Stromboli och runt stöveln till Brindisi 29 maj till den 9 juni - bilder o text

Natibou
Hans and Monica Ahlinder
Thu 29 May 2008 16:34
Från Acciaroli (söder om Amalfi) så tog vi ett 10 timmars skutt mot Stromboli, en aktiv vulkanö mitt ute i havet. Stromboli är en aktiv vulkan, och har i alla tider använts som "fyr" eftersom lavan rinner glödande ner längs sluttningen och syns som en fyr i natten - imponerande!! Omdtalad bland annat i Homeros bok "Odysseus äventyr"

Vi fick en händelserik segling, med bland annat skadad skeppare och delfiner som tyckte synd om honom.

Nedhalet till gennakern gick plötsligt av när båten surfade fram i 12 knop...Skepparen var tvungen att gå fram på fördäck med en gennakerrulle som slängde och svängde fram o tillbaka som ett mordvapen. Jag fångade det men den slet sig och kom tillbaka och träffade mig mitt i pannan. Jag blödde ymnigt som det heter, och det var första gången jag känt hur det blev varmt när blodet rann utför skallen ner längs nacken...Riktigt otäckt faktiskt, men med sjuksköterska ombord var jag snart ihopsydd och omplåstrad.

Så här glad blev jag efteråt!

Precis när jag fick smällen i huvudet så kom det fram ett tiotal delfiner som hoppade runt båten och tyckte synd om mig. Det var intensiva minuter...

Vi anlände till Stromboli, och alldeles utanför vår ankring fanns denna lilla klippa i havet som hade det lämpliga namnet Stromboliccio!

Vår ankring med vulkanen på 900 meters höjd bakom oss. Dit klättrade vi sedan, och gick nerför berget i kolsvarta mörkret. Vi hade glömt att sätta på lanternan, och det var omöjligt att se båten i natten. Vi körde runt med gummibåten på måfå tills vi nästan körde på vår segelbåt. Sedan dess så glömmer vi aldrig att tända lanternerna när vi går iland på kvällarna. Vi brukar för säkerhets skull även tända däcksbelysningen så båten lyser som en liten stad!

Vi tog en guidad tur upp på vulkantoppen sent på eftermiddagen, så att man kom fram till toppen och den aktiva vulkankratern nedanför när det var mörkt. fSkådespelet från vulkanutbrotten blev ju så mycket läckrare i mörkret än i dagsljus!

På väg upp - ryggsäcken full med vatten som gick åt.

Uppe på toppen var vi tvungna att ha hjälm på oss, pga risken att få utspottande stenbumlingar på oss. låte kanske töntigt, men det hade hänt bara några år före oss!

Det var en mycket stark lukt av svavel, som irriterade luftvägarna. Det var lite bättre med ansiktsmasken på. PS. Hon ser helt vild ut!

En bild ner i kratern, där man ser ett mindre utbrott i mitten på bilden. Det var som ett fyrverkeri, med ett högt dånande ljud också - imponerande.

Mamma + svart katt+ fina färger i Stromboli by. Det var här som Ingrid Bergman och Rossillino blev kära under en filminspelning.

Efter Stromboli så seglade vi till grannön Vulcano, som också hade en aktiv vulkan (dock utan de magnifika utbrotten som Stromboli). Vulkanen syns i bakgrunden. Här kunde man bada i varma svavelkällor, vilket vi inte gjorde. Många feta äldre damer hoppades på att bli yngre o vackrare när dem badade där - det såg inte ut att lyckas.

Från Vulcano så började vi vår sträcksegling till Kroatien runt "stöveln". Vi gick direkt till Reggio Calabria i Messina sundet, som var en positiv överraskning. bland annat med en jättefin "strand boulevard". Vi fick 5 knops motström i sundet, vilket gjorde att vi bara gjorde 1 knop framfart över grund! Det kändes som att åka uppför en flod - så strömt var det.

Här har vi kommit fram till Brindisi på Italienska östkusten, efter en längre etappsegling non stop runt stöveln. Vi bestämde oss för att bara sträcka förbi här, eftersom kusten är tråkig och inte helt utan "maffioso" problem i hamnarna. Våra officiella pilots rekommenderar "segla förbi..." vilket vi gjorde.

Här har vi kommit till Brindisi den 7 Juni, och förbereder överseglingen till Dubrovnik i Kroatien. Vi seglade iväg från Brindisi den 9 Juni, och kom fram till Dubrovnik dagen efter.