Rabat

Jan Morten Ruud
Mon 21 Sep 2009 21:26
Coordinates:   W06.49.317, N34.01.759

Etter en lang og god natts søvn våknet vi til en strålende dag i Rabat.  Det ble frokost i båten og siden kjørte vi i gang med skole.

Vi har de siste dagene diskutert litt frem og tilbake om vi skal forlate båten et par dager og ta toget inn til Marrakech og overnatte der på en Riad. Rett etter frokost bestemte vi oss for å gjøre dette. Rett inn på internet og etter en times research hadde vi en liste over de mest anbefalte Riadene. Den andre vi ringte hadde to rom ledig til torsdag - helt perfekt for oss, de tok vi.

Så var det togbiletter. Der ga vi opp internet siden til ONCF, det Marokkanske togselskapet. Det ble til at Snorre og Jan Morten dro av gårde til togstasjonen. Etter en 20 minutters leting fant vi togstasjonen. Der var det en skranke og en ganske lang kø. Vi stilte oss i kø og lurte begge på om han som satt der fremme kunne noe som helst engelsk. Etter en 20 minutter var vi fremme til skranken, og betjenten kunne godt med engelsk. Vi spurte om de tok kredittkort, og det gjorde de. Etter å ha brukt en 5 minutter på å få bestilt billettene var det frem med kredittkortet. Da fikk vi vite at de tok kun amex - det lå igjen i båten. Da var det bare å komme seg ut av togstasjonen og finne en minibank. Det gikk ganske greit og vi dro rett tilbake til togstasjonen. Der var det dobbelt så lang kø som forrige gang.

På vei tilbake fant Snorre og jeg ut at vi skulle ta en taxi til Carrefour. Vi fant fort en taxi, og bare for ha sakt så hadde ikke vil lest "Taxi for dummies i Marokko". Det burde vi ha gjort. Først spurte vi om han kunne kjøre oss til Carrefour. Det kunne han, så vi satt oss inn. Godt plassert i taxien og så vidt på vei, så sier sjåføren at Carrefour er stengt til 20:00 pga av Ramadan (da var klokken 16). Det kunne han vel ha sakt med en gang. Vi omdirigerte bilen til Marinaen, og turen dit gikk helt ok. Så kom det til betalningen, og det var der vi for alvor burde ha lest taxi for dummies. Vi spurte hva det kostet og han bare satt der og spurte "hva synes dere det skal koste". Etter 5 minutter kom vi ut av bilen og hadde helt sikkert betalt en 3-4 ganger for mye. Tja - det kostet uansett ikke mer en 20 kroner J

På ettermiddagen ble båten klargjort for seilasen til Lanzarote, slik at vi bare kan reise av gårde når vi kommer tilbake.

Det kryr av folk i byen som er feststemmning. Etter at det blir mørkt så tyter de frem i full festmndur. Byen er pyntet som vi pynter til Jul.

Det er kjempefint og gir en helt utrolig hyggelig og spennende atmosfære.

I morgen tidlig tar vi toget til Marrakech og blir der i to dager.