Falmouth - og vi er blitt turister i Cornwall i stedet for seilere...

SY Coral IV
Kolbjørn Haarr and Otto Hulbak / Morten Persson
Thu 7 Jun 2012 08:48
50:09.10N 05:03.044w

Nå har vi vært noen dager i Cornwall. Avreisen ser ut til å bli utsatt ytterligere. Det betyr avreise tidligst søndag morgen. Tirsdag – da vi kom til Maylor marina – hadde vi en hyggelig spasertur gjennom sjarmerende engelsk landskap. Vi kom til en liten landsby – Flushing. Derfra tok vi en mini ferge over sundet til byen Falmouth. Det var en hyggelig dame som eide og var skipper på ferga. Da vi skulle hjem igjen – traff vi den samme damen. Olav skrudde på sjarmen og damen lot seg overtale til å kjøre oss hele veien tilbake til Coral.

I går morges flyttet vi oss over til marinanen i selve byen Falmouth. Etter en god frokost, satte Morten og Richard i gang med å pumpe opp jolla og teste båt med motor. Vi andre gikk på Maritimt museum. Veldig interessant. Steinar var særlig begeistret, for der – i taket – hang, blant mange andre klassiske båter – en ekte Oselver. Ellers var det mange effekter fra fjern og nyere historie. Vel tilbake i båten ble det polering av dekk og vask av teak.

Richard har snart brukt opp hele uken han hadde til disposisjon for å krysse Biscaya. Han må dessverre tenke på retur til Norge. Morten og Steinar “ligger på været” – men blir det ikke avreise i løpet av helgen, er det vel fare for at det blir tog til London i stedet for båt til Bayona. Kolbjørn og Olav funderer på retur 17.- 18. juni. Det betyr at jeg har begynt å se etter nytt mannskap for tiden frem til 26. juni og Lagos. Har i dag fått respons fra flere, og pratet med én. Vi kom godt overens – og vi ser konturene av nytt crew.

I går hadde vi en veldig hyggelig kveld. Først var det middag i regi av regattaledelsen, med vinsmaken på en restaurant med fantastisk utsikt over sjøen. På vei hjem – i øsende regnvær – stoppet vi ved en pub. Der ble vi plutselig innlemmet i en flokk norske studenter. Veldig hyggelig for “gamlinger” på tur.

Olav, Kolbjørn og jeg – tok en snartur til båten. Kolbjørn og jeg – som de ansvarlige vi er Smilefjes  tok kvelden, mens Olav og resten av gjengen fortsatte kveldsturen i Falmouth med norske guider. i skrivende morgenstund er ingen andre våkne, så jeg har ikke fått noe referat. Uansett – vi avtalte at vi skulle møtes igjen etter lunsj for videre sightseeing. Vinden uler og regnet pisker. Vanskelig å gå rett over dørken, selv her vi ligger til kai. ALtså usikkert hvor motivert vi er for vandring i engelsk landskap.

Vedlagte bilder er tatt fra museet. Det ligger 5-6 mega-seil yachter her. Noen av dem er gamle – fra tidlig 1900 – men totalrestaurert med moderne rigg og utstyr – men til fordums prakt og vel så det.