Til Lagos - siste etappe av Rally Portugal

SY Coral IV
Kolbjørn Haarr and Otto Hulbak / Morten Persson
Thu 28 Jun 2012 12:38
Vi forlot Sines kl 06.00. Det var meldt lite vind, så vi forberedte oss på å motre store deler av de 75 NM til Lagos. Det kom nå litt vind, og vi satte storseil og gennoa. Watermakeren er litt lunefull. Den er var for å suge luft og dermed er den ikke helt villig i mye sjø. Dette skulle ikke være problemet nå. Etter alle kjent triks måtte jeg kontakte Palli som hadde montert sakene. Etter litt feilsøking endte vi med å skifte filter – og etter enda mere om og men fikk vi den til å produsere. Mens jeg holdt på med dette, kom en bølge som tippet meg over. Dermed falt jeg mot skapdøren med den konsekvens av fire skruer poppet ut. Dermed ble neste operasjon å tette hull og sku i nye skruer.

Ellers brukte vi tiden til å pusse krum; Rekkestøtter, bøyler. bord og akterdregg. Det var et par sømmer på spray-hooden som var løsnet. De sydde jeg for hånd. Hele veien hadde vi litt vind – mellom 10 og 15 knop. Plutselig og uten forvarsel dro vinden opp i steady 25 knop med opp til 33 knop i kastene. Da var det bare å reve – og vi fikk en ganske rolig runding av Capo Säo Vincente – sydvestspissen av Portugal.

Innseilingen til Lagos var stille og fredlig, oppover en elv. Vi fylte diesel og seilte under en vippebro før vi vqr inne i havnen. Der fortøyde vi ved siden av en norsk båt som hadde vært underveis i 8 år. Nå lekte de med tanken om å reise hjem til Norge.

Vi rakk en liten time med spyling av dekk, vasking innvendig osv før Ola, Nils, Asle, Eirik og Eskil sto på brygga. Hyggelig middag for alle 8, men relativt tidlig i seng. Neste dag spiste vi felles frokost i båten. Asle hadde kjøpt inn diverse gode saker. Ellers brukte vi dagen til å bunkre for overfarten til Marokko – som er beregnet til tre døgn. Jeg fikk tak i nytt dosete som var røket, og også deksel til bryter for el-vinsj. Dagen var het for oss som ikke var aklimatisert.

På kvelden var det avslutningssermoni, der vi alle spiste middag sammen. Mange hyggelig mennesker og litt vemodig å si farvel. Vi har jo delt skjebne i tre og en halv uke. Konkurret vennskapelig på dagtid og pratet hyggelig på kvelden. Noen skal vi se igjen i Las Palmas, i forkant av ARC i november, men de fleste ser vi nok aldri igjen.

.Det var vanskelig å legge seg. Deilig varm sommerkveld. Men planlagt avgang kl 08.00, da vippebroa skulle åpne – gjorde at de var ro i båten ved ett-tiden.