2. døgn Årøysund på Nøtterøy

Liv-Marie & Lars Loraas / Lars Loraas
Sat 26 Jun 2010 19:56
Pos:59:11.0N 10:27.8E
Det ble et emosjonelt farvel med Aud og Per, rart å si farvel for så lang tid. Geir som er eier til S/Y Eliza var også sammen med oss i går kveld. Det ble en veldig hyggelig kveld samme, sjømat stod på menyen.
Morgenen etter kom en bekjent av Lars og Geir roende over til S/Y Oda fra sin båt, de lå også for anker i Sandspollen. De har en Najad. Vi tok av fra Sandspollen midt på dagen og med retning mot Moss Gjestehavn. Her skulle Marie komme ombord. Britt var med henne for å kjøre bilen vår tilbake til Jomfrubårtveien Oslo.
Men turen fra Sandspollen til Moss gikk for motor - det var vind rett imot, er det ikke slik ut av Oslofjorden! Lars tok seg en lur på turen utover - det var deilig for han. Det tar på å ta farvel...
Når vi hadde lagt til i Moss Gjestehavn, dro jeg en tur i butikken for å handle middagsmat for to dager og aviser... Lars og jeg tok oss en kaffe/tekopp og leste aviser når jeg kom tilbake.
Marie og Britt kom kl. 18.00 til Moss, Marie hadde med seg en rikelig stor bagg og flytta inn på sin "hybelen sin" ombord. Hun var klar til å sette sjøbein. Det var vemodig å si farvel til Britt. Marie kom fort inni våre rutiner ombord - hun hadde gleda seg til dette.
Vi kasta loss ganske umiddelbart etter at Marie kom ombord og satte kursen mot Nøtterøy. Der møtte vi Tom Svellingen med familie. De har hele familien vært nå ett år ute å seilt - noenlunde samme rute som vi skal ta. De har gitt oss mange gode tips på veien.
En litt sen kveld for oss alle. I morgen setter vi kurs mot Portør - utenfor Kragerø - vi håper å komme dit. Der skal vi møte Gjermund som har en Ovni 44,5 helt ny. Hans skal kaste loss om en uke og seile i noen år - se www.jageren.com
Dag nummer to har vært emosjonell og hverken Lars eller jeg har helt forstått at vi skal være ute å seile så lenge - det er på mange måter en litt uvirkelig drøm... Men den skal jo bli virkelig.