KIEL KANALEN OG LABOE

Mon 7 Jul 2008 07:04
070708
"54:23.2N 10:01.4

DE NORDTYSKE ØYENE OG KIELKANALEN!

Ut av de Hollandske kanalene og vi fikk en dag I sol, men myyye vind rett I mot på vei bort til Kiel kanalen. Det ble banke for noen, mens vi steama rett fram over bølgene på motor.. ikke moro, men båten og mannskapet var overhodet ikkkke klare for noen hard seilas med veeeldig skrå båt ..

Men Thea passerte oss stadig vekk helt på skjeve med nytt storseil oppe og I fint driv, selv om det ikke går noe særlig fort framover mot målet .. og så skjedde det en kanskje frykter mest på en sånn tur !! FORSTAGET RYKER ! OG det er det som holder hele masta og riggen oppe! MEN THEA har selvfølgelig kutterstag eller babystag som de fleste langturseilere har og det redder hele situasjonen fra den komplette katastrofe. Babystaget holder masta oppe mens Truls og Christin må redde forseil og deler fra vannet .. Tungt og uhåndterlig, men de kommer inn med seila I behold og helsa men ganske oppgitte over alt som skal ryke på en sånn tur!!

Da hadde vi karet oss inn til ei av de Nord Tyske øyene som heter NORDENEI og det er jo veldig rart å se at de har øyer her som ser ut som I syden da!! Her er det grååådig fint asså!! Laange strender og masse hoteller langs stranda og bak ligger klitter med strå og lave busker, men det fins ingen trær her .. ser akkurat ut som Skagen!Det er jo hit Tyskerne drar på lokal sydenferie. Skjønner det, men vannet er jo litt guffent da.. med brunt sandblanda vann og så så kaldt da.. men unger og voksne bada I vei.. Det er helt utrolig grundt rundt her og vi seiler på 2 – 5 meter vann hele veien og da vi skal inn til Havna MÅ vi gå I ei lita renne ellers hadde vi sitti på igjen !! Men vi kom oss I havn og fikk sett på skadene til Thea. Her ble det ringing til forsikringsselskap og ny planlegging av reparasjon av båt..Stakkars Thea!! Og så nå som vi bare skulle cruise inn til Fredrikstad....

Neste dag rakk vi en lang etappe inn til Cuxhaven og da snakker vi butikk se.. Digre handelsskip, conteinerskip og tankere på rekke og rad midt I “gata” og alllle de små seilbåtene til høyre for dem. Det er utrolig mange seilbåter her som steamer framover mot Kielkanalen, så vi følger bare strømmen og ligger pent I kø .. Noen timers søvn I ei flott havn I Cuxhaven før vi er oppe og på full steam inn mot den digre slusa inn til Kielkanalen.. Det ser ille skummelt ut med alle de store skipa, men det går utrolig fint! No problem! For systemet er her som I Holland at I kanalen skal alle de små seilerne inn I en egen liten kanal som det står SPORT PÅ og der kom vi akkurat sånn at vi slapp og vente og kunne bare kjøre rett inn I slusa. Når alle hadde fortøyd inne I slusa longside og utapå hverandre, ble det nesten som ei lita seilehavn inni der hehe.. Etter noen minutter er vi ute av slusa og oppe I Kiel kanalen og DEN er brei og diger asså!! Her er det bare å legge seg ut helt til høyre og følge kanten oppover elva. Og midt I kommer de største skip og siger forbi.. vi vinka til Yara Norge båten som kom, men det var bare et bitte lite asiatisk ansikt å se ombord der gitt.. men vinka gjorde han!

