Hondensledetocht en slecht weer in de haven. Dog sledging and bad weather in the harbour

Twinga op avontuur
Willem Willemse / Ingrid van den Broek
Tue 16 Jun 2009 13:36
For English please scroll down

Zondag was gepland voor de hondensledetocht, maar helaas kon dat niet doorgaan, foutje in de planning, maandagmorgen was de herkansing, zondagavond was het weer al aan het veranderen, veel wind in de haven vanuit het oosten.

Om de Twinga wat beter vast te leggen hebben we de nieuwe palen gebruikt die de havenmeester speciaal voor dit soort gelegenheden heeft geplaatst, immers het drijvende steigertje ligt wel aan een paar ankers en kettingen, maar als er veel wind is en er liggen een paar zwaardere boten tegenaan te rammen, dan is het maar de vraag wat er van de steiger overblijft. We hebben dat vorig jaar al eens meegemaakt. Ofwel, met vereende krachten hebben we een kleine honderd meter lijn van onze haspels gerold en een voorspring en middenspring gelegd naar de wal aan bakboord kant, hiermee kunnen we de Twinga los zetten van onze poolse buurman, je ligt anders met de fenders hem voortdurend tegen de steiger te duwen. Vanuit de grootte van de schepen gezien hadden wij beter aan de steigerkant kunnen liggen, maar onze poolse vriend was eerder en had een aantal reparaties uit te voeren, dus wilde hij aan steigerkant blijven liggen, geen probleem voor ons, dus de lange lijnen uitgezet en aan stuurboord zowel aan de pool als aan de steiger vastgelegd.

Na een nacht met behoorlijk wat wind, dus regelmatig even alles controleren, werden we maandagmorgen weer opgehaald door Svalbardhuskies. Eerst omkleden, wij weten dat je lekker vies wordt van de honden, dus allemaal een speciaal pak aan. Het weer was echt slecht aan het worden, we verbaasden ons dat de tocht nog door ging. In het SAS hotel nog drie andere deelnemers opgehaald en op weg naar de kennel.

Onderweg zagen we weer veel rendieren, de delta van de adventfjorden begint nu echt te smelten, waardoor het mos snel begint te groeien en het voor de rendieren makkelijk is om vreten te vinden. Het lijstje met honden namen werd weer uitgedeeld en ieder team kon weer de honden gaan verzamelen en in de aanhanger proppen. Korte uitleg hoe het werkt op de slede, wij blij dat we al een keer meegedaan hebben, dan weet je wat je kan verwachten. Aanhanger achter de landrover, iedereen aan boord en de bergen weer in. Onderweg kwamen we nog een omgeslagen busje tegen, leuk om te zien wat er kan gebeuren als je tijdens het rijden even niet op let, was vorige week gebruikt voor een oefening van de hulpdiensten, dus een goed gevoel voor ons, wat kan je overkomen?

Aangekomen in de bergen werd het ons duidelijk, het wordt echt een zware tocht, het waaide zo hard, het was zo koud, niet te geloven, dit is het echte noordpool gevoel, sneeuw, wind, koude, snerpende koude, bivakmutsen op, en snel mogelijk de honden voor je slede spannen! Elk team werkte hard om de honden weer in te spannen, maar de beloning was groot, de honden gingen er als een speer vandoor, inhouden kan niet, wilde je ook niet, je zag geen hand voor je ogen, de wind wakkerde een sneeuwjacht aan, je zag nog net de slede voor je, in het zicht houden, je honden aansporen, bij elkaar zien te blijven.
Het was koud, maar geweldig, we hebben er van genoten, dit was het echte noordpool gevoel!

Terug naar de boot, ook daar was het niet minder gaan waaien, de achterspring naar de pool was gebroken! Snel vervangen, alle lijnen gecontroleerd en eens even rustig gekeken hoe het tekeer ging. Niet normaal meer dan 30 knopen wind op de zijkant van de Twinga! We besloten om nog een extra lijn naar de kant uit te leggen, weer 100 meter lijn afgerold en een achterspring aan de paal op de wal aangelegd, De Twinga lag nog beter, maar het weer werd slechter!

Onze pool stuiterde bijna met boot en al op de steiger, de havenmeester kon dit minder waarderen, dus we hebben hem geholpen meer ballen tussen schip en kade te krijgen, niet te geloven wat een kracht er op dat schip stond, maar ook weer gelukt, dus de nacht in, we spraken met de pool af elkaar wakker te maken als het nodig was, het werd tenslotte alleen maar slechter weer.

En dat werd het, we hebben zelf 42,4 knopen wind gehad, windkracht negen dus! De wind was oost, dus de golven sloegen linksachter op het schip, en dat hebben we geweten, van slapen kwam niet veel, de boot ging zo tekeer, meerdere keren s'nachts uit bed geweest, uiteindelijk naar buiten de lijnen weer gecontroleerd en ons nog verder van de pool afgezet. Wonder boven wonder hebben Arjen en Mel redelijk geslapen, pas in de ochtend werd het wat rustiger, het is nu dinsdagmiddag, nog steeds slecht weer, de verwachting blijft niet goed, de wind gaat draaien, maar wanneer? Vanavond kijken we hoe de wind zich ontwikkeld, we liggen nu zodanig ongunstig dat we met geen mogelijkheid weg kunnen varen, dus wachten op minder wind, de enige oplossing.

In de tussentijd worden er puzzels opgelost, afgewassen, thee en koffie gezet, gelachen, op de steiger inspecties uitgevoerd, naar andere schepen gekeken en gescrabbled, zo komen we de dag prima door.

We zijn ook gaan vastleggen wat we allemaal zeggen om elkaar uit te leggen dat het minder hard gaat waaien, of beter weer wordt, een paar voorbeelden:

Ik zie minder schuimkoppen op het water
Het wordt minder
Ik zie het lichter worden
Het staartje van de storm
Na hagel komt sneeuw
We zien de overkant weer
De pool is wakker
Hij ligt minder scheef
Nog maar 25 knopen wind, het lijkt wel windstil
Het regent binnen, wordt het warmer?
De hagel blijft liggen op het dek, zie je wel dat er minder wind is

Bijgevoegd nog een paar fraaie foto's van de hondensledetocht en de Twinga in de haven

---------------------------------------------------------------------------

For English please scroll down

We planned Dog sledging on Sunday, but due to wrong planning, rescheduled to Monday. The wind was getting stronger, Easter winds, cold, it is Svalbard.

We decided to re-arrange the mooring lines, the harbour has put 4 poles ashore for boats to tighten up, we decided to roll out 100 meter line and connect it ashore. The boat of our polish friend and the Twinga are pushing the floating pontoon, not good for the pontoon, we have to free the Twinga of the polish sailing boat!

After a night with strong winds we where picked up by Svalbardhuskies, changed our clothes in heavy winter gear, picked up some other tourist and on our way to the dog housing!

On our way up to the mountains we spotted a lot of reindeer, they loved to eat in the delta of the Adventdalen due to the melting of the ice and the growing of new grass. We received a list of dogs and each team selected his dog team and put the dogs in the trailer, with trailer, landrover, dogs and riders, we went to the mountains. In the mountains we viewed a turned over vehicle, used by the emergency services last week to rescue wounded passengers, a good feeling for us, what could happen?

When we reach the start point of the sledge tour, we experienced the north pole, strong winds, blowing the snow, no sight at all, cold, barking dogs, this is the real north!
We connected the dogs to the sledges and off we went, into the white wilderness. We stayed together, we jelled to the dogs if the speed went down, the driver stepped the sledge to keep the speed, it was great!

Back in the harbour the wind was not less! A line was broken, we replaced it and decided to make one more 100 meter line to the shore!

The polish sailing boat was bouncing to the floating pontoon, we helped him to put some more fenders between boat and pontoon, the weather was getting more worse, we agreed to wake up each other if we need help!
In the night we measured 42.4 knots wind speed! Sleeping was difficult, waves ran to the Twinga moved her up and down, shaking her, trying to pull her over, but the lines were good, we stayed away from the polish sailing boat.
Arjen and Mel slept well, a miracle, we have not had much sleep, we inspected the lines regularly and turned on the heating, it was a cold, windy, miserable night!

The forecast tells us less wind in the evening, we have to wait, we can not move now because of the wind, waiting for better weather.

Waiting can be nice, we puzzle, drink, eat, have fun, inspect other boats, read or just do nothing

Attached some pictures of dog sledging and the Twinga in the harbour.