Rundtur på Gibraltar

Jan Morten Ruud
Wed 16 Sep 2009 21:46

Coordinates:   W05.21.319, N36.08.114

Første dag i Gibraltar. Vibeke tok ansvar for skolen med barna og Jan Morten dro sammen med Tor Jo på Mio til båtutstyrsbutikken. Jan Morten kom tilbake med en oppblåsbar Danbuoy, LED lys til de faste lanternene (har looplight også i toppen av masten), samt en båtmannsstol for arbeid i masta. Nå er lista over utstyr vi mangler nesten tom, noen deler er igjen til Rubicon Marina, hvor vi skal gjøre noen endringer med båten.

-    Skifte ut den ene vanntanken til en dieseltank. Da får vi ca 550 liter med diesel

-    Sette inn en watermaker

-    Har et kutterstag for montering av en kryssfokk og stormfokk. Denne skal jeg sette en rulle på (Vi gidder nesten aldri å dra opp kryssfokka fra
seilrommet og montere opp kutterstaget og siden heise opp kryssfokka). Nå blir det rulle, slik at det blir enkelt å bruke.

-    Det blir kanskje AC til kabinene (er ikke helt bestemt ennå).

Etter å ha fått høre at nå er shoppingen over for skipperen, så dro vi på rundtur rundt Gibraltar (tar ikke mer en et par timer med guide og bil).

Først dro vi til Europa Point. Det punktet i Europa hvor Atlanterhavet møter Middelhavet og det nærmeste punktet til Afrika. Her så vi Afrika rett frem, Middelhavet og Europa/Spania inn til venstre og til høyre så vi Atlanterhavet med Afrika/Marokko på ene siden og Europa/Spania igjen på andre siden.

Så ble vi kjørt oppover noen ordentlig smale veier hvor det for det meste gikk rett ned på ene siden, men noen få steder gikk det rett ned i havet på begge sider (3-400 meter rett ned). Da satt jeg på ipoden og hørte på en lydbok. Det var bare en vei på toppen av knivsegg, med pinne gjerde på begge sider.

Etter en liten stund stoppet vi ved en grotte inn i fjellet.

Her fikk vi også se turens første aper. de satt litt rundt omkring og så på alle turistene. Inne i grotten var det flott. Vi så hvordan vann og sand hadde formet fjellet og hadde virkelig på følelsen at vi var i en Indiana Jones film. Grotten inneholdt også en konsertsal, og vi skulle gjerne vært med på en konsert for å høre akustikken her inne. Den er nok flott.

Videre dro vi til apenes tilholdssted. Vi hadde med små smartiesbokser for vi hadde hørt at det kunne apene åpne og spise. Vilde var førstemann ut, og at apene hadde sett smarties før var det liten tvil om. Den største hoppet nesten på Vilde som hadde smartiesen i hånden. Jan-Morten satte seg ned på kne for å få noen gode bilder. Det tok den minste apen som en invitt og vips så satt den på skulderen hans.

Tilslutt kjørte vi til en tunnel som hadde blitt gravd ut av fjellet under 2. verdenskrig. Fyllmassen fra tunnelen ble brukt til å lage flyplassen som lå mange hundre meter under oss. Vi fikk også se fly som lettet fra flyplassen under oss. En ganske spesiell opplevelse.

Vel tilbake nede i byen slappet vi av i båten før vi gikk til en av de andre havnene for å spise middag.

Sammen med Mio hadde vi en koselig aften på en koselig restaurant i Marina Bay. Deilig å kunne snakke engelsk og bli forstått.