Nieuwe ankerplaats gezocht. New anchorage found!

Twinga op avontuur
Willem Willemse / Ingrid van den Broek
Wed 1 Jul 2009 21:02
For english please scroll down

Zoals in het log van gisteren vermeld was de ankerplaats niet optimaal. We lagen niet echt beschut dus een behoorlijke deining. Na een betere kijk op de kust, en er van uitgaande dat wat je aan de kust ziet ook onderwater doorloopt, hadden we het vermoeden dat er toch wel veel stenen op de zeebodem lagen. Maar goed dachten we, eerst even eten en een beetje slapen en dan kijken we weer verder.

Maar toch, als de wind weer zou tenemen en het anker klem zou zijn gedraaid achter de rotsen zou het toch wel een uitdaging kunnen worden om daar weg te komen, we besloten om niet te wachten tot de ochtend maar om een uur of 10 in de avond toch op zoek te gaan naar een andere ankerplaats. Het ankerlichten ging weer super, en inderdaag, geen modder of kelp, maar een brandschoon anker achter de stenen vandaan kunnen trekken!!!

We zijn doorgevaren naar Bjornhamna, in het Tempelfjorden, geweldige baai, met enorme kliffen, bezet door tienduizenden vogels naast ons. Vanmiddag een rondje gewandeld, de baai is een plek waar de gletsjer, die nu een mijl of 4 van ons vandaan ligt, heeft gelegen. Het hele landschap is bezaaid met fijngedrukte stenen door de druk van het ijs, een bizar landschap, maar toch zie je overal weer het mos groeien, hier en daar weer plantjes en natuurlijk heel veel bijzondere stenen. Voor Carla B hebben we nog een mooie steen gevonden, dus die voegen we toe aan haar verzameling van nu al 37,4 kilo bij ons aan boord. Carla, we zetten de tas wel voor je deur in september in Nederland!

Wat betreft het ankeren nog een mooi verhaal, zoals we verteld hadden waren we een paar dagen geleden met Snow Dragon naar Pyramiden geweest. zij besloten nog te blijven, terwijl wij alweer te veel drijfijs zagen dobberen. Wij hadden een rustige nacht, zij niet. Ze hebben uren lopen vechten tegen grote platen ijs, waardoor het anker niet meer op was te halen! Ze zijn door het ijs naar de kust gedrukt, vastgelopen, hebben met een tweede anker zich los kunnen trekken, tweede ankerlijn kapot gevaren en anker verloren! Gisteren spraken we de Snow Dragon in Longyear, net nadat ze met een 20 minuten duik onder het schip hadden vastgesteld dat ze er alleen met wat verf van de kiel af van af waren gekomen!! Zo zie je maar, het blijft hier oppassen met het drijfijs.

Morgen, donderdag, blijven we hier rustig liggen, het is gewoon te mooi, zojuist heeft een belgische zeilboot geankerd in de baai, genaamd Het Boot (best originele naam toch!) We zagen ze zo op de ondiepte afvaren, die we met Twingy goed hadden kunnen zien vanmiddag, dus even via kanaal 16 gewaarschuwd, en we kregen een half uur later heel netjes daarvoor een bedankje terug. Zo zie je maar, als je elkaar dan kan helpen, dan doe je dat gewoon, zeker in dit gebied.

Vrijdag gaan we proberen diesel te tanken in Longyear, zaterdag komen Irene en Rob.

-----------------------------------------------------------------------------

We did not stayed at our anchorage, to many big stones on the sea floor, so we moved the Twinga late in the evening to Bjornhamna.

Bjornhamna is a great bay with magnificent steep clifs around it, where thousands of birds have their nest, closeby a very large glacier, beautifull. We did some hiking en viewed how the glacier pulverised all the stones.

On Tuesday we talked to Snowdragon, while we decided to leave Pyramiden, they fighted against the drift ice for hours, lost an anchor but freed themselves without any damage! They are on their way north now and will try to sail around Spitsbergen in august.

A Belgian sailing boat just anchored in the bay, we  will stay here one more day, friday to Longyear, try to get some diesel, saterday Irene and Rob will arrive. Then we are off again for a new tour.