Egersund

Twinga op avontuur
Willem Willemse / Ingrid van den Broek
Sun 4 Jul 2010 10:00
(for english scroll down)

Gisterenavond in zeemist Egersund aangelopen; normaal zie je een flink aantal mijl buiten de kust al de mooie ruige kustlijn, met bergen en eilandjes, maar gisteren niks...

Op plotter en radar binnengevaren; want overal eilandjes, rotsen onder water, en veel bootverkeer (grote visvaart) rondom Egersund en ineens, net voor de kust trok de mist wat weg en verwelkomde, in het licht van de ondergaande zon, de Noorse kust ons.

De haven invarende zagen we dat het hartstikke druk was en toen we dichterbij kwamen, hoorden we ook waarom. Op het plein, waar we altijd naast aanlegden, was een grote tent opgebouwd en een band aan het spelen! (mix tussen blues, rock en country, nummers zoals 'rollin on the river' van Ike & Tina Turner'). Tot in de haven lagen mensen in kleine bootjes te luisteren. Aan de kade lag een 20 meter luxe motorjacht met een flinke groep mensen en een visserskotter.

Wij zijn toen omgedraaid, een stukje buiten de haven bij het politiebureau van Egersund gaan liggen. Altijd plek en altijd veilig!! De politiemannen zwaaiden vriendelijk en lieten ons lekker aanleggen aan hun kade. Super!

Om 00.00 uur lagen we, en zijn we lekker de stad ingelopen. Op een vol terras met dronken noren zijn we een biertje gaan drinken, naar de band luisteren en vieren dat we weer een eerste haven aangetikt hebben.

Nu, zondagmorgen (inmiddels bijna middag, lekker uitgeslapen) zien we de Noren in kleine bootjes de haven voortdurend in en uitvaren..... altijd leuk!

De generator is aan, want geen walstroom, en tenslotte wil je toch een heerlijk kopje senseo hebben op de zondagmorgen. Zo lekker douchen en een rondje lopen.

Vandaag ook een dag om wat technische problemen proberen op te lossen en de weersvoorspellingen voor de komende dagen naar ijsland goed te bekijken

Voor diegene die geinteresseerd zijn in de techische problemen, we hebben nog steeds problemen met de snelheidsmeter, in het IJsselmeer er uit gehad (handigheidje van Paul afgekeken) zonder dat de boot vol water stroomde, schoon gemaakt, hij deed het een kort stuk op de waddenzee, maar nu is het weer niets, hij geeft soms de juiste snelheid aan, soms een totaal foute, veel te lage snelheid, en vanaf gistermiddag helemaal geen snelheid. Lekker onhandig want nu werkt ook de tripcomputer die de afstand meet niet meer, dus geen automatische afstandsmeting, maar gewoon met het handje op de kaart uitmeten en berekenen.

Daarnaast hebben we een startmotor probleem met de bakboordmotor, je wilt hem starten maar de startmotor draait niet, Hebben we de afgelopen weken toevallig een keer in de haven gehad, maar daar bleef het bij. Gisterenmorgen wilde we de motor starten, maar geen resultaat. Heb wat liggen plukken aan de bekabeling en zowaar, hij startte weer. Vanmorgen de bekabeling nagelopen, aansluitingen schoongemaakt en net gestart: het werkt weer!

-----

Yesterday evening we approached Egersund in sea fog, using plotter and radar. Normally you can already see the beautiful coastline miles outside the coast but this time nothing! Untill we were very close to shore, there the fog was less so in the light of the setting sun Egersund welcomed us back.

In the harbour it was extremely busy and it was clear why. In a big tent on the city square there is a big tent where yesterday evening a band was playing, songs a mix between rock, blues and country; wel known songs like "rollin on the river" from Ike and Tina Turner. The quay was full, with a large fishing boat and a luxury 20 metre motor yacht with lots of people aboard.

So, we motored back to the police station, a little outside the harbour, waved at the working officers and they were okay if we stayed at their quay untill Monday.

We walked back into the centre, and inbetween a lot of drunken Norwegians, we sat ourselves down with a beer, listened to the music, and had our own party to celebrate our first trip and arrival in a harbour this year.

Today we will have a nice walk around, good to stretch your legs after days at sea (you get a bit stiff), look at the weather to leave for Iceland on Monday and solve some technical issues.

For the those who are interested in technical issues:

Our speed metre still doesn't work. After diving under the boat it worked for a small while, then stopped. Willem took it out from inside the boat (trick we learnt from Paul, how to do this without your boat filling with lots of water!!!) and cleaned it again. It worked for a small while again, but giving wrong speeds untill last night when it stopped completeley.  Not very efficient as it effects other things like the tripcomputer but anyway... let's take it out again today and have another look.

Also the starter motor of our port engine was acting weird yesterday. It wouldn't work, so the engine of course wouldn't start..... We had this once weeks (months) ago in the harbour but never again so it seemed a coincidence. This morning we checked all the wires, cleaned the connections and..... it works again!!