Madeira

Wed 19 Sep 2007 12:30

Quinta do Lorde mandag 17. september

Seilt distanse siste døgn: 0 nm

Det har vært stille fra oss de siste dagene, vi nyter roen her i Marina Quinta do Lorde like utenfor Canical øst på Madeira. Selve marinaen ble bygget i 2004, med restaurant og bistro som åpnet i mai i år. Fellesanlegg, dusjer og vaskerom er det flotteste vi har opplevd til nå på turen, og hele marinaanlegget ser ut som en liten Kardemommeby. Marinaen ligger et stykke utenfor allfarvei, og vi har leid bil i noen dager for å komme oss rundt på øya. De er ellers veldig hyggelige på marinaen og arrangerer daglige handleturer med bil til et supermarked i Machito for de som måtte trenge det. Det går også buss til og fra Funchal. Området rundt marinaen skal bygges ut som resort med hotell og små butikker de neste årene. Foreløpig er det litt stille her, men vi har funnet ut at stedet er midt i blinken for oss.

På Madeira har vi møtt Smily IV, en annen norsk familiebåt på vei til Karibien. Barna om bord er Linnea (10), Amanda (11) og Anders (8). De har hele tiden vært en uke eller to foran oss i løypa, og vi har tidligere hatt litt kontakt på sms. De ligger i samme marina, og de siste dagene har vært fulle av opplevelser sammen med mannskapet på Smily IV:bading, dykketur i grotte, svømming i saltvannsbasseng på nordsiden av Madeira og i går var vi på fjelltur til Madeiras høyeste fjell! Pico Santo er 1862 meter høyt, og kan bestiges via ulike ruter. Vi valgte å kjøre opp til rundt 1500 meter, og gå de siste tøffe kilometrene.. Det var dårlig med røde T-er som i den norske fjellheimen, men til gjengjeld var stien umulig å ta feil av til tross for tykk tåke, eller var det kanskje slik at vi gikk inne i skyene? Vi hadde en flott tur, og alle barna gjorde en kjempeinnsats mot toppen. Utsikten var det så som så med, av og til så vi bratte stup som fikk det til å krible i magen.

Floraen på Madeira er helt unik, papegøyeblomster/paradisblomst og rakettblomst vokser både i parker, hager og i veikanten. Det var også litt morsomt å finne hestehov og løvetann i en høyde på ca 1600 meter.

Søndag ettermiddag stod ridning på programmet for Ola og Mathilde, vi hadde bestilt time ved Centro Hipico, like ved golfbanen i Santo da Serra. Her har de flotte lusitanere og andre hester, god instruksjon og virkelig imøtekommende eiere. I tillegg til både utvendig og innendørs ridebane var det bar og restaurant i samme komplekset. Og for de bilinteresserte er det en flott utstilling av Volvoer fra 60-tallet og fram til i dag. Eieren hadde omvisning. Det norske bladet "Amazon" hadde til og med hatt en reportasje fra bilutstillingen, og anbefalte alle volvo-interesserte å ta turen innom dersom en er på Madeira.

Det endte med at vi kjøpte klippekort på ridetimer, dit vil vi tilbake!

I dag er Steinar i Funchal, vi har hatt en god skoleøkt, og nå skal vi ut en tur og snorkle. Vannet er helt utrolig klart, og temperaturen er akkurat passe.

De siste dagene har det vært overskyet, og i dag har vi hatt litt regn. Både jeg og Ola synes det er litt herlig å slippe å gjemme seg for solen hele tiden.

Siden alle koser seg her har vi bestemt oss for å bli her i marinaen en ukes tid til, nå tar vi noen rolige dager her i marinaområdet, deretter leier vi bil igjen noen dager og drar på levada-vandring og litt mer ridning.

Tirsdag 18.september

En typisk dag i marina:

Ut på power-walking før frokost. Kanskje litt jogging innimellom for å få pulsen skikkelig i taket, men alle som kjenner meg vet at jeg slett ikke jogger, så den går vi ikke videre inn på.

Tilbake i båten er de fleste våkne, og kanskje til og med oppe. Frokost ute eller inne.

Skole. I dag var det mattedag med Steinar for Mathilde og norskdag med meg for Ola.

Bading på steinstrand rett bortenfor marinaen: I dag skinner solen, og sikten under vann er virkelig et syn med eksotiske fiskeslag og morsomme krabber. Vi har nesten alltid med oss maske og snorkel. Alle barna og de voksne fra Smily IV var med, og timene flyr fort i godt lag. Steinar glimret med sitt fravær, selv om stranden virkelig er etter hans hjerte; Sand mellom tærne, nedi badebuksa og i sluken er rett og slett ikke mulig. Hele stranden består av flotte rundslipte steiner av diverse størrelser. Steinar ofret seg virkelig og brukte dagen på å plassere små plastklips med fem meters mellomrom på den 55 meters lange ankerkjettingen vår. Dersom resten av mannskapet bare klarer å forstå den intrikate fargekodingen kan vi framover nå lett vite om vi har 15 eller 37,5 meters kjetting uti. Og det er alltid en fordel å vite! Kodingen bygger sikkert på det hexadesimalske tallsystem. Fram til nå har vi brukt det binære tallsystemet som referanse. Ingen kjetting uti eller alt uti.

Og etter dette var dagen nesten over, nå løper barna rundt i marinaen og jeg har nettopp lest ferdig en utrolig sjarmerende bok av den irske forfatteren Maeve Binchy. "Quentins". Boken fant jeg i "biblioteket" i marinaen her i Quinta do Lorde, i en bokhylle på vaskeriet. For alle som liker feel-good historier kan disse bøkene anbefales på det sterkeste. I Dublin kjøpte jeg tilfeldigvis en av de andre bøkene hennes, og når jeg nå så denne boken her kastet jeg meg over den. Når jeg legger den tilbake får jeg se om vi kan donere en bok til biblioteket. Til nå har de kanskje 20...de fleste på engelsk, pluss en tullete bok på svensk.

Vi tar et par slike dager til, og så leier vi nok bil igjen nærmere helgen. Dersom været holder seg regner vi med å være på vei mot Kanariøyene om en ukes tid.

Reidun

ENGLISH VERSION

We are enjoying a quiet life here in Marina Quinta do Lorde outside Canical in Madeira. This lovely marina was built a couple of years ago, and the whole area is now to be developed as a resort with hotel and appartements. The exellent restaurant and the bistro just opened in May. This place is ideal for us, the children can run around and do what they like in the evening, visiting other children or play in the well-lit marina area.To be able to get around Madeira, we hired a car for a couple of days.

Here on Madeira we have met Smily IV, another norwegian family-boat on their way to the Carribeean. They have been a week ahead of us up until now, and we are currently lying in the same marina. The last days have been filled with adventures together with the crew from Smily; swimming, cave-diving and climbing (?) the highest peak in Madeira, Pico Ruivo (1862m high) in fog. We have also visited Centro Hipico Quinta de Sao Jorge in Santo da Serra, where Ola and Mathilde had a riding lesson Sunday. There are close to 20 horses in the stables, lusitanos as well as a few ponies. And there is an outdoor as well as an indoor track, and a restaurant and a bar in the complex and we were hartily welcomed by the owners. We also have to mention the owners car-collection, with a display of Volvos from the sixties up until today! A norwegian magazine, "Amazon" have published an article from their visit. Highly recommending to stop by when in Madeira. And we would like to add that the same applys if you are interrested in horses:) As we are staying in Madeira another week, we will visit again for more riding lessons.

Madeira is a wonderful island, both the vegetation and the marine life gives us new experience every day. We always bring our snorkeling gear when swimming, and enjoy meeting both new fish and new people every day. Friday and Saturday we`ll rent a car again, we`ll visit Funchal again and go on a levada-walk. Next port will be somewhere in the Canary Islands.