Atlanteren dag 8

Sun 2 Dec 2007 15:58

Atlanteren dag 8

Hallo igjen

Siden sist så har vi hatt litt vær.... I ca 10-12 timer hadde vi stiv til sterk kuling fra NØ, med tilhørende bølger. Dette gjor at vi fikk seilt 184 nautiske mil fra kl 12 igår og til 12 idag. 162 av disse var rett mot mål, så vi nærmer oss. I går var vi båt nummer 108, noe vi var godt fornøyd med, men idag var vi nummer 85 av 234! Utrolig hva vi får gjort i litt vær... Max fart inatt var ca 12,5 knop, men vi lå leeenge over 10 knop.

Vi har nå 1660 nm igjen, vi har seilt 1152 nm, snart halve veien unnagjort.

Båten oppfører seg godt utpå her. Vi har trimmet litt på "ballasten" slik at vi kun har Rune og hans skittentøy forrut ( + en halv 150 liters vanntank) og alt annet som veier noe er plassert akter for kjølen. Det betyr at før vi dro fra Las Palmas så tok jeg ut all ankerkjetting fra ankerbrønnen i bauen ( ca 55 meter 10mm kjetting) og stuet denne i en cockpit benk akter. Alt av drikkevarer er også stuet så langt akter som mulig. Det gjør at båten sitter litt mer bakpå i bølgene og bauen ikke går inn i de, og vi gjør bedre fart og blir mer stabil. Vi har 2 vanntanker ombord, en forrut på 150 liter og en akter på 210. Vi begynner alltid å bruke av den forrut slik at vekten der går ned. Vanligvis kjører vi den tom før vi begynner på den neste, men utpå her skiftet vi forbrukstank da den var halv, slik at om noe skjer med den store tanken, så har vi allikevel ca 80 liter igjen forrut. En annen norsk båt, Thea, hadde et uhell i går, og tømte ut halvparten av vannet sitt, ca 200 liter. Da er det greit å ha litt igjen på en annen tank, selv om barna der ombordt så for seg tannpuss i brus de siste dagene før de ser land.....

Nå måtte vi starte motoren. Det er første gang siden mandag. Men nå synest jeg det var på tide å få fyllt opp batteribanken. Vanlig strømforbruk dekkes fint av duogen og solceller, men med litt dataspill og filmkvelder så må Volvo'en til pers for å lade.

Mannskaper er nå litt mer innkjørt. Rune må nå vekkes for å gå på vakt. Han trengte ca 1000 nm før han fann et fornuftigt søvnmønster. Trenden er ikke så god for hans del, ifjor klart han å sove etter ca 400 nm på turen han og jeg tok fra Sotra og direkte til Lofoten... Reidun trengte ca 200 nm for å kunne gå skikklige vakter, 300 nm for å få oss til å rydde i båten, og idag; 1100 nm for å steke toast!

Ellers så er det jeg som kokkelerer i byssa. Det er noe med steikeos, slingring og ikke altfor god ventilasjon....... Igår hadde vi bl.a. tacos til lørdagsmiddag. Vi hadde god fart i sjøen og da får vi av og til litt urytmisk rulling. Genua ble da rullet litt inn, farten sank og jeg kunne begynne å steike svinekjøtt. Når farten går ned øker ofte rullingen, men det var bedre med 25-30 graders slingring som en vet kommer, enn en og annen 30 graders som kommer litt mer bardust på... Det var forresten en mann som ble tatt opp fra en seilbåt og over på et handelsfartøy for noen dager siden. Han hadde fått skoldet seg med varmt vann....Lite morro.

Men idag har Mathilde laget kake! Slingrekake eller bølge kake.Vet ikke helt hva navnet ble, men på fasong ser en at vi ikke ligger i havn... Baksten gikk bra den, rullingen til tross, kun ett egg havnet der hvor det ikke skulle..... Siden det ble kake idag så ble det også en avansert middag; egg og bacon! Så imorgen må vi ha noe enkelt...

I følge værvarselet så kommer vi nå til å få noen dager med svært lite vind. Kanskje vi får bade her midt i Atlanteren?? Men jeg kan forsikre dere om at vi ikke alle kommer til å hoppe uti samtidig ..... :-)