Kiel kanalen er utrolig kjedelig!!! Time etter time med gresskanter eller trær å se på og ikke noe annet.. Ikke før laaangt utpå ettermiddagen kom vi til et sted der det var diesel og matbutikker vi kunne stoppe og bunkre om en ville det.. En kort stopp ble det før Thea måtte skynde seg ut av kanalen og til havn for å få starta på reparasjonen av forstaget. Vi orka ikke mer kanal for dagen, så vi tok en avstikker inn til en liten by kalt RENSBURG og la båten I ei lita havn inni der... Ikke mye å se på, men en liten fin gammel by var det. Det som var pussig her var at det kom en norsk båt inn .. og det er jo ikke så pussig akkurat da, men jeg syns jeg kjente igjen dama ombord og jammen var ikke ho fra Askim og vi hadde jo vært I damelag sammen og vi fikk oss en skikkelig skravel om felles kjente hjemmfra!! Utrolig morsomt og veldig koselig!

Neste morgen opp og ut av kanalen og over Kiel bukta med masse seilbåter og stor sommeraktivitet! Inni Kielbukta var det masse seilbåthavner og det så ut som det var regatta et eller annet sted for sååå mange seilbåter I farta er det lenge siden vi har sett. Vi gikk inn til ei havn som het LABOE for der lå Thea for å reparere båt. Og ei kempefin havn og FOR et koselig lite sted!! Her var det også akkurat som Skagen, med en eller feiring I helgen da I tillegg.. med musikk, boder med masse mat og ting og tang I, masse folk og Rednings selskapet holdt på ute I havna med aktiviteter. Vi la oss I den gamle havna og fikk nesten kultursjokk med alt som foregikk på land rundt oss hehe.. Det lukta røkt sild rett rundt hjørnet fra båten og det ble solgt alt fra strikkegarn og kobberstikk, digre, tjukke, nygrilla bratwurst nmmmm, en mann stod og skjærte ut ugler og andre dyr med motorsag til Tobias store fornøyelse!, Indere solgte skinnvarer, en dame solgte glassfugler og ungene kunne lete I en sandkasse etter små skatter for en liten penge noe Tobias også syns var kjempegøy selvsagt, og I et basseng på land kunne folk få kjøre fjernstyte redningsbåter rundt og rundt..

Det var veeeldig deilig å komme til et sånt sted nå gitt! Det ga oss en skikkelig hjemmefølelse og det var jo fint sånn på slutten av turen vår. Her må Thea ligge noen dager til reparasjon for forsikringsselskapet og Truls og gutta på land skal nå fikse båten igjen. Det kan fort ta noen dager for det var jo helga igjen nå da.. og da kom vi på en kjempe ide! Gutta blir her og reparerer båt og vi jentene tar Marelia og seiler opp til Danmark!!

Og det skal vi I dag! Vi drar videre opp til et par av øyene oppe I Danmark sånn at vi er litt på vei hjem og vi får med oss litt mer øyer og saker, mens gutta må mekke båt. Christin og jeg og ungene på seiltur aleine I Marelia – det skal bli sååå gøy!! Tenk endelig er vi jentene på seiltur alene... ja håper at alt går bra nå da så vi ikke får høre det resten av livet at hva var det vi sa ... og sånn!! Men gutta syns det er kult så de sier selvfølgelig ikke det... men : herregud det må dere vel klare etter å ha seilt halve jorda rundt vel.. ja så klart! Så I går var vi ute og kjøpte kart og alt er I orden nå til jenteseilasen vår!

OK da kommer vi med ny rapport fra en av de danske øyene snart og da kan vi jo gjøre oss fortstått på NORSK igjen!!! Tenk det a! DA er vi hjemme da eller ??? Ialle fall straks for når denne uka er over og litt til så er vi å se oppe I de svenske områder og vi vil gjerne ha rapport om dere er ute I sjøen et sted og vi kan vinke sånn I forbifarta!! NÅÅÅÅ ER DET IKKE LENGE TIL VI SEES NEI!! JEG MÅ HOLDE MEG SKIKKELIG I NAKKEN FOR IKKE Å SEILE HJEM I ETT SETT NÅ – FOR JEG ER ILLE KLAR FOR Å FESTE BÅTEN I BRYGGA ET STED HJEMME NÅ!!

FORTSATT GOD SOMMER FERIE TIL DERE ALLE ENTEN DERE ER I SYDEN, PÅ FJELLET ELLER HJEMME PÅ VERANDAEN !! DER ER JEG SNART OGSÅ.....