Onsdag 1.juni

Liv-Marie & Lars Loraas / Lars Loraas
Wed 1 Jun 2011 10:02

Pos:48:41.955N 12:59.705W

Jaggu fikk vi seilt i løpet siste døgn. Historien er som følger: i går morges bestemte skipperen ombord i Oda at Parasailor skulle opp. Vi hadde platt lens og fikk lite utav en god vind. Som sagt så gjort. Utover dagen seilte vi med en fart mellom 6 - 7kn. Etter middagen bestemte vi oss for å la Parasaileren stå natta gjennom, etter å ha sendt en ekstra mail til Mads hvor vi spurte om være spesielt for natta pga vi ville ha Parasailor opp for å gå så lang distanse som mulig mens vi hadde vind. Vindstyrke anslo Mads skulle være mellom 15-20 kn, vi lot Parasaileren stå. Som meldt så ble det slik men i lange perioder nærmere 20 kn enn 15 kn. Vi hadde god fart i lange perioder - omtrent i 2 timer en snittfart på over 8 kn.... Lars var kald og rolig, dette er mye fart for oss. Utpå morgesiden roa vinden seg mye. Det er morsomt når det går raskt men himmel og hav det er veldig mye å passe på også .Ting går så fort.... men vi klarte det og ingeting gikk i stykker.
I løpet av denne dagen skal vinden forsvinne så og si men ikke før kvelden. Da blir det å starte motor og bevege oss godt NØ over. Men vår ETA er fortsatt fredag i Falmouth. Vi gleder oss. Skipperen ombord gleder seg litt ekstra for han vil på pub... he he.

Ellers i går var som de andre dagene på sjøen, en rolig dag med solskinn til tider hvor vi solte oss sittende bak sprayhooden. Deilig det faktisk. Brødet som jeg bakte ble nesten spist opp, så jeg må nok til pers med et nytt brød i dag også. Ellers så stekte vi oss biff til middag i går - det er skjønt he he. Happy hour i går var mellom kl.1800 - 1805 og det som ble servert var iste, cola eller vann. Høres ikke det godt ut - vi liker det ihvertfall.

Siste døgn har vi sett en stor båt som gikk bak oss ca 1nm unna, ellers har det vært stille her utpå havet.

Vi har fortsatt kontakt med Fanteliv på SSB radioen - da utveksler vi erfaringer fra dagen, hva man har gjort eller bakt av brød eller kake og ikke minst hva står på menyen. Hm hm det er viktig (smil) .

I dag kommer mye av dagen å gå med på å "hale å dra" så mye av vinden som mulig. Til kvelden skal vinden nesten bli helt borte før vi får motvind torsdagskveld.. jippi(sarkasme). Da blir det motorkjøring helt til Falmouth. Så det vi skal gjøre av huslige sysler må gjøres i dag eller i morgen på dagen. Når motvinden kommer går vi på skrå. Til middag i dag hm hm - må tenke litt på det...

Alt er vel med oss to her ombord.

Utseilt distanse fra Horta er: 999nm og har igjen 324 nm til Falmouth.