Bilder fra ARC'en og litt til

Maggy V
Petter & Kirsti
Sun 16 Dec 2007 19:48
Hei hei,

Her kommer noen få bilder som kanskje kan gi et lite inntrykk av hva vi har opplevet de siste ukene.

Da vi startet fra Kanariøyene, hadde vi 2800 NM foran oss, og ingen visste helt hvordan det kom til å bli... Men starten var frisk i stor sjø. Det var nesten som en start på Hankø hvor det ble skreket og ropt for å få plass. Når man skal seile i nesten tre uker er det viktig å få en god start...
Slik så det ut bak oss like etterpå, noen store båter hadde fått opp dampen og var raskt forbi.
Første natten gjorde vi vår regattamessig største tabbe ved å ta feil kursvalg syd for Gran Canari.
Det gjorde at enkelte fikk et forsprang vi aldri klarte å ta igjen.
Neste morgen var vi alene på havet, men de første dagene så vi en og annen båt.

Her er et eksempel på annen båt - nei den synker ikke - den er bare nede i en bølgedal..

Siden var det altså bare å seile, og vi kom fort inn i rutiner. Daglig kommunikasjon og rapportering ble gjort via Iridium telefonen, og det eminente Mailasail programmet. Her ser vi skippern rapprtere:

På grunn av bølger og vind rett bakfra valgte vi å håndstyre mesteparten av veien. Martin gjorde mye av dette, og likte forøvrig å kombinere dette med andre aktiviterer. Her poserer han som reklame for sin undertøysleverandør...

Daglig vask hørte også til rutinene. Med en snitt fart på over 7 knop ble det mest bøttevask. Her ser dere en hårete rumpe:

For hver dag som gikk opplevet vi en soloppgang, en dag, en solnedgang og en natt. Nettene startet i fullmåne, men etterhvert ble det både lite måne og overskyet, og da blir det ordentlig mørkt. Bilder av dette er alstå bortkastet men her er et par solneganger, (eller er det oppganger?).
Og en til-

Matlaging var kaskje den farligste oppgaven ombord. For ikke å få kokende spagettivann over bare ben, viser her Julie hvordan man kan kle seg som kokk. Regnbukser!

Noen ganger spanderte vi dessert, vi måtte jo spise den ferske frukten mens den var i live. Ananas er noe søl, men ganske morsomt å jobbe med:

Halvveis over ble det feiret med champagne. Nei, det var det ikke det var for søt musserende vin som slett ikke var god. I alle fall, en feiring ble gjennomført, her ved to av oss.

Flyvefisk var eneste fisken vi fikk, og den prøvde vi ikke en gang å fiske etter, den bare kom - og var farlig. Men, det var farligere for den enn for oss - her har en møtt sin endeligt.

Plutselig en dag sånn ca halveis var det lite vind. Da stanset vi båten og badet:
Her er Julie på svømmetur med 4000 meter vann under seg. Minst! Det ble rapportert om klart vann fra alle badende.

Etter nesten 17 dagers seiling kom vi i mål på St. Lucia. Det å spise et måltid hvor man slapp å holde på alt hele tiden var en befrielse. Dette viser også en sliten, men fornøyd gjeng.

Siden var det å oppdage Rodney Bay med badestrender og andre viderverdigheter.
Her er to av mannskapet på ekspedisjon i jolla:

Vel i mål måtte det også feires. Dagen vi kom i mål hadde Nils byssevakt og løste dette med å ta oss på bar og restaurant:

Det tar ikke lang tid før det kribler når man kommer til land. Man vil se mer. Her er vi på jungeltur på offroadere. Jungle George var guide:

Turen gikk til en flott foss inne i jungelen, hvor vi kunne ta en dusj. Og med dette kommer vi tilbake senere med flere opplevelser fra Karibien: