Terug naar Longyear. Back to Longyear

Twinga op avontuur
Willem Willemse / Ingrid van den Broek
Wed 24 Jun 2009 12:35
For english please scroll down

Vandaag, maandag, vaarden we van Tryghamna terug naar Longyear, Arjen en Mel moeten dinsdagmorgen om 04.50 het vliegtuig hebben, wat hun terug brengt naar Nederland. We vertrekken met redelijk weer uit Tryghamna, maar bij de uitgang van het fjord neemt de wind weer toe, even maar, want we gaan nog een paar uur rondneuzen in Ymerbukta. Dicht onder de kust varen we dit fjord binnen, links van ons duikt weer de hoge bergrug op, beschut varen we verder. Rechts is een laagvlakte, bedekt met sneeuw, maar dat smelt nu snel. Na een uur arriveren we weer bij het ijs, hetgeen ons belet om direct naar de gletsjer te varen, De gletjser, de Esmarkbreen, is tientallen meters hoog (ik schat wel 50 meter) en honderden meters breed (900?) indrukwekkend schuift deze gletsjer in het water. De zeehonden zitten weer op het ijs, een Arctic Skua vliegt op het laatste moment weg , wat is het toch weer mooi.
We varen rustig langs het ijs en nemen nog een kijkje bij een paar vervallen hutten, allemaal hutten van trappers, lieden die met het jagen op wild hun brood verdiende. Overal zijn weer rendieren te zien, zodra er maar een stuk land ontdooit, begint het mos weer te groeien en de rendieren worden als magneten aangetrokken.

Nog even een baai verkend, handig om te weten hoe het eruit ziet voor een toekomstige ankerplaats en we zetten koers naar Longyear.

De wind is er nog steeds, dus.....zeilen!!!! Na de storm in Longyear, waar de Twinga heerlijk aan de touwen hing, hebben we de hele week bijna geen wind gehad, maar nu, op de terugweg naar Longyear is er weer wind!

Aangekomen in het Adventfjord, waar Longyear aan ligt, is het een drukte van belang, de MS Expedition komt ons tegemoet, de GOSARS draait achter ons langs, diverse schepen voor anker, Zodiacs die af en aanvaren naar de MS Quest, het zwarte ponton ligt vol, het drijvende steigertje voor de zeilboten ligt vol, de SY Snow Dragon draait rond wachtend om te kunnen tanken, het SY Arctica ligt voor anker, dus daar gaan we maar voor liggen.

Anker uit en vieren dat we veilig aangekomen zijn! Daarna nog even wat regelen met de havenmeester, onze dinghy er uit (we noemen deze in het vervolg Twingy), de vuilnis weggebracht en natuurlijk de lege flessen! 's Nachts om drie uur hebben we Arjen en Mel bij de bus afgezet en zijn we in bed gekropen, het was een hele mooie, gezellige, relaxte week met Arjen en Mel geweest.

-----------------------------------------------------

Monday, we left Trughamna on our way to Longyear. Arjen and Mel have to catch the 04.50 plain to the Netherlands. The weather is quiet, but at the exit of the fjord the wind is increasing, we take a left turn into the fjord of Ymerbukta, after an hour we met the pack ice, in front of the Esmarkbreen glacier. A big glacier, 50 meters tall, 900 meter width? our friends the seals are waiting, lying on the ice, an arctic skua wait for the Twinga and left the ice on the last moment. We sailed along the ice edge, viewed some old trapper huts, inspected a little bay for future anchoring and left to Longyear.

It was very busy entering the port, MS Expedtion was leaving, MS GOSARS was turning close behind our stern, several ships achored, zodiacs running up and down to the MS Quest, the black pontoon is occupied, the floating sailing pontoon is occupied, the SY Snow Dragon is waiting for fuel, the SY Arctica is anchored, we decided to anchor too.

We celebrate our safe trip, did some harbour arrangements (garbage etc.) and enjoyed a good meal, at 03.00 we delivered Arjen and Mel at the bus stop, we went to bed, this was a great tour with Arjen and Mel!