Grenada

Steinar Nordtveit & Reidun Erland
Thu 10 Jan 2008 21:21
9. januar 2008

Siden sist har vi seilt fra Tobago Cays til Union Island og Petit St. Vincent. Mye bading og snorkling for hele familien. Korallrevene på Tobago Cays var en opplevelse, med mengder av fisk.

På Union Island var vi gjester i Elins 15 års dag (Regina) og både voksne og barn har blitt kjent med mannskapet på norske Pareto II. Etter hyggelige dager på Union dro vi til Petit St. Vincent, hvor vi var eneste norske båt i en havn/ankerplass siden Porto. Vi får stadig spørsmål om det er folk igjen hjemme i Norge, eller om alle er ute og seiler.

I går krysset vi landegrensen mellom St. Vincent og Grenada, og sjekket inn på øya Carriacou. Siden vi ikke hadde planlagt å reise til Grenada hadde vi ikke gjesteflagg, etter litt leting fant jeg et i lekeavdelingen i en matbutikk. Sikkert ikke helt rette farger, men det holder sikkert til St. George,Grenada.

Neste stopp var Sandy Island, en stripe sand med noen palmer. Mathilde styrte ankervinsjen, og vi la oss til på 3 meters dyp (blir stadig modigere) og svømte inn til land. Etter en kort tur på land svømte vi tilbake til båten igjen og ankret opp Tyrrell Bay litt lenger sør. Vi har nå for første gang på lenge hatt en natt uten vind. Stillheten ble nesten støyende.

Etter hyggelig pizza- og tegnekveld med Regina "The Lazy Turtle" satt Ola bak på badeplatformen med sin 1000 W lyskaster og undersøkte livet i havet. Han så trompetfisk som ble knall blå og diverse andre småfisk. En liten blekksprut kom i søkelyset og en flaggermus på jakt etter innsekter ble temmelig nærgående. I nede på bunnen lusket mørke skygger.

10. januar 2008

I dag seilte/kjørte vi fra Carriacou til Grenada. Lite vind men god seiltørk. Vi holdt oss akkurat utenfor sikkerhetssonen til den mest uforutsigbare vulkanen i hele Karibia. En undervannsvulkan som ligger nesten 200 meter under havoverflaten. Ingen damp, ingen lava...heldigvis.Sannsynligheten for utbrudd er ikke veldig stor, den har bare hatt 12 mindre utbrudd de siste 75 årene eller så. Vi skulle egentlig inn til hovedstaden på Grenada, St. George, men fortsatte til Prickly Bay på sørsiden. Det er bare 15 min. med bil inn til sentrum, og mulig å bade fra båten. Det er et vektig argument for hvor vi ankrer opp.