Portsmouth - Ramsgate

Michael Boe
Fri 9 Jul 2010 06:59
51:19.696N 01:25.245E    Ramsgate

Inden vi sejlede ud af the Solent måtte vi se Portsmouth, og især Portsmouth Historic Dockyard. Sejladsen over fra Cowes 3/7 var kort og vi tøffede over i let vind og solskin, med havet tykt af sejlbåde. Portsmouth var og er en flådehavn. Reeds skriver at man skal holde en afstand på mindst 50 meter til flådefartøjer, ellers antages det, at man har "hostile intentions" - så der kan man få ødelagt sin dag. Man sejler ind i en "small boat channel" og skal over VHF'en have tilladelse til at krydse over løbet inde i havnen. Det skulle vi, da vi ville ligge ved Gunwharf Quays på bycentersiden.

Indsejling til Portsmouth

Vel i havn var der en SMS på satelittelefonen. Dengang vi lagde til i Cowes havde nogle søde mennesker råbt til os da vi lagde til, at de læste vores blog, og sagde velkommen. Vi troede de forvekslede os med en anden båd, da velkomsten var på perfekt engelsk. I SMS'en fik vi tilbudt de billeder de havde taget af os. De viser sig at Nick og Doris, som også sejler Dufour 385, havde hørt fra en engelsk Dufour forhandler at vores lille familie var afsted, og de havde herefter fundet blog'en og bruger Googles oversætter til at læse den!  For at fuldende historien var der samme dag en mail fra en norsk båd, der også læser vores blog, og var i The Solent samtidig med os og tilfældigvis fra samme dag havde de samme billeder af både The Needles og Eleonora (den store sejlbåd). Hvor skægt og hyggeligt!

Vi ankommer til Cowes. Billede fra Nick & Doris.

Portsmouth Historic Dockyard var mageløs. Et