Ersfjordbotn

Twinga op avontuur
Willem Willemse / Ingrid van den Broek
Mon 25 Aug 2008 09:23
Wat een ontvangst in Ersfjordbotn. Na een relatief korte tocht van slechts 96 uur waarin we 621 mijl gevaren hebben van Longyearbyen naar het Ersfjord, kwamen we eergisteren rond 14.00 uur aan. Eerst stond een man te zwaaien aan de kant, bij een visfabriek, dat we aan zijn steiger konden liggen. Dat is echt super want verder is hier ook niets. De andere opties waren ankeren of de kleine boten haven in, maar die staat op onze kaart niet goed gedetailleerd aangegeven en we wisten dat er rotsen lagen. Dus we liggen al 2 dagen heerlijk aan een goede kade.

Net aangelegd hebben we een fles wijn gepakt en zijn naar Heidi en Jan Bjornaer gelopen. Daar werden we met open armen ontvangen en gelijk aan de lunchtafel gezet. Verse garnalen, vers brood en als toetje natuurlijk de beloofde chocoladetaart. Inmiddels hebben we de diepvries vol met chocoladetaart liggen dus we kunnen vooruit de komende dagen.

Net terug op de boot een paar uur later of de kade stond vol met kinderen en hun ouders. Dit is zo'n klein dorpje (paar honderd man zal veel zijn) dus een grote zeilboot, dat is spannend. Alle kinderen kwamen om de beurt in groepjes aan boord, even kijken hoe dat eruit ziet een zeilboot. Hier zijn ze voornamelijk motorboten of vissersboten gewend. En, toen dat achter de rug was kwam Viggo met zijn vrouw en een van zijn zeilmaten (Odd Arild) die ook de oom is van Heidi. Ontzettend gezellig allemaal!!!!

Gisteren zijn we met de auto van Heidi en Jan Bjornaer, die we mochten lenen (fantastisch) Tromso ingereden waar we gelijk een man ontmoeten die we vorig jaar in Bodo ontmoet hadden, de italiaanse boot uit Svalbard zagen liggen EN een poolse boot die we ook in Svalbard ontmoet hadden (kleine wereld). Ook vonden we Pernilla en Joachim gelijk, onze zweedse vrienden van Maloy vorig jaar. We zijn gezellig met hun gaan lunchen en bijpraten. Weer ontzettend leuk!! Daarna met de auto naar het huis van Odd Arild, waar we uitgenodigd waren voor een heerlijke Noorse vissoep, samen met Viggo en zijn vrouw. Om 23.00 uur reden we daar rondgegeten en weer na een avond vol gezelligheid terug naar ons stekje aan de vissteiger. Wat een ontvangst in Erfsjordbotn!!!!