Biscaya dag 2

Thu 6 Aug 2009 15:09
Coordinates:   W07.06.707, N44.32.989

Seilt 251 Nm av 337Nm

Vi er på dag 2 over Biscaya og vi begynner å nærme oss kysten av Spania.
Vi startet ut fra Belle Ille onsdag 08:00 med vindstille og overskyet.
Værmeldingen for perioden var vinder fra nord 6-10 Ms og svell fra en storm ute i atlanteren på 1,5 til 3 meter.
Det lå en kaldfront fra Brest over Biscaya til omtrent La Coruna som skapte en del usikkerhet (kan føre til vekslende vind, lyn og torden, regnbyger med kraftig vind), men det var ingen fare for noen vedvarende kraftige vinder, og vinden var fra nord.
Så fort vi kom rundt Belle Ille så merket vi dønningene. Etter en 3-4 timer så tok vinden seg opp fra nord og vi kunne sette ut seilene. Vi seilte godt og vel hele natten, men frem mot 3 tiden så kom vi frem til kaldfronten. Det ble alt fra lite vind til mye vind fra forskjellige retninger, så vi motorseilte helt frem til formiddagen. Da vi passerte denne kaldfronten så lynte det rundt om kring oss en 2-3 timers tid - glad det ikke var der vi var. Ser ganske skummelt ut om natten i skyer når lynet slår ned rundt om kring. På morgenkvisten fikk vi en periode med mye svell og gangske rotete sjø - det ble en huskete tur. Enkelte ble litt sjøsyke :-)
Vi krysser Biscaya sammen med Mio, og de ble flere ganger helt borte i bølgedalene.

Men - vi så delfiner flere ganger. De var rundt oss flere ganger, og flere av dem svømte langs båten i kortere perioder. Jentene ombord var helt ville. Dette var det de hadde sett frem til med Biscaya - mulighet til å se Delfiner.

Nå nærmer vi oss kysten av Spania, har ca 85 Nm igjen, regner med å være i havn ved 04-05 tiden i natt. Da skal det bli deilig med en ankerdram.

Alt er bra om bord, alle har godt humør og gleder seg til å gjøre Spania :-)