Martinique

Fri 8 Feb 2008 00:07
07.02.2008

Tre land på tre døgn

Vi dro fra Bequia søndag morgen, med kurs for St. Lucia. På St.Vincent hadde vi et lite strandhogg sammen med Callista i Wallilabou der åpningscenen fra Pirates of the Carribbean ble innspilt. Det korte oppholdet ble en lærerik innføring i Hollywoods liksom-verden. Både på avstand og på nært hold så kulissene ut som solid steinfundament, grunnmurer, pillarer og til og med en bro. Ola tok "banketesten" og den hule lyden gav lite rom for illusjoner. Fortet oppe på klippene er nok datamanipulasjon. Litt trist å se at brygger og det meste er i ferd med å forfalle, et lokalt etterbruksfond kunne gjort mye for å holde bukta vedlike. Det er uansett temmelig mange turister slik som oss som kommer innom. Rock Arch, steinbuen der tre pirater henger og dingler, viste seg å være ekte vare. Minus piratene, heldigvis.

Utpå kvelden seilte vi inn til Rodney Bay, også denne gang lokal tid i ni-tiden. Ellers var det få likheter med ARC-sirkuset knappe to måneder tidligere. Marinaen skal rustes opp, og tidlig neste morgen startet demonteringen av b-dock. Vi ble rent smånervøse av gravemaskinen som stod på en lekter nesten tippet mot oss og båten vår, to ganger. Steinar hentet og fortollet delene til Duo-gen som vi hadde bestilt, og dagen gikk i diverse små ærend. Vi møtte igjen vår rastavenn Vision. Etter å ha fylt opp vanntankene og sjekket ut, dro vi videre til Martinique neste formiddag. St. Lucia Channel kan være temmelig heftig, og vi hadde vel rundt 13 m/s på det meste. Med to rev i seilet og vårlille jibb gjorde vi god fart. Mathilde viste seg å være en god rormann i frisk vind.

Ved sørsiden av Martinique seilte vi forbi Diamond Rock. Også kjent som HMS Diamond i tidligere tider. Britene bemannet denne haugen ute i havet med 4 kanoner og 20 mann i 17 måneder, og gav den status som skip under Napoleonskrigene.

Vel oppankret ved siden av det gamle fortet i Fort-de-France fikk vi snart med oss at Mardi-Gras karnevalet var i full gang inne på land. Denne dagen var RØDT tema. Vi så på opptogene og folkelivet en stund, og det var ingen tvil om at vi med våre vanlige og mangefargede klær (Ola hadde tilfeldigvis rød t-skjorte) var tilskuere og ikke deltagere. Utrolig morsomt å oppleve dette. Vi dro ut til båten etter et kjapt måltid mat i en av de midlertidige grillbodene som var satt opp på kaien.Festivitasen varte uti de små timer, og neste morgen skulle Steinar på land for å sjekke inn og handle litt brød. Snakk om historieløse.. alt var selvfølgelig stengt og folk lå hjemme og sov for å lade opp til siste karnevalsdag.

Etter en rolig formiddag i båten begynte trommene og opptogene igjen. Denne gang hadde vi drevet litt research og visste at dagens farger var svart og hvitt. Noen av mannskapet var mer ivrig i påkledningen enn andre, og denne gang skilte vi oss litt mindre ut i mengden. Noe av det som var virkelig morsomt å se var alle unge mennene som kledde seg ut som damer, med parykk og tettsittende klær. Karneval blir vel neppe det samme etter dette, utrolig mye energi, dans og lyd.