San Blas update pos 9:33N 78:57W

Natibou
Hans and Monica Ahlinder
Fri 5 Feb 2010 00:58
Vi har nu seglar runt i San Blas skärgården i 6 dagar. Vi seglar innanför ett "yttre" korallrev, så hela skärgården är skyddad från Atlantvågorna, vilket gör att det är en mycket angenäm segling här. Första dagen (Lördagen) så seglade vi med Carmen och Jaume på Bionic till en jättefin ö (bilderna från förra uppdateringen var därifrån). Jaume och Carmen bjöd på en härlig middag i deras båt, grillade spanska korvar, grillspett och glass till efterrätt - vi bara satt o njöt. Snorkling och rundvandring på öarna + skön avkoppling. Dagen efteråt åkte Bionic mot Portobello, och vi var kvar en dag till. Den dagen befann jag mig mest uppe i masten, och bytte ut storsegel mastskenan i masten - jag var något mör på kvällen! Men det gick bra så nu har vi i alla fall två delar längst upp (4 meter) som är oskadade, men fortfarande har vi små skador längre ner - och den franska tillverkaren utreder det just nu - och en rekommendation vad vi bör göra "permanent" skickar dem i morgon via email.

Vi fick också besök av den famösa "Lisa", den mest berömda Mola makern i San Blas. Hon är nog mest känd för att hon är en han, hon/han är nämligen transvestit - men sålde väldigt fina Molas. Molas är textil konstverk som görs på ett väldigt speciellt sätt. Så vi köpte en fin med "pelikanen och medicinmannen", som är en urgammal historia från Kuna indianernas kultur.

Jag o Monica in splendid isolation, åkte sedan till "Coco Banderos", fyra små öar i absolut närhet till det yttre havsbandet. Vid ankarplatsen så hörde vi hela tiden dånet från atlantvågorna som bryter mot revet alldeles utanför. Lite svårt at vänja sig vid att man trots detta oljud, ligger helt säkert bakom korallrevet , utan något annat skydd av större öar etc. Vi vänjer oss förmodligen...någon gång!! Men undertecknad vaknar ganska ofta på nätterna av ljuden från reven, med mardrömmar om att vi har gått på reven etc...

Vi låg där i två dagar, och bara kopplade av, gjorde en hel del underhåll på båten, tvättade botten på båten, snorklade och bara mådde gott.

Vädret i San Blas, ända sedan vi kom hit, har dock inte varit jättebra - det har i prinicp varit molnigt hela tiden - så det absolut rätta färgernyanserna mellan hav, atoll och himmel har inte riktigt infunnet sig. Det var tråkigt, eftersom allt annat är så otroligt vackert här - men det kommer fler lägen för oss i framtiden. Vi är mer än nöjda med vår tid här i San Blas.

I morgon bitti går vi till PortoBello som ligger 50 nm västerut, där samlas alla BWR båtarna för en viktig "Panama canal briefing" av BWR organisationen. Där går vi igenom exakt hur själva transiten genom kanalen kommer att gå till.

På Lördag seglar vi sedan i samlad tropp till Shelter Bay Marina alldeles vid den norra stranden vid kanalens mynning i Atlanten. Där blir vi några dagar, för att runt den 9 - 14 febr ta oss igenom kanalen, vilket kommer at ta 2 dagar. Många av oss kommer att få gå två gånger igenom kanalen (sannolikt unertecknad) för att vi är för få personer ombord på båtarna, kravet från kanalmyndigheterna är minst 4 personer ombord (s.k. linehandlers, en i varje hörn av båten genom slussarna) + en lots. Så istället för att hyra in "kanalcrew" så hjälper vi varandra igenom, och sedan slussar BWR organisationen oss tillbaka till atlantsidan med ett par minivans som går i skytteltrafik. Rätt så avancerad logistik faktiskt för att få allt detta att fungera smidigt  för 30 båtar - men det är bland annat sånt här som vi betalar BWR för - och som dem har stor erfarenhet av. Känns tryggt att veta att dem har gjort detta 7 ggr tidigare, och det har gått bra då, så det går säkert bra för oss också.

Det finns en webkamera i kanalen som man kan se via internet, så ni som läser detta kan gå in där när vi går igenom. Jag återkommer med webadress och tiden som vi kommer att gå igenom.