På tur i Belle Ille

Jan Morten Ruud
Mon 3 Aug 2009 22:06
Coordinates:   W03.09.483, N47.20.882

Belle Ille var like koselig som vi antok.
Etter en egg og baconfrokost som smakte fortreffelig hadde vi en skikkelig opprydding og vasking i båten.
Vi var ganske raske og effektive for alle ønsket og komme seg ut for å se mer av byen.
Vi startet på markedet hvor det var masse forskjellig mat og andre varer. Vi handlet fersk ost og skinke , og så på klær og andre ting.
Etter det var det tid for lunsj( her i frankrike er alt stengt mellom 12 og 2 så det er om å gjøre og få spist i rett tid).
Mens vi satt og spiste kom en stor !!!! mudderbåt og skulle gjennom slusen og jobbe der inne.
Det var 2 skippere som satt maten i halsen når de så størrelsen på båten som skulle inn akkurat der vi lå fortøyd.
Vibeke bemerket at den sannsynligvis skulle ligge på andre siden av havnen og ikke utenpå vår båt. Noe som også stemte, og lunsjen kunne fortsette.
Vi hadde lyst til å se mer av øya i morgen og de leier ut både mopeder , biler og sykler her. Det var stor entusiasme i gjengen så vi gikk for å sjekke hva som krevdes av formaliteter. En liten nedtur da vi fant ut at man måtte ha mopedlappen. Det har ingen av oss.
Resten av dagen dro vi på slottsbesøk(Vilde og Vibeke), på bytur(Vilde og Snorre) og til havnevakten (Jan-Morten)for å sjekke når slusen åpner tirsdag og onsdag.
På kvelden fikk vi regn igjen noe vi er ganske vant til.
Vi gikk ut for å spise på en lokal liten koselig restaurant. Vi måtte gjette på hva vi skulle spise, og det gikk helt fint for de fleste av oss, men det ble en liten nedtur for Jan- Morten. Han bestilte noe som så elt greitt ut , vi trodde det var en kjøttrett.
Det var innmat laget i en slags pølse. Det luktet og smakte grusomt. Mange lokale tittet på oss og hadde nok stor forståelse for at maten ble stående nesten urørt.
Vi avsluttet kvelden med en runde amerikaner i båten.