NATTSEILAS TIL JOMFRUØYENE

Thu 10 Apr 2008 23:03
100407
"18:12.5N 67:20.8W"

NATTSEILAS OVER TIL JOMFRUØYENE – BRITISH VERGIN ISLANDS!!!

Nå har vi liggi her I Simpson Bay Marina I 3 uker og nå er det “slutt hilsen ruth” hehe.. Denne luksusen mååå jo ta slutt! Blir vi liggende her lenger nå så gror vi fast og tar oss jobber her borte og kommer oss Ikke hjem mer.. det er såååå behagelig å ligge på brygge med strøm og vann I bøtter og spann ( he det rima gitt.) og butikker og billige restaurater over alt at det skal styrke til å fløtte seg.

Men skal vi over Atlanteren igjen MÅÅ vi til pers og det til gangs! Vi har bestemt oss for at den siste måneden skal vi tilbringe på Jomfruøyene – basta! Så da Sol og Harmonia og Tora skulle gå ble vi med. Det ble hektisk aktivitet om bord igjen med handling av mat, vasking av båt innvendig og utvendig (lenge til vi kommer til brygge og vann igjen se.), utsjekking og farvel til de andre norske båtene som ligger her og venter på mannskap.

Den berømte brua inn til havna og lagunen har vært stengt I ei uke nå pga sterk vind! Og da mener jeg sterk vind – opp til 20 sek.m inni havna.. juhuuu det uler I rigger og båtene sliter I taua. Men som ugrib filene sa så la vinden seg akkurat som forutsagt! Da går vi . Vi legger I fra brygga og Steven (en diger neger som er vakrere enn Herkules I stein!!) hjelper til med tau og døtter oss ut og vi snirkler oss mellom digre yachter og tau og kjettinger.. no problem nå se! Foran brua ligger vi fire norske båter og et par andre utenlandske og venter på åpning. Dere skjønner at på brohodet ligger klubben med billig øl og utsiktsrampe og der står det hver kveld masse folk og heier og hoier inn og ut båtene som kommer igjennom den trange brua. Jeg har stått der med skikkelig signalhorn og tuta inn både Rolf I Otium og Sol og Vision og når du ikke veit hva som venter deg på andre sida av brua og plutselig blir heia inn som du har vinni OL så blir alle skikkelig røde I maska og vinker og jeg veit at gåsehuden står, for vi jubler selvsagt mest for de som har seilt rundt Atlanteren og helt hit I våre små plastbåter så Amerikanerne skriker med og jubler alt de kan og sier selvsagt OHHHH MAYYYYY GOOOOOD!! HEHE.

Nå skal vi ut og I dag drar 4 med små norske flagg og på land står Rolf og Thomas og filmer oss!! Det skal bli moro å se når vi kommer hjem! Øyvind og jeg må slippe anker rett utafor og prøve å få opp det nye forseilet vi har kjøpt. Og DET var ikke lett nei! Det er sååå tjukt at vi sliter med å få heist det opp. Men med muskler og litt fikling går det til slutt! Vi opp med ankeret og snur snuta etter de andre. Men hva er det som er gæærnt a??? Marelia vil jo nesten ikke fløtte seg. Jeg durer på med motoren men når likevel ikke mer enn 4 knop – herregud ja detta skal gå unna hehe.. Vi har nok grodd litt ja mens vi lå inni bayen! Virker som vi drar på minst ett korall rev om ikke to!!

Vi gjorde ett sjakktrekk denne gangen med mat for natt seilasen .. Vi inn til Kineseren som Øyvind har blitt god kompis med og kjøpte en kjele full med stekt ris med reker og grønnsaker av den nette sum av 50.- kr og det var deilig skal jeg si .. utover natta var det bare å ta seg en bolle og gumle I vei – no middagslaging her nei.

Natta var fantastisk med passe vind og lite bølger – sånn har vi nesten ikke hatt det noen gang her borte I Karibien!! Øyvind satt første vakta og leste og kosa seg og jeg fra halv tre og til morran. Lyset kom over horisonten kl. 5.10 og sola opp kl. 6.00 = et eventyr spør du meg! Vi ankommer Virgin Gorda kl. 12 dagen etter og da har Sol og Harmonia vært der I 6 timer assså!! Da kan dere tenke dere hvor fort det gikk med oss hehehe.. Nå skal det skrapes under båten ja for her er det mest spektakulære vannet vi har sett I hele Karibien (og vi har sett litt kan du si.) Vannet er helt klart og sjøgrønt og nydelig og 28 grader I vannet da ...

Nå er vi på BRITISH VIRGIN GORDA OG I SPANISH TOWN! Og alle prisene er selvsagt i DOOOLLÆÆRR - BOMBE!

Morran etter blir det strandtur for første gang på lenge! Pakke bag med solkrem og strandmadrass og matpakke og vann – suverent! På stranda var vi sammen med nydelige Jørgen på 11mnd og Aurora på 3 og da var dagen min redda!! Såå moro med sandslott og bading med isoporrør I de store bølgene. Aurora ville absolutt vise oss noen huler. Hun sprang I forveien og viste veien.. Opp på steiner og tre trapper og inn I mellom steinene som var Auroaveien (under 1 m høyde..også Øyvind da han åla seg etter hehe) Inni mellom steinene var det små strender og poller som vi kunne bade I for her var det ikke bølger se..

ÅÅÅÅÅÅ såå nydelig med strand dag!! Helt til 1000 amerikanere kom veltende! Inn fra cruiseshipene. Her traff jeg en koselig nordmann som var fra Tronheim av alle ting. Han var Sjefselektriker om bord og kjempehyggelig. Vi tilbake I dingiene og kjente at sola hadde tatt ja..

Så begynte skrapinga under Marelia. Vi fikk nesten sjokk for her var både roret og propellen helt grodd inn. Vi til med børster og koster og snorklemasker og finga fikk kjørt seg ja.. skinnflådd på fingertuppa etter kort stønn.. Det gode er at det går lett av og med noen timers dykking under skal vi nok få ho rein igjen. OOOOPPPSS – RETT UNDER BÅTEN LIGGER EN DIGER STINGRAY!!(Rokke) Den ligger og spiser på noe på bunnen 9 m under båten og vannet er glassklart så vi ligger I vannskorpa og ser på den til den svinger med vingene sine og svømmer bedagelig bortover. Da blir jeg litt ydmyk se.. her er jeg liksom og der er et av vedens skumleste dyr.. (etter trøgstad mål da.)

Ja, her gjelder det å kose seg på rekordfart for nå er det 3 uker igjen til vi må forberede oss på den store reisen igjen.. Øyene her borte på jomfruøyene ligger jo alle sammen inni en diger fjord jo.. vi ser godt over til Tortola og mange av de andre små øyene som vi skal besøke. Ser ut som det blir Oslofjord seilas detta gitt! Så I morra drar vi nok videre til ei anna deilig strand så får vi se om det kommer 1000 amerikanere over alt her.. Det er ialle fall noe nytt – å sitte og høre på de svært høyrøsta kællane på breiale sørstats dialekter.. ( høyere enn meg til og med hehe)..

Her borte er det internett gratis på barene over alt så jeg kan skrive nytt brev snart igjen! So long friends! PREEEKÆÆÆÆS