Hauhine, Tahaa och Bora Bora i Franska Polynesien

Hans and Monica Ahlinder
Mon 7 Jun 2010 08:15
pos 18:46 S 159:28 W

Det är nu mitt i natten mellan den 5:e och 6:e Juni och vi är nu bara 20 distansminuter från Aitutaki i Cooks öarna. Vi kommer att komma fram före gryningen vilket innebär att vi måste vänta tills solen går upp innan vi går in genom revet till vår ankringsplats. För första gången hitills så fick vi en egen tamp i propellern, som nu sitter hårt lindad runt styrbords propelleraxel. Vi kan inte använda den motorn nu, så vi kommer att försöka ankra upp utanför revet och jag går ner och försöker skära bort repet. Det är en lång sprängd kanal genom revet, med en hel del strömmar i passagen så jag vågar inte gå in med bara en motor eftersom vi då inte enkelt och säkert kan manövrera båten.  Jag har ingen att skylla på förutom mig själv. Jag glömde att sätta fast gennaker skotet och det hamnade i vattnet när vi startade motorn. Förargligt.

I senaste Blog uppdateringen så var vi i södra Huahine i vad vi kallar "Mårtenssons ankringsplats". Det var en av Arne Mårtenssons favoritplatser på deras jorden runt segling.

Vi lämnade södra Huahine den 25 Maj, och gick till "Byn" på Huahine som heter Fare. Fare har en mycket bra handelsbod, och vi passade på att köpa på oss lite mer färsk mat där. På morgonen den 26:e så snorklade vi på korallrevet och på kvällen bjöd en av BWR båtarna, Peregrina från USA, på en ordentlig "sundowner" - det var trevligt.

Den 27:e så seglade vi över till Tahaa en sträcka på cirka 4 timmar bara. Vi ankrade strax intill en liten Motu som syns till höger i bilden, dvs en liten sandrevel med palmer ute vid yttre korall revet, där vi låg skyddade för havssjön och fint i vinden. Obligatoriskt besök på revet med Raiatea i bakgrunden.

Vi åker här iväg på en tur runt på Tahaa där vi besöker en vanilje plantage och en pärlfarm. Simanderal en engelsk båt bjuder på både sundowner och middag, samtidigt som vi deltar i en "quiz tävling" över radion med dem andra BWR båtarna. Som vanligt leds den av Sue på Camomile.

Vid vanilje plantagen där vi fick en gedigen demonstration hur det går till att odla och preparera vanilje stängerna efteråt - ett hårt jobb som tar flera månader med en speciell torkningsmetod bland annat.

Segling innanför revet runt Tahaa, en helt sagolik känsla att glida fram genom en "prickad led" mellan "grynnorna" - faktiskt inte olikt vår egen svenska skärgårdssegling. Gröna prickar till styrbord och röda till babord - enkelt.

Den 29:e seglar vi över till tvillingön Raiatea och lägger oss i stan där som heter Uturoa, ett av dem få ställena som vi kan bunkra upp tullfritt med diesel innan avresan mot Cook o Tonga. Vi la oss längs med kajen i stan, och när vi vaknade hade det blåst upp en hel del, och tyvärr så var det  pålandsvind så vi kunde inte komma ut från bryggan! Vi fick hjälp av många av dem andra BWR båtarna och även av en fransman som bogserade ut oss tills vi själva kunde köra vidare - en lite "intensiv" morgon.

Den 30:e seglar vi så över till Bora Bora "världens vackraste ö" enligt turistbrochyrerna, öns syns i bakgrunden på den här bilden.

Bora Bora  tyckte vi var ett lite sorgligt kapitel. Tuamoto öarna kändes "äkta" och Bora Bora tyvärr lite av en "kuliss"". Ön är i grunden fantastiskt vacker, framförallt lagunen i sydöst men annars så var ön lite "konstig". Det var ganska många resorts som var mer eller mindre helt övergivna, och i bedrövligt skick - och "waterfront" på västra sidan med byn etc kändes inte fräsch alls. Har lite svårt att förstå att "millionärer" ser detta som lyx som är value for money. En ö som Mustique i Västindien är då ett mycket fräschare alternativ - där allt är superrent och arkitekturen helt "syncad". Vi hade dock en helmysig kväll på kändis restaurangen Bloody Mary, bland annat så tog vi en bild på Jan o Susannes visitkort på en väggtavla där med vår "5 dollar bill" vid sidan om med hälsningen "Sail your dream"! Vi gjorde också en heldags utflykt med vår gummibåt och fick en super trevlig lunch på ett mycket enkelt ställe som hette Motu bar.

Bora Bora i bakgrunden från vårt fashionabla "Motu Cafe'" där vi åt en helt underbar lunch med rå fisk och grillad (över en öppen eld) Tuna.

Mamma hittade självklart en söt flicka (mamman o pappan ägde cafe't) med två katter som såg ut som våra hemmavid - mamma blev knottrig som syns.

Bild från Bloody Mary restaurangen med Monica o Natibou och Bora Bora's berömda skyline i bakgrunden. På kvällen så åt vi en härlig middag här.

Vår 5 dollar bill med årt budskap bredvid Jan o Susannes visitkort från deras besök på Bloody Marys några veckor före oss.

Vi lämnade Bora Bora den 1:a Juni med kurs mot Aitutaki, med ETA den 5 Juni. Vi har hitills haft lätta vindar men en hel del squalls under nätterna som gör att det blir lite dåligt med sömn, framför allt dem första två nätterna var lite jobbiga. Men annars strålande sol och nästan inga vågor, så njutbar segling på dagarna.