Saba

Tom og Christine Svellingen
Mon 22 Mar 2010 01:20
Posisjon: 18:19.0N 64:37.57W

Fra Nevis dro vi videre til Saba som er en liten Nederlandsk øy med ca 2000 inbyggere. Vi ankom sent på ettermiddagen, og alt vi så var brune klipper og masse sjø og vind. Ikke veldig gjestmild start på oppholdet der med andre ord. Vi sov mens vinden ulte i masten, og neste dag bar det med jolla inn på land, og taxi opp i landsbyen for å gå tur og se seg om. Øya er utrolig flott, og landsbyen er en liten idyll.

Vi tok turen opp til Mnt. Scenery. Turen opp dit består av ca 1064 "trappetrinn", men vi ble sluppet av litt lenger opp. Vi gikk i ca 2 timer, og det var godt å få forbrendt litt energi.

Det vokste bananer langs stien

Vi gikk helt opp i skyene, og utsikten ble ikke mye å skryte av...

Men flott var det:-)

Einar plukker seg en vill sitron på vei ned.

På båten er det stadig småting som skal fikses. Her pusser Tom bort litt groe fra propellen, Einar er fotograf. Det giftige bunnstoffet vårt er nesten borte, og det gror godt under. Båten må opp på land igjen før den skal hjemover.

Det er fint å snorkle og dykke, og vi gjorde begge deler. Vi tok et dykk hver med dykkerbåt, og snorklet. Ikke fantastisk, men veldig bra! Vi så både hai og skilpadde da vi snorklet.

Vi gikk en tur til på øya. Sandy Cruz trail, en tur på 2-3 timer, var en fin tur i flott terreng rundt fjellet. Dagen startet med tåke og yr, men klarnet opp utover dagen.

Stiene er godt vedlikeholdte, og terrenget spennende.

Utsikten fra stien. Vi snorklet gjennom grotten dere ser, og båtene lå på bøyer like ved.

Saba er en liten idyll som anbefales!

Vel, nå ligger vi ankret opp her på Norman Island like ved Tortola. Det er nesten vindstille og veldig varmt. Det er 34 grader her jeg sitter, og ungene steker pannekaker til middag, så temperaturen er nok stigende... Det skal være fint å snorkle her, så vi gleder oss til morgenbad og flere dukkerter utover dagen i morgen. Det er litt merkelig å være her. Dette er på en måte siste mål for turen vår, så utflukten vår går mot slutten. Vi skal riktignok ha nesten en hel sommerferie her først, men tiden går raskt. Det ser ut til at mor og barn flyr hjem i begynnelsen av mai. Tom skal styre skuta hjemover, og vi håper noen har lyst til å ta turen sammen med han. SÅ: er det noen som har lyst til å seile fra St. Martin til Asorene, Asorene til England, eller noen strekk fra England og hjem? Mannskap på hvilket som helst strekk er velkomment! Ta kontakt hvis du kunne tenke deg å seile litt! Jo fler, jo bedre!!

Da sier jeg takk for meg for nå.