Met Geert op pad naar het noorden - With Geert on route to the north

Twinga op avontuur
Willem Willemse / Ingrid van den Broek
Wed 23 Jul 2008 21:38
For english, please scroll down

Vanmorgen vroeg vertrokken uit Longyearbyen met Geert aan boord. We hebben gisteren de route uitgezet en we gaan op weg naar het pakijs. We proberen zoveel mogelijk dagtrips te maken, dat wil zeggen elke dag een ankerplaats en vooral op zoek naar de flora en fauna

Gisteren eerst nog even met Geert Longyearbyen verkend, en natuurlijk kwamen we onderweg weer een rendier tegen, het eerste -wilde- dier voor Geert.

Vanmorgen met stralende zon vertrokken, daarna wakkerde de wind lekker aan tot een knoop of twintig en lekker rustig gezeild naar Trygghamna. Vlak voor Trygghamna viel de wind weg, dus op op de motor het fjord in. We  werden al direct verwelkomd door honderden meeuwen op vissenjacht.

Mooie ankerplek gevonden, Steve, schipper van de Treshold, bedankt voor de tip, de dinghy in het water en naar de gletsjer gevaren. Geweer mee, je weet maar nooit. Ed had al verteld dat er veel rotsen onder water lagen, dus Ingrid gebruikte de pikhaak om regelmatig de diepte te controleren, gelukkig was het hoog water, dus dat ging prima.

Aangekomen bij de gletsjer, die niet direct in zee stort, maar via een binnenmeer een verbinding heeft met de zee, een  geweldig uitzicht op de gletsjer, heerlijke zonneschijn, dus jassen uit en genieten van de zon en het uitzicht. Geert spotte als eerste een zeehond, prachtig gezicht, kort daarop zagen we een tweede, een waar paradijs, zo dicht bij een tientallen meters hoge gletsjer met fantastisch weer en de zeehonden in het water! Geert ontdekte een afdruk van een beerenpoot in het zand!

Na het heerlijke eten van Ingrid kregen we bezoek van de Sysselmannen, natuurlijk op de koffie en wat bleek, gisteren liep er op het strand, waar wij vanmiddag hebben gelopen en vrouwtjes ijsbeer! Had Geert het toch goed gezien!

Morgen op weg naar de walrussen, het weer zal minder mooi worden, vannacht nog even lekker rustig slapen.

----------------------------------------------------------------

Today we left Longyearbyen, together with Geert, we created the route yesterday and are now heading for the packice. We try to sail to the north and like to anchor every day on a different anchorage, we like to view the flora and fauna of Svalbard.

We discovered Longyearbyen with Geert and we encountered a reindeer, close to the village.

This morning we left the harbour with sunshine, the wind was up to 20 knots, so we sailed to Trygghamna, just before entering the fjord, the wind reduced to 2 knots, so we started the engines and motored into the fjord. Hundreds of Seagulls welkcomed us at the entrance of the fjord, they where hunting for fish!

We found a great anchorage, Steve, skipper of the Threshold, thanks! dinghy in the water, gun prepared and carefull sailing to the glacier, Ed was right a lot of shallow water! Reularly Ingrid checked the depth of the water, so we came to the glacier, without touching the rocks!

Arrived at the glacier, the glacier does not calve directly into the sea, but by a small innerlake. Great view on the glacier with a lake in front of it. We enjoyed the sun, it was really warm. Geert find the first seal, soon we found another seal, so beautifull to watch the swimming seals in the lake in front of the glacier. Geert also discovered a print of a polarbear at the beach!

After a great dinner made by Ingrid, the Sysselmannen visited the Twinga, we invited them for coffee and they told us that a polar bear was walking at the beach yesterday, the beach we walke this afternoon, where Geert found the footprint.

Tomorrow we try to find walrusses, the weather will change!