Crinan Canal

Liv-Marie & Lars Loraas / Lars Loraas
Fri 16 Jul 2010 07:38
Pos:56:05.468N 5:33.392W

En spennende dag langs deler av vestkysten av Skottland, i det området vi har vært i dag har det vært OK vær - dvs ikke regn. Men sjøområdet har vært og er preget av sterke strømmer. Vi fikk heldigvis meste parten av dagen i medstrøm men strømmen snur etter en viss tid.... slik er naturen laget. Det er spennende å se hvordan disse strømmene er - i enkelte deler av området hadde vi opptil 6 knop motstrøm - det var små malstrømmer. Men her skal man ikke være i dårlig vær. Vi har gått sammen med Jageren og Margaretha fra Stavanger. Lars og jeg har byttet på å være på vakt, seilt litt innimellom. Jeg laga pizza til middag, Lars liker veldig godt det. Nå har vi vært på "farta" i tre uker og tida har løpt av gårde. Det er trivelig å komme til nye steder og treffe nye mennesker. Kaledonian Kanalen var en kanal preget av meget hyggelig slusevakter - uansett hvor vi møtte dem. Kanalen kan få navnet " the friendly canal" - tror det er noen andre som har brukt dette navnet på kanalen før.
Ellers så har vi ikke så ofte internettforbindelse - så er det noen av dere som innimellom savner opplysninger og oppdateringer så har det sin forklaring - vi er ikke på nett.
Dette bildet er tatt av Sissel igjennom Neptuns Staircase - den vestre slusen i Caledonian Canalen. Nå er vi i Crinan Canal. Denne kanalen skal være kortere i distanse, den har manuelle sluser som en self service - altså de ombord må på land for å lukke og åpne slusene - derfor går vi flere båter sammen. For å hjelpe hverandre. Kanalen er 26.83 meter lang og består av 15 sluser og 7 bruer. Tillat fart i kanalen er 4 knop.Den ble nygget mellom 1793 - 1801, forbedringer ble utført i 1816 og igjen mellom 1930 - 1932. se www.scottishcanals.co.uk
Da alle tre båtene var forsvarlig fortøyd til kai tok Sissel  og jeg oss en løpetur - deilig å få rørt seg litt. Vi løp langs kanalen - dette var en idyllisk kanal. Sissel tok seg en svømmetur i sjøen på tilbaketuren mens jeg tok dusjen i båten. Da jeg kom tilbake til båtene hadde Gjermund og Lars fått besøk av en hyggelig dame fra Asker. Hun fortale at hun og mannen hadde nå seilt og vært på tur rundt i Skottland i fire uker. De hadde hatt det helt supert. Etterpå satt Lars, Gjermund, Sissel og jeg og slappet av med en kaffe/te kopp + noe snaks. En stille og rolig kveld.
Vi gleder oss til denne kanalturen. Det skal komme dårlig vær fra vest denne helgen så vi blir kanskje inni i kanalen til været har gitt seg. Vi følger med på været.