Dominica - Martinique - St Lucia - St Vincent - Bequia

Mantra 2 goes east
Lena & Henrik Harder
Sat 3 May 2014 13:44
Luften gick ur oss efter påsken på Les Saintes. Det var väldigt varmt några dagar och utan svalkande vind. Vi låg över natt utanför Rousseau men gick aldrig i land på Dominica, inte ens för besök hos tullen.Vi tror man får låta bli det om man inte går i land och fortsätter resan inom 24 timmar. Stannade på Martinique några dagar. Besökte det fina lilla muséet i St Pierre - det var stängt förra gången vi var där. Var också i Anse d´Arlet med de många sköldpaddorna. En skruv liggande löst på fördäck initierade ett detektivarbete - visade sig komma från fockprofilen där ytterligare två skruvar saknades. I Marin kunde vi inhandla nya skruvar. - Valborgsmässoafton var vi i St Anne, där vi med mms-bilder kände oss lite delaktiga i firandet på Frejagatan i Linköping. - På St Lucia stannade vi över en natt i Marigot Bay. - I går tog så vi ett skutt och passerade helt förbi St Vincent utan stopp och ankrade i Admiralty Bay på Bequia. Seglatsen hit var fin med frisk halvvind och medelfart 8,5 knop och ibland surfningar på drygt 15 knop mellan öarna där Atlanten ligger på.

Vi har kännt oss lite lata och mätta på intryck på sistone. Vi läser mycket; Henrik försöker ta sig i genom J Joyce´s Ulysses - på engelska (mitt försök tidigare strandade på sidan 59 - det var på svenska). Vi har snorklat och tagit promenader ibland. Jag som ofta kännt mig inspirerad att fota, kom på i går att jag inte gjort det alls sista veckan - förutom bilden från kyrktrappan i St Anne (1). (Kyrkdörrarna stod öppna och körsång lockade oss dit. Men det var inte så vackert; St Anne är inte stort.) Igår såg vi dock Petit Piton i morgonljus när vi lämnade St Lucia (2). - Ibland passerar vi sjöfåglar i stora flockar över havet, lockade av fiskar i stim. Vi hoppas alltid att det finns en val i närheten, som också jagar fisken och vi spanar koncentrerat. Men vi har inte sett någon val i dessa farvatten, bara pilotvalarna vi såg vid Teneriffa (däremot i Medelhavet en jätteval nära båten. Men det är en annan historia). Bild 3 och 4 visar red-footed booby i brun respektive vit fas (enligt vår fina fågelbok. Vad faserna innebär vete fasen). Vi tror att det är sulor på svenska. - När vi passerade Wallilabo Bay låg flera små båtar på pass för att "hjälpa oss in". Men vi kände oss inte lockade med vårt tidigare besök i minnet, då vi hade en liten smal tjuv ombord. - Antillerna består ju av en serie vulkaner som fortfarande är aktiva om än vilande i olika grad. St Vincents Soufriere ( nästan alla heter samma oavsett land) hade ett utbrott (2000 döda) 2 dagar före Mont Pelée på Martinique (30000 döda) och på nytt 1979. När vi seglade förbi såg vi rök stiga ur en klippa - förebud? (6)

Nu när hemfärden närmar sig längtar vi efter den och ser väldigt mycket fram emot att träffa nära och kära!/ Lena och Henrik