THEA OG MARELIA PÅ KANALTUR I HOLLAND

"53:15.0N 05:49.8E"

THEA OG MARELIA PÅ KANALTUR I HOLLAND

KANALENE I HOLLAND

I går midt på dagen gikk vi fra fra Enkhuizen og over Ijsselmeer. Vi vinka farvel til familien Langereis fra Farsund og la ut på sjøen I 12 sek.m vind. Vi opp med forseilet og vi kosta over Ijsselmeer på et par timer. Borti andre enden lå Lemmer og der var det en diger sluse og bru og full pakke... I DEN vinden er det alltid spennende å få lagt til disse små trebryggene de alltid har langs kanten som ventebrygger. Men det går alltid fint! Vi står der I blåsten og venter mens Marthe serverer oss ost og kjeks på et fat!! Sånne unger vil vi ha ja.. !

Oppover langs STAANDE MASTROUTE ! (alle skjønner det eller??) og Prinses Margriet Kanaal går det så det suser!! Over alt er det 3,5 – 4,5 m dypt så her er det jo kjempedypt! Vi passerer laaange lektere, små tradisjonelle Holandske båter, motorbåter og små seilbåter.. ingen – ABSOLUTT INGEN ER SÅÅÅ STORE SOM THEA!! ELLER STIKKER SÅ DYPT SOM HUN og folk glaner og lurer, men vi dundrer på... den som ikke veit osv.... masta på Thea er gedigen inni kanalene her asså!! ( møtte en annen svensk båt på 41 fot og de bare glisa og vinka så det går nok..)

Utover kvelden har vi passert x antall broer og venta og bakka og lagt til og snurra mens vi har venta på at broene skulle åpne seg, noen steder har vi venta på toga som susa over broa før den kunne åpne ellers var det bare traffikken.. og såå vil vi finne oss et sted å sove da... men alle Marinaene er fra 1.50m dype til 2.00 m så der kan ikke Thea gå inn så vi leter etter en sidekanal som er litt over 2 m dyp og det finner vi oppe I Laange Sloot ved innkjøringa til Maarten by. Her svinger Truls inn til høyre ved et digert gult veiskilt, som det er på E6 en hjemme, og der er det jaggu over 3m dypt inni og her er det lov å legge til.

“Bryggene” er bare en bitte liten kant med en 6 x 6 toms treplank utapå kanalkanten og det er flaks om du finner noe å binde båten I ... så jeg sier at det var jo synd vi ikke hadde med noen store teltplugger som vi kunne banka ned I jordet ved siden av her.. for vi ligger rett ved siden av et digert jorde med hvite og svarte kuer glaaanende på oss da vi skal legge til.. hehe Ja, eller vi kan jo slenge dreggen rett oppi vollen her og dra oss inntil... Oppå vollen som er kanalkanten er det selvfølgelig en flott sykkelvei og der går det jaggu to stykker på tur og de får taua til Thea nesten midt I huet og Christin smiler pent og spør om de kan fortøye?? hehe.. Jaggu er det ikke akkurat dypt nok til at Thea kan ligge helt inntil kanten! Vi har ingenting å feste båten I så vi må ligge utapå Thea. Så ligger vi der da – midt på jordet med kuer på den ene sida og en masse flotte hester løpende på den andre sida av kanalen!! Det er helt utrolig vakkert her da..!! Også ser vi på alle seilbåtene som seiler med fulle seil midt inni jordene bortover innimellom bilveiene, gårdene og dyra .. for et vannland!! Dette er sååååå kult!! SÅÅÅ GLAD VI GIKK HER!!

DAG 2

Det var ille godt å sove her ute på landet gitt.. for I dag sov vi til langt på morran for første gang på lenge.. helt til kl. Halv ti! Og så var det like stille I Thea så da ble det litt morra kos med bok og kaffe på senga! Ute blåste det hui og hei og det frista ikke til å stå opp og gå I kanaler I dag.. men kl. Elleve var vi klare likavæl.. da kom ei dame forbi og gutta begynte og spørre ho til råds og da fikk vi beskjed om at på lørdag var kanalene stengt mellom 12 og 13 så da var det bare å gå ned og sette seg å lese eller skrive litt. Kl. Halv ett var vi klare og da!! Da kasta vi loss og forlot kuene for denne gang.. vi skulle gå en helt ny “vei” her gjennom en by som het MARTEN. Vi tøffa rett bortover mot den og rundt en sving så var vi inni verdens minste og nusseligste lille landsby med en kafe, et bilverksted, en blomsterbutikk, flere restauranter der de satt og spiste og drakk under hvite parasoller ca, en meter fra båtripa!! Helt utrolig! Da vi passerte den andre brua I byen var det så vidt magan på Thea gikk igjennom – og ut av vinduet I bua oppe I tårnet kom et fiskesnøre med EN LITEN HOLLANDSK TRESKO I OG DET VAR TIL PENGA!! Det kosta 1,5 euro og de la vi oppi skoen I det vi passerte! Noe sååå artig ! Og vi seig forbi alle butikkene og folk vinka og hilste oss god tur! Her var det litt over 2 meter så Thea gikk fint igjennom her..

Litt senere på dagen skulle vi runde et område der de holdt på å lage en ny kanal og vi måtte snirkle oss litt fram og tilbake og vi skulle kjøre over en AKVADUKT som er en nybygd kanal over motorveien! Da lager de en betongkasse på 2,5 meter over veien og fyller den med vann så er det kanal! No problem, men I forkant og etterkant av denne akvadukten var det grundt se.. Da ser vi plutselig Thea spinnner litt foran oss og så er det jaggu vår tur... skikkelig udregelig da du merker at du er borti noe på bånn og vi må virkelig legge litt motor I framdrifta akkurat da, men det går sååå bra – bare gir gass og så siger vi gjennom sanda eller leira eller hva det er .. Jeg driver litt sideveis og da er det plutselig 1.70 dypt og jeg må gæsse på for å komme meg ut I midten igjen..heheh får jo skrubba kjølen litt her da..fint det!

Vi runder mange svinger og kjører gjennom maange bruer, men her er alle nesten automatiske!! Når vi kommer rundt svingen og de ser oss fra tårnet får vi grønt og rødt lys som betyr at de skal åpne straks og da slakker vi bare litt på gassen og før vi har kommet helt borttil er brua åpna og vi kan bare dundre igjennom! Lett som en plett!

Så etter noen timer er vi inne I Leeuvarden og der er det stopp! Brua er stengt I to timer takk og vi må legge til. Det går ikke tenk! Her er det vanlig bryggekant og der er det mye under 2 m langs kanten og Thea står på. Her må vi legge oss utapå noen andre og det er ikke noe problem. Mange vil prate og hjelpe oss hele tida så det går greit!

Vi labber ut på handletur I byen og det er jo SÅÅÅÅ mye å se da.. nesten skjeve tårn I Piza her og det skal være musikkfestival I byen I dag og det er stinn brakke med folk I byen og vi snurrer rundt og titter. Tilbake til båtene har gutta bestemt at vi skal bare gjennom ei bru nå så skal vi legge til for natta. Vi venter på at den skal åpne seg og så er vi klemt igjennom. Ute på andre sida er vi jammen midt I en park!! Grønne plener, digre trær og springvann langs kanalen – vakkert er bare fornavnet og der skal vi legge til! Truls siger forbi mange båter, men et sted er det et høl I rekka og der skal han inntil og han tar en sjangs og svinger inn Thea mot kanten og jaggu er det djupt nok! Må jo ta noen sjangser sier han og gliser! Vi smeller utapå så er den saken klar.

Det blir rundtur I byen med kafe besøk, masse trevlige Hollendere som spør og prekær, musikkfestival med popmusikk der det sto SPRINGEN på storskjermen og det skjønte Tobias betydde hopp da alle folka rundt oss hoppa når det blinka på skjermen.. så da hoppa vi da!! Oppe I det skjeve tårnet skimta vi ei skummel heks som balanserte på kanten av tårnet !!!! Og Tobias lurte på hva som skulle skje.. ho skulle nemlig kaste ut papiljotter over plassen og da måtte vi prøve å få tak I dem.. så kom en diger oppblåst plast mark som alle ungene ville ta på selvfølgelig.. og så kom en diger hvitsminket, skummel dame hengende I en luftballong over plassen og skulle ta på alle med de hvite hanskene sine... men det ville ikke Tobias ha noe av nei..

Vi måtte tilbake til båten for nå var kl. Snart tolv på natta og Truls og Christin var gått til båten for lenge siden .. vi skulle bare gå en liten tur alene og titte vi se.. men hvem visste at det var sååå mye å se på da... men på veien til båten fikk vi se to kællær med en haug digre bokser foran seg .. og DET VAR FYRVERKERI!!

KL. 24 I natt sto vi på MARELIA OG THEA og så på fyrverkeriet over Leeuvarden som avslutning på en båtregatta for solcellepanelbåter fra hele verden! De var sååå kule der de føyk bortover kanalen I hundre med bare solcelle som drivkraft – ja det blir nok framtida det tenker jeg !! Fint fyrverkeri, men ikke helt som det I Disneyworld !!! mente Tobias.. hehe (alt er svært I Amerka se..) men fint likavæl her og da... og heldige er vi som opplever sååå mye fint!!

Nå er det morran igjen og søndag og strålende sol og mye varmere enn det har vært på lenge og bak på Thea står to stk. Med en kaffekopp I hånda (her og..) og vi styrer oss midt I kanalen oppover over dybe på 2,1m, men foreløpig går det bra .. bare lugger litt ..hehe. Skal prøve å komme oss til Groningen I dag se.. sånn at vi kan komme oss ut I Nordsjøen på tirsdag om været tillater det – for da er det 110 nm til innløpet av Kielkanalen...Vi får se..

Snakkes snart og nyyyyt sommerferien dere som har begynt ferie og nyt ettermiddagene dere som jobber enda...Klem fra MARELIANERNE PÅ KANALTUR I HOLLAND