Perillä St. Luciassa 14:04.47N 60:56.98W

Leeway Turku
Jukka & Anne Laiterä
Sat 14 Feb 2015 23:27

Keskiviikkona 1440 UTC saatiin St Lucia näkyviin läntisessä horisontissa ja 2030 UTC, 1630 paikallista aikaa kiinnitettiin köydet Rodney Bayn Marinaan St. Lucialla. Takana oli nyt 2216 mpk:n purjehdus Kap Verden Mindelosta ja 3195 mpk:aa Las Palmasista. Alicantesta oli maileja Leewayn lokiin kertynyt lähes 4800. Vaikka ylitys oli upea ja meillä oli todella kivaa, tuntui mukavalta saada jalkansa vaihteeksi kuivalle maalle, alustalle joka ei keinu. Vastaanotto Rodney Bay:ssä oli ystävällinen ja olipa siellä meitä sampanjan kera tervetulleiksi toivottamassa vanhat ystävämme Las Palmasista  David ja Jocelyn perheineen s/y Mor Toad:lta. Davidin ja Jocelynin kanssa söimmekin sitten illalla vielä yhdessä päivällistä ja vaihdoimme ylityskokemuksia. Ilman ongelmia eivät olleet hekään selvinneet: olivat nimittäin saapuneet Rodney Bayhin korjaamaan vedentekijäänsä, jonka varaosat olivat juuri saapuneet Englannista. Mieleen tuli s/y Iriksen Johannan toteamus, että valtameripurjehdus on veneen korjailua eksoottisissa paikoissa. Paljon terveisiä Jonnalle ja Timolle meiltä kaikilta! Kaukohalauksia myös Marjolle ja Kimille Alicanteen, joiden matkaan antama sampanja nautittiin lähes heti, kun köydet oli saatu kiinni. Maistuipa hyvältä!

Koko viimeinen vuorokausi ennen St. Luciaa seilattiin reippaassa slöörissä parasail komeasti vedossa. Viimeiset 30-40 mailia loki nakutti tasaisesti yli 8 solmun lukemia. Ihan kuin Leewaykin olisi vielä halunnut repäistä kunnon loppukirin. Kymmenisen mailia ennen St Lucian pohjoiskärkeä tuuli kääntyi kryssikulmille ja loppu seilattiinkin iso ykkösreivissä ja kutteripurje puussa. Nopeus pysyi silti yli seitsemässä solmussa.

Ensimmäiset päivät täällä Rodney Bay:ssä ovat meneet lähinnä lepäillessä ja merivahdin rytmistä toipuessa. Anne heräilee uskollisesti vahtiin klo 0600 UTC, yrittää sinnitellä takaisin uneen, mutta nousee kuitenkin joka aamu kuuden kipakoissa paikallista aikaa. Jukka kykenee venyttämään hieman pitempään. Juulia ja Samuli ovat meistä nopeimmin sopeutuneet uuteen rytmiin. Venettä on siivoiltu ja siinä avuksi saatu rasta Vision, joka yhdessä vaimonsa kanssa eilen vahasi veneen ja kiillotti rosterit. Mukava kaveri, vege ja rasta kiireestä kantapäähän. Lähiympäristöön olemme tutustuneet palloilemalla satama-alueella ja ajelemalla kumpparilla, joka eilen ristittiin Frediksi, läheisille hiekkarannoille. Eilen oli tarkoituksena käydä tutustumassa myös läheiseen Pigeon Island:iin, kansallispuistoon, jossa aikoinaan oli englantilaisten laivastotukikohta. Aikomus kuitenkin tyssääntyi puiston sulkemisaikaan ja päätimme siirtää käynnin täksi päiväksi. Puistossa käytiin ja hienoa oli. Kukkoloiden laelta oli upeat näkymät Rodney Bay:hin, Martiniquelle ja merelle.

Paljon terveisiä ja kiitoksia kaikille niille, jotka ovat seuranneet matkaamme ja olleet sillä tavalla mukanamme. On ollut todella kiva saada onnittelu- ja muita viestejä teiltä ja on hienoa ajatella, että meitä on Atlannin ylityksellä ollutkin paljon ennemmän kuin ne neljä, jotka ovat olleet veneessä.