Mot Kanariøyene

Steinar Nordtveit & Reidun Erland
Sun 23 Sep 2007 18:47

Mot Kanariøyene

Tilbakelagt 190 nm siden vi dro fra Madeira igår ettermiddag, siden turen startet: 2563 nm

Hallo

Da er vi dratt fra Madeira. Etter 14 dager på en plass er det på tide å komme seg videre. Vi leide bil 2 ganger og kjørte på kryss og tvers over øya. Mye ugress og frukt å se. Vi handlet en del frukt av lokale bønder som hadde boder i veikanten, mye godt som vi ikke finner hjemme!

Vi seilte fra Madeira litt før kl 16 igår, meldingene var OK så det var 3 båter som stakk avgårde omtrent samtidig; den norske Smily 4, en engelskmann og oss. Vi har alle kursen for Isla Graciosa, like ved nordpynten av Lanzarote. Om vi har den nødvendige flaksen med oss, så treffer vi den øya også, hvis ikke ender vi i Marokko...

Overfarten startet med det været som var meldt; styrke 4-5 ( opptil 10 m/s; frisk bris), men som vanlig så økte det noe over dette. På kvelden hadde vi 15 m/s når vi passerte Isla Desertas, noen øyer som hører til Madeira øyene. Sjøen ble noe grovere, og vi revet seil. Når en bestemt person hadde vakt, ble nok båten seilt noe raskere enn andre ombord satte pris på... Denne personen koste seg med kulingen og holdt steady 9-10 knop. Det gikk noe utver søvnen til andre ombord, så når denne da tok over gikk farten raskt ned og komfort nivået opp. Vi nevner aldri navn her i denne bloggen om slike hendelser, alle er anonym... Rundt lunch tid idag dreide vinden over til N og stilnet av noen timer, Volvo'en ble startet, batterier ladet. Barna sov godt inatt også, Ola stod opp etter 15 timers søvn (!!) og de forlangte havregrynsgrøt til frokost, noe som en delvis kokekyndig skipper fikset. Ikke nok med det men senere på ettermiddagen fikset han en oppvarming av lapskaus også !!

Reidun har vært litt opptatt med å lete idag. Hun finner ikke sjøbena sine! Hun mener at det kan ha en sammenheng med de 2 ukene på Madeira, som var ganske fri for slingring.

Vi har nå mindre enn 100 nm igjen til land, og da venter oss ca 2 måneder med seiling rundt omkring på Kanariholmene før vi setter kursen mot Karibien. Vi kommer nok igjennom de 2 månedene også.

Det var det for idag. Vi får avslutte med å hilse til de som tar seg tid til å sende mail til oss, det være seg de som prøver å holde Norges bruttonasjonalbudsjett vedlike når vi er borte, og de sykmeldte gravide og de nyopererte langrennstjernene og andre som bedriver seiling fra sofaen !