Afrika - landfall Rabat

Jan Morten Ruud
Sun 20 Sep 2009 19:55

Coordinates:   W06.49.317, N34.01.759

Vi ankom Rabat tidlig på morgenen og anropte havnekontoret.

De svarte prompte - på fransk (var i hvert fall godt det ikke var arabisk).

Etter en del en stavelses ord på fransk og engelsk, forstod vi det slik at vi skulle vente ved innløpet til elva / byen så skulle de komme ned og lose oss opp med en jolle. Innseilingen til Rabat er opp en elv, som ikke er detaljert ut med dybder på våre digitale kart, samtidig som vi vet at sandbanker driver og flytter seg hele tiden. Etter 5 minutter dukket det opp en gummibåt med marinaens merker på. Etter noen nye en stavelses ord på blanding av engelsk og fransk forstod vi det slik at vi skulle følge tett etter gummibåten og stoppe på tollbrygga føre vi kunne gå inn til selve marinaen.

Når vi kom opp til tollen så lå det to franske katamaraner og ventet på innsjekking der fra før – vi fortøyde utenpå. Kort etter at vi hadde fortøyd kom en fra marinaen ut og fortalte at vi bare skulle vente i båten, så ville ”Principale de Offiiciales” komme til oss.

Først kom det en lege som representerte helsemyndighetene (med stetoskop, munnbind, hansker og en koffert vi ikke vet hva det var oppi). Hun hadde med seg et skjema i tre eksemplarer og skulle gjennomføre en helseskjekk av oss og båten. Vi viste frem vår vaksinasjonskort (hvor vi har tatt en rekke med vaksiner som følge av at vi skal jorden rundt). Etter å ha tatt en titt på dem så spurte hun bare om noen av oss var syke, hadde infeksjoner, hoste, .. Vi sa nei, og hun sa at hun stolte på oss og droppet noen nærmere undersøkelse. Så var det skjemaet, det var på fransk, så hun oversatte og vi svarte. Det hele gikk uten noen problemer, og hun var kjempehyggelig.

Så kom politiet og immigrasjonsmyndighetene. De var også veldig hyggelig og spurte om litt av hvert (hvor kommer vi fra, hvor skal vi, har vi å fortolle,….) Så tok de med seg passene og alle skipspapirene og ba oss komme innom dem litt senere på ettermiddagen så skulle vi få tilbake alt sammen). Det gikk også helt greit. Kontoret lå ved siden av havnekontoret og på ettermiddagen fikk vi alt tilbake sammen med et 6 mnd visum for Marokko.

Så kom narkotika avdelningen med en nydelig labrador retriever. Den tok en rask runde rundt i båten og fant ingen ting av interesse.

Hele prosessen var tilrettelagt for å skape minst mulig jobb og heftelser for oss. Vi fortøyde på en brygge rett ved marinaen, de kom til oss og det hele var gjort på en 40 minutters tid. De var vennlige og hyggelige ikke noe problem overhode.

Så til marinaen. Den var helt ny og kjempefin, med restauranter, bensinstasjon, båtutstyrsbutikker etc. – ja slik som det skal se ut i en ny moderne og fin marina.

Denne havna kan anbefales til alle som vil ha se stopp på vei ned eller opp langs Marokko.

Vi tok en tidlig kveld, trøtt etter nattseilasen.