Bahamaspåske

Steinar Nordtveit & Reidun Erland
Tue 25 Mar 2008 01:06

Påsken på Bahamas

Søndag kl 12 ankret vi opp innenfor Stocking Island ved George Town. På vei inn så vi tre personer på en av de mange strendene, kunne det være familien Larsen? Mobilene våre virker ikke her på Bahamas, det viser seg at verken Telenor eller Tele2 har avtale med det lokale Batelco, og vi hadde ikke fått gitt beskjed om at vi kom en dag tidligere enn forventet. Litt dinghy-rekognosering gjorde susen. Vi møtte De Tre Musketerer som sannelig hadde vært ute på beach-hopping (og som hadde sett en båt komme inn) og gjensynsgleden var stor. Vel ute på Minerva ble det bading og akrobatikk i den store oransje fenderkula. Ola og Mathilde ble med til overnatting i den flotte leiligheten

(i det rosa huset) i nydelige Hoopers Bay, og det endte vel med at de mer eller mindre flyttet inn der for resten av uken. Med to bad, kabel TV, myk sofa, skyggefull patio og trapper ned til stranda var det et godt sted å være. Etter å ha "gjort" Great Exhuma i bil og spist på noen av de lokale restaurantene tilbrakte vi mye av tiden i Hoopers Bay.

Hoopers Bay er en bukt med nydelig sandstrand, palmer og egen diger rokke som leter etter mat hver ettermiddag.

Stort sett hadde vi både bukta og stranda for oss selv med palmesus, turkis sjø og blå himmel.

En ettermiddag var det plutselig et lite amerikansk bryllupsfølge nede på stranda, vi pakket bort håndklær og flyttet dinghyen før vielsen tok til, og alle var glade og fornøyde med at vi var så hensynsfulle.

En front passerte Bahamas tidlig i uken, og etter at vinden hadde roet seg seg ankret vi Minerva opp utenfor Hoopers Bay. Med vår 2,15 dypgående kom vi ikke langt inn, men bakket inn to anker slik at vi lå med baugen mot svellet. Lengre ute kunne vi se og høre hvordan bølgene brøt på rev og over holmer. Sjøen ble gradvis roligere, og siste dagen var den igjen speilblank. Vi lå på 2,5 meters dyp 800 meter fra land og leiligheten. Akkurat passe svømmeavstand for noen...

Tradisjonen tro var det påskeleker på påskeaften. Hva gjør en uten snø, og uten mulighet til å delta i det årlige skirennet på Lian?

Kokosnøttkasting, lengdehopp i sand, 60 m sprint i sjøkanten, svømming og sandslottkonkurranse er gode alternativer, selv om deltakelsen var litt varierende. Sindre innehar rekorden for å delta i flest disipliner, og han var uovertruffen på sprint. Ellers feiret vi påske omtrent som tidligere med påskelam, Kvikklunsj, appelsiner, Melkesjokolade og Laban!

Minerva for anker..

Great Exuma er nok ikke helt stedet en reiser til hverken for de store landopplevelsene og George Town drar en ikke til for den store shopping-opplevelsen. Her er det imidlertid mer enn nok for alle av sol, strand og sjø, og fam Larsen hadde snart fått sommerfargen på plass. Vi går ikke nærmere inn på hvor vi dro og hva vi gjorde, men moro var det og glade var vi for å se gamle venner, og en uke går så altfor fort i godt selskap. Altfor snart måtte vi vinke hade, og det var nok litt nedtur i Minerva dagen etter. Deler av mannskapet har igjen fått sans for landlivets komfort, særlig fenger ubegrenset vann i dusjen og oppvaskmaskin på kjøkkenet.

Vi tar nå en gradvis overgang tilbake til båtlivet, og ligger nå i Emerald Bay Marina, 10 nautiske mil nord for George Town. Marinaen er del av Four Seasons Resort (som vi også besøkte sist uke sammen med the Larsens), og har vann, gratis internett, vaskemaskiner, biljardbord, lekre dusjer og shuttle-buss opp til matbutikken. Ellers er det nok av plass, få båter og lite folk og vi blir nok her noen dager til. I dag spilte vi tennis, det er åpenbart at vi trenger både mer teknikk og utholdenhetstrening for å bli bedre i denne disiplinen. Nivået steg et par hakk bare på den ene timen...