SÅÅÅ STO VI PÅ!!!

010708
“53:13.8N 06:35.2E”

OG SÅÅÅ STO VI PÅ!!

JADDDAAAA!! Hit men ikke lenger kan en jo tenke da lissom.. Det var I det vi runda ut I en ganske stor innsjø som heter Slenk der vi skal ut og krysse et spor og så dreie til høyre opp en ny kanal til Groningen at det skjedde.

Det var her vi var blitt advart og vi var SÅÅÅÅ FORBEREDT!! Men hjalp det eller ?? Nei, vi hadde ikke en sjangs.. vi gikk for god fart på motoren for det MÅÅÅ du ha hele veien her ellers så sitter du fast ikke bare en gang, men mange hehe Truls har nå laga slepespor I bånnen av kanalen her I flere kilometer ehe.. men akkurat her var det bare FOR grundt asså!! Loggen viste 1.60 m og I god fart sier Øyvind plutselig - “Trur jaggu vi står på jeg..” og det til gangs!! Vi står med 2,5tusen omdreininger på motoren og står bom fast haha.. helt latterlig! Ikke noe fuss eller smell eller noe bare gørra som spruter opp bak båten hehe..

Nei, dette går ikke for vinden blåser rett I sida på båten og får oss skikkelig inn I sumpa til høyre.. jo mer det blåser jo mer står vi på... Thea sliter lenger framme på samme måte.. Vi ser at båten svinger alle veier for å prøve å komme seg løs, men til ingen nytte!!akkurat som oss..

Det er bare en ting som kan redde oss og det er enten en slepebåt eller SEILA selvfølgelig!! Herreguuud, vi er jo seilbåt jo.. og alle har jo sett på SELSKAPSREISEN 3 ELLER 4 .. der han må bikke båten med kjærringa ute på bommen for å komme under brua.. og det er nettopp det vi må gjøre nå.. hehe bortsett fra at kjærringa IKKE skal ut på bommen haha..

Opp med forseilet og få vinden midt I sida på seilet .. Da legger båten seg over og vi kan seile oppover og ut over grunna og inn på litt dypere vann.. Flaks igjen at det blåste 11 sek.m akkurat nå da!!! Og midt I sida på oss.. for vi kom oss av og det gjorde Thea også på samme måte.. Med så skrå seilbåter som mulig uten å hive kjerringa ut på bommen kom vi oss ut på 3 meters vann og da var vi redda!! Ha ha VI KLARTE DET !!! CHISTIN ER PÅ VHFen OG ER OVERLYKKELIG!! THEA HAR SEILT KANALENE I HOLLAND OG DET GIKK FINT!! NO PROBLEM bare en ikke får panikk om bulben brukes som mudringsredskap!!

Resten av turen til Groningen gikk som en lek og vi så både Råbekken og Selbakk langs kanalene her så hjemlengselen har ikke gått over ennå gitt! Vi rakk jo selvfølgelig ikke alle bruene og slusene før natta for det er haugevis av bruer og det tar jo tid å ligge og vente ved hver eneste bru til den åpner seg.. Til slutt var klokka 19.00 og da var vi helt inntil ei bru, men kom ikke igjennom!! STENGT TAKK!! for natta!! ÅÅÅ nei vi skal jo bare inn I denne også videre.. men niks – vi måtte fortøye midt ute I ingenmannsland igjen!! Men vi hadde mange fine opplevelser gjennom dagen da.. med utrolig dyreliv og mye spennende å prate om..

Vi lagde middag og kveldskos og gikk tidlig til sengs for I morra er Tobias 9 år og har bursdag gitt!!

------------

Morran og bursdag! Men det er tidlig så ungene sover mens vi kjører båtene gjennom Groningen by til Marinaen vi skal ligge på til I morra... Midt inni byen vokner gutten se og kommer ut med fiiin krone som Christin har laget selvfølgelig!! Og han har fått god frokost på veien og vi synger for han fra Marelia og over til han .. Happy birthday osv.. og jeg pynter Marelia med ballonger til ære for godgutten min!! Han er verdens beste guttunge og jeg har hatt det sååå mye moro med han på denne turen og det tror jeg dere har skjønt!! Han er jo bare full av humør og humor og fortellinger og fakter og grimaser og lyder og empati og følelser og leker og jeg veit ikke hva.. han er bare stappfull av alt mulig og det tar aldri slutt!!! Og det elsker jeg han for!! Såå I dag er det godgutten sin dag!! Vi legger til I ei fin havn og begir oss ut på byen etter issss!!

Det blir butikker med mye rart I og pizza til lunsj og så velger gutten jaggu det fineste stedet byen har å by på til kaffe og dessert!! Vi inn I en lekker have I et flott hotell og der inne drikker vi kaffe og spiser den lekreste sorbet med friske bær og sjokoladekake på toppen og IKKE MINST – DE KOMMER MED FYRVERKERI FOR GUTTEN VÅR !! SKULLE BARE MANGLE!! Det spruter og lyser så alle I haven ser og klapper da vi sang igjen (litt lavt da...) og dagen var fullendt!

Tilbakeveien til båten gikk med til å snakke med alle hjemme for gutten.. mobilen hans ringte I ett og det var stas skal jeg si dere.. han gikk med den I den fine nye veska si ( Che ge Vara veske!!) og tok den så fort han kunne.. nå mangler bare tante Stine sa han etter ei stønn.. jaggu har han full oversikt gitt.. etter at mormor, farmor og Petter og alle hadde ringt.. så da gikk Marthe og jeg bak et hjørne og ringte til han og lot som vi var tante Stine, men det varte ikke lenge før han avslørte at DET var IKKE tante Stine nei.. han lo og var med på spøken...haha, men etter bare noen hundre meters gange så ringte den ordentlige tante Stine da og da var alt I orden!!!

Hjemme på båtene hadde vi kveldskos ute på dekket på Thea I den nydelige kveldssolen og I dag ble det varmt også gitt!! Vi preka og kosa oss og Tobias fikk massasje og ja hva kan en vel gjøre mer for den snuskegutten?? Nei, bare gelèen igjen nå så er alt I orden og dusjen og senga kaller!!

Nå er det et helt år til neste gang.. og da er han kanskje hjemme med alle kameratene og ikke bare familien og noen gamle tullinger ..

I morra tidlig kl. 07.00 skal vi avgårde igjen for nå skal vi til Kielkanalen og over til Danmark!!!

JUHUUU snart hjemme nå asså!!

Men til slutt til dere som lurer på KANALFERIE MED EN BÅT PÅ 43 FOT OG 2.05 – 2.10 DYP SÅ KAN DET SIES AT DET GÅR, MEN HELLER IKKE NOE MER!!! VI VAR NEDPÅ NOEN GANGER OG VI ER 1.95 OG DET ER ANBEFALT, MEN THEA KOM IGJENNOM MED GOD FART OG LITT SEILFØRING! OG VI FIKK EN FANTASTISK OPPLEVELSE IGJEN SOM VI ALDRI VILLE VÆRT FORUTEN!!!