27 mars - härlig segling i stabil tradewind

Hans and Monica Ahlinder
Sat 27 Mar 2010 15:52

pos 4:19 S 97:42 W

27 mars 0930 lokal tid (UTC Greenwich + 6 timmar) = 7 timmar efter Sverige nu, dag 3 från Galapagos till Marquesas.

Fortfarande mycket fin segling i stabila vindar, med solsken på dagen och månsken på natten. Sista 24 timmarna har vi gjort nästan 220 nm - vilket kan vara rekord för Natibou. Det ger en genomsnittsfart på 9 knop vilket är väldigt fint.

Vi har haft vår första "tekniska incident" när ena (av två) vajrar som håller gennaker peken neråt gick av klockan 0600 i morse. Det var inga problem at få ner gennakern och rulla ut genuan och vi var gående igen. Men sannolikt kan vi inte använda gennakern mer förrän vi är framme i Marquesas. Det är lätt åtgärdat då, men svårare nu här ute eftersom den gick av i infästningen nere i vattenlinjen. Det var själva ändstycket som uppenbarligen inte var ditpressad över vajern på ett korrekt sätt . Just det jobbet gjordes i Marseille för ett år sedan av en professionell verkstad...på helt nya vajrar. Så vajern gled helt enkelt ur ändstycket, det gick inte av i sjäva vajern alltså.

Hur som helst så har vi fler segel ombord! Just nu går vi 9 - 10 knop med genuan och storen med fin skärning. Och om vinden öppnar upp lite mer ( och inte så hård vind) så är det bara att hissa spinnakern. Spinnaker gajarna (skoten) fäster ju in i fören på respektive skrov, så för det seglet så använder vi inte peken alls.

Så ingen nöd på oss alltså, men det var ju vårt "favvosegel", gennakern är så allround och enkel att rulla in o ut- så visst kommer vi att sakna den!

Det konstiga djuret, citat från gårdagens blogg,

"När jag låg under båten och skar lina, och hela tiden tittande runt omkring efter haj så såg jag plötsligt ett väldigt konstigt stort djur bara 3 - 5 meter från mig - sakta glidande förbi på utsidan av skrovet. Det var cirka 10 meter långt (nästan som båtens längd) och kanske en halv meter i diameter. Har aldrig läst om det jag såg. Det var som en jättestor Amöba, som slingrade sig sakta fram genom vattnet. Jag blev något rädd och hoppade upp i båten, det var inte så kul att gå ner igen - but a man gotta do what a man gotta do. Man eller mus?"

som jag såg när jag skar lina i bloggen från igår är nu identifierad. Jocke vår son hittade bilden som ni ser här på nätet, och skickade den till mig. Det var exakt så den såg ut. Härligt att konstatera att jag inte såg i syner. Djuret heter "Giant Salp" och är en koloni av tusentals blötdjur som bildar en lång orm. Den kan bli up till 20 meter lång, så min uppskattning att den var 10 meter var nog rimlig - även om jag nog tänkte att jag eventuellt hade sett i syner när jag hade hajskräck...

Vi har en mycket bra väderprognos för dem närmaste 5 dagarna som säger fina stabila vindar från Sydost mellan 12 och 17 knop, helt perfekt för oss. Inga andra väder varningar i hela vårt seglingsområde. Och vågorna är mycket moderata, nästan lite "salongsgolv känsla" - i alla fall om man seglar en 50 fots katamaran...;-/