Från Bonifacio till Italienska västkusten (amalfi) 17 maj till 28 maj - bilder o text

Natibou
Hans and Monica Ahlinder
Sun 18 May 2008 16:35
Monica o jag är nu ensamma igen efter en härlig vecka tillsammans med Pelle o Elisabet på Corsica o Sardinien. Vi har nu planerat en hel månad ensamma från Corsica till Kroatien!!! Låt oss se hur det gick till!

Vi gick direkt på morgonen den 18 Maj (efter en bra väderprognos) mot Ponzo strax utanför den Italienska västkusten. Det var en sträcka på nästan 200nm, och tog 30 timmar. Vi kom fram på morgonen den 19 maj. Det var vår andra "långa" nattsegling sedan starten på seglingen (första nattseglingen var från fFrankrike till Corsica. Även denna gång fick vi svaga vindar på natten, som blev lugn o fin utan incidenter.

Vi kommer fram till ön Ponzo på morgonen den 19 maj i grådisigt väder, och ganska kallt faktiskt! Helly Hansen stället på!

Mamma tar ett "pass" och kontrollerar vår position etc.

Avseglingen från Sardinien i dåligt väder.

Vi fick snart väldigt fint väder med sol, även om det fortfarande var kallt i luften.

Anländer till den klippiga ön Ponzo som ligger helt ensam i havet. Mäktiga karga klippor runt hela ön. Lite som höga kusten men i kubik.

Lite närmare udden som vi rundade, innan vi kom fram till hamnen på Ponzo.

Just rundat udden...Vi blev sedan inblåsta i ponzo i tre dagar, med riktigt, riktigt dåligt väder. VI låg dock väldigt skyddade i hamnen, men draggade 3 gånger. Ena gången så var vi mycket nära att driva upp på en klippa...men skepparen vaknade (väckt av Poseidon som varnade honom för analkande faror...) oc hkunde ankra om i natten.

Efter ponzo så seglade vi mot Ischia i härligt väder - medvind med gennakern och en sjöjungfru på nätet.

8 - 10 knop och nöjd first mate.

Nöjd skeppare i hamn på Ischias med en "grön" Heineken.

Skepparen utförande avancerade dataövningar i sittbrunnen. Vi är online med backup!

Utanför ischias låg vi en natt den 22 maj helt fantastiskt under en borg. En av dem vackraste ankringsplatserna vi varit på.

Närbild.

Uppe vid borgen (som också var ett gammalt kloster) fanns en vacker trädgård - som mamma blev betagen av!

Utsikt från borgen med Vesuvius i bakgrunden.

Utsikt från cafe't i borgen mot Capri som syns i bakgrunden bakom fiskmåsen.  Vi cyklade runt på Ischias som vi tyckte väldigt mycket om. En grön bergig ö som kädes väldigt sympatisk. Framföraltl i jämförelse med sin systerö Capri som kändes väl överexploaterad för jetset folket. Det var märkesvaror i varje butik på Capri - inte så på Ischias - ännu.

Seglade mot Capri "Italiens vackraste ö" den 24 Maj. Själva byn ligger i "sadeln" på bilden. man åker bergbana upp från hamnen till byn. Vi gick...för mamma tyckte att vi behövde motionera!

Kvalificerad jetset shopping på Capri.

Vi besökte Munthes (svensk läkare som skrev bestseller boken "boken om San Michele) fantastiska villa som låg längst upp på högsta delen av Capri, med en vidunderlig utsikt över Napoli bukten med Vesuvio i fonden. Man ser hamnen på bilden.

Vi låg på svaj utanför pirarna - det var svindyrt att gå in i hamnen!

På Capris sydkust fanns dessa klippor o grottor - mycket vackert!

Monica kör ett friskis pass på golvet - vad tycks om stilen?

På väg från Capri till Amalfi den 26 maj i stiltje. Vi passade på att bada från båten på väg till Amalfi på Italienska fastlandet.

Byn Amalfi som anses som en av de vackraste byarna i Italien. Vi stannade där en natt, mycket charmigt downtown på kvällen.

På väg mot Amalfi - vindstilla - men vi försökte oss på lite fiske - utan lycka.

Acciaroli en dagstur söderut från Amalfi, där vi tog en cykeltur till en fin liten bergsby mitt på dagen i 35 grader - nära svimningsgränsen! När vi kom fram till bergsbyn så såg vi inte en endaste människa, bara tre katter. Alla sov siesta - smart, det var vi som var dumma. Man SKA INTE cykla i den värmen mitt på dagen.