Fredag 6.mai og halvveis til Azorene

Liv-Marie & Lars Loraas / Lars Loraas
Fri 6 May 2011 11:56

Pos: 27:09:522N 48:16.891W

Dagen i går var noe for seg selv. Vi hadde fått beskjed fra Mads at det kunne komme vind oppi 35-40 kn., det er mye vind og den skulle komme fra vest. Så oppdaget vi plutselig at vi lå nesten midt inni lavtrykket noe vi ikke skulle gjøre. Sendte mail til Mads pga vi gikk på det WP han hadde gitt oss. Fikk beskjed om å seile rett sør/øst for så å dreie mot sørvest for så igjen å seile mot øst. Nesten som en Zorro sving. Etter par tre timer kom vinden igjen fra SV og VSV slik at vi kunne seile mot øst igjen og mot WP....I denne perioden hadde himmelens sluser åpnet seg og det noe ordentlig. Men her ombord var det fredlig og rolig. Lars stod opp etter sin hvilene vakt og fruen la seg nedpå når ting hadde roet seg. Utover dagen fikk vi blå himmel og sol igjen, ca fra kl. 14.00 (lokaltid) til i morges kl 0500 hadde vi en slott seilas. Gårsdaen var en spennende dag. Vi fikk høre fra Mads at båtene som ligger ca 120 NM bak oss hadde hatt vind omkring 40 kn., det er mye. Vi var heldig som slapp. Det ligger 6 norske båter bak oss, de seiler i en pulje hvor alle sammen startet fra Jomfruøyene. Men det kan jo hende at de tar oss igjen - hvem vet.

I dag er vi 1/2 veis.. JIPPI...hm hm må finne på noe morsomt til mat i dag.... vi er på ingen måte på noe slankekur her ombord... Etter denne morgenens store regnskyll kom solen fra i horisonten og etterhvert ble det blå himmel og deilig og varmt igjen. Men vi kjenner at om natta er det deilig med dundyne og varme klær når vi sitter på vakt.

Nå går vi på en kurs på 82 grader og fart 5-6kn motorfart, vi håper på vind litt utpå dagen.

Ellers så er alt vel her. Vi koser oss sammen og tar ting litt som de kommer. Det er vinden og været som forteller oss hva vi må gjøre.