weggewaaid/blown away

Twinga op avontuur
Willem Willemse / Ingrid van den Broek
Wed 13 Aug 2008 19:21
(for english scroll down)

Gisteren in Ny Alesund nog even met Bjorn staan praten, de havenmeester en van hem het laatste weerbericht gekregen. Dit voorspelde al veel wind over 12 uur, nl. een zuid westen storm met veel sneeuw en/of regen. Toen het besluit genomen, althans onze captain heeft dit zeer verstandig gedaan, om in 1 klap door te varen naar Tryghamna in het Isfjord. Vandaar uit kom je dan nl. altijd in Longyearbyen weer aan met de storm in de rug. Zouden we dit niet doen dan zou het eventueel 12 uur tegen de storm in varen zijn, "geen goed idee". Zo gezegd zo gedaan.

Via Poolepynten, nog even naar de walrusvriendjes kijken, doorgeakkerd door het Forlandsundet. Het was echt koud, waterkoud en je zag de sneeuw op de bergen vallen. 's nachts om 01.55 uur lagen we verkleumd doch voldaan geankerd in Tryghamna. Voor ons lag de Charisma, de duitse boot die we al vaker gezien hebben, en de Jonathan van Mark van de Weg. Dus wij sloten de rij. Dit was een goede plek voor de zuidwesten wind.... maar zoals altijd in een fjord, gierde de storm naar binnen en via de berg weer terug. Toen iedereen naar bed was, de dappere zeilers zich lekker opwarmden onder hun donzen dekentjes, had Ingrid ankerwacht. Zij had in de middag nog even een "tukkie" gedaan. Toen begon het al, wind varieerde van 1-6 en van noord tot zuid tot oost tot west. Dus daar ging de Twinga, 360 graden rond. Een kwestie van tijd totdat het anker los zou slaan. Dit gebeurde uiteindelijk pas om 10.30 vanochtend. Willem had 10 minuten daarvoor nog even gekeken en toen was alles okee, maar ineens voelden we ons kieltje op het zand liggen.

Dus gauw naar buiten, ankertje opgehaald en weggevaren. Op naar Longyearbyen. De eerste uren was de Twinga net een roerbakeitje met de storm in de rug. Maar na een paar uur werd het water wat rustiger en konden we na 4 uurtjes aanleggen aan de Vagebond, een franse boot die bekend staat omdat hij de Oost Noord passage heeft gevaren en zich hier in de winter in laat vriezen als studie en onderzoekstation (oost kant van Spitsbergen).

Vanmiddag heerlijk een kopje koffie gedronken bij ons vaste tentje, een beetje door de sneeuw in Longyearbyen gelopen (wel prachtig om te zien ondanks dat het erg koud is) en vanavond lekker binnen met het kacheltje aan.

---------------------------
Bjorn, our harbourmaster of Ny Alesund, supplied us with the latest weather information, a lot of wind was predicted for wednesday, not only wind, but also rain and snow! The skipper decided to sail directly to Trygghamna, to be sure to avoid the south westhern near gale. At 0200 wednesday morning we arrived at Trygghamna, just before the gale started, with 30 knots of wind we sailed into the fjord

On our way to Trygghamna we passed Poolepynten, we waved goodbye to our friends the walrusses. It was very cold when we passed the Forlandsundet. Arriving in Trygghamna the sailingboats Jonathan and Charisma already anchored, so more boats decided to have shelter. It looks good for anchoring, despite the wind, we found a good spot, but not for wind from the east. Ingrid did her job as anchorwatch and she found out that the Twinga already started to turn more than 360 degrees, so she knew that it was only a matter of time that the anchor would come loose. At 11.00 wednesday morning Willem check the position of the Twinga, the wind was sout west, but the mountains did not protected the Twinga, guided by the moutains, the Twinga was pushed to the shore, only 10 minutes later everything changed, the anchor was loose and the Twinga touch the ground with her keel.....

Action time, Ingrid prepared the anchor, Paul operated the anchor winch and Willem steered the Twinga into deep water, we headed for Longyearbyen, there was still a lot of wind, over 25 knots, a little mainsail, a little jibsail, and with 7,5 knots up to Longyearbyen.

After 4 hours we arrived at the pontoon in Longyearbyen, we moored alongside the Vagebond, french motorsailer, famous for sailing the east-north passage some years ago, this year the vagebond will freeze in, in east Svalbard for scientific purpose.

We had a great coffee in town, enjoyed the moutains with fresh snow, it is very cold, heater on and a relaxing evening