstrømmen ned langs Spania. Etter en 20 minutter hadde vi fått rundet hele odde, og det hele roet seg helt ned. Innover Gibraltarstredet hadde vi  12-16 ms rett bakfra. Vi kunne seile med spridde seil uten spristake – fosset av gårde i 11-12 knop, helt strålende igjen.

Det var mye skipstrafikk inn og ut av Gibraltarstredet, og vi holdt oss ganske nærme land på Spanskekysten. Inn bukta mot Gibraltar så lå det haugevis med skip som ventet på bunkers, som er rimelig i taxfri landet Gibraltar. Det ble slalomseiling mellom alle skipene som lå for anker. Etter hver så kom det mye trafikk til og fra havnene, med ferger, hurtigbåter, losbåter, taubåter, …. så da dro vi til slutt seilene inn og kjørte for motor.

En ting er sikkert, skal du til Gibraltar så MÅ du bestille plass på forhånd i en av marinaene. Disse er stort sett fulle hele tiden, og det er få andre muligheter som er akseptable for oss fritidsseilere. Vi hadde fått plass på Queensway Quai Marina. Det var flere andre båter som ikke hadde plass og rotet fortvilet rundt etter plass.

Vi var fremme ved 17:30 tiden, 2 ½ time føre plan, da hadde vi seilt 75Nm på 8 timer.

Formalitetene i havna var det ikke noe å si på. Vi kom inn med Spansk gjesteflagg som vi skiftet ut når vi var inne i havna (mindre sjø). Vi fikk uansett pekefingeren på havnekontoret. Tror det hadde gått helt fint om vi hadde hatt hvilket som annet gjesteflagg i masta en det Spanske, de har et litt anstrengt forhold til Spania i Gibraltar.

Det ble middag på Waterfront restaurant på kaia ved marinaen – en kjempehyggelig restaurant med super mat og service. Her kommer vi nok til å gå et par ganger til tenker jeg.