Dag 14

Familien Svellingen på Seiltur
Tom og Christine Svellingen
Sat 5 Dec 2009 12:11
Hei hei alle sammen!
Tenk, nå er vi på vår 14. dag til havs. Fortsatt bare blått hav så langt øyet ser. Men det går mot slutten. Vi har nå 612 nm igjen, og det føles ikke så mye når vi har tilbakelagt 2100nm siden Las Palmas.
Vinden har løyet, og sjøen er ganske rolig. I går heiste vi spinnaker for første gang, og det var artig. Vi gjorde god fart hele dagen og håper vi har tatt innpå noen av båtene som har passert oss de siste dagene. Det er ganske spesielt å fosse avgårde på havet med Putti Plott over høytaleranlegget og en GUL og ROSA! spinnaker foran båten! I dag blåser det 9m/s, og vi gjør god fart med bare fokk og storseil. Spridd som vanlig. Hvis det løyer blir det mer spinnakerkjøring. Pga. litt liten erfaring ombord seiler vi ikke spinnaker om natten, selv om det var litt motvillig vi tok den ned i går kveld.
For bare litt siden var vi nesten på kollissjonskurs med vår nabo fra Las Palmas, Elena, som vi møtte for nesten en uke siden også. Stort nærmere har vi ikke behov for å komme andre båter her ute. Vi startet motoren for sikkerhetsskyld, men passerte drøye 50 m foran. Nesten så vi fikk dem på kroken vår! De seiler med paraseil, og virker veldig drevne, så det er gøy å holde følge. Blir spennende å se hvem som kommer først i mål.
Det rolige været har ellers gitt oss mulighet til å sette bort rorvaktene til autopiloten, noe som betyr at vi har litt mer tid til div sysler, får litt mer søvn, og er generelt litt mer uthvilte. Deilig! Har til og med kunnet unne oss litt hvitvin i solnedgangen:-)
Ungene har tatt opp litt skolearbeid, spiller DS, broderer mm. De hilser hjem til alle på Disi skole. Og alle andre venner og kjente!

Ble akkurat litt avbrutt av en ørliten squall. Båten gjorde plutselig 10 knop, så fokka måtte inn, og båten med mannskap fikk en deilig dusj. Nå er vi snart back on track. Venter bare på at vinden skal stabilisere seg igjen. Elena kalte oss opp og sa de fikk et fint bilde av oss der vi forsvant i regnet. Ikke et kjedelig øyeblikk til havs!
Over og ut for nå
Hilsen en fornøyd Maggy gjeng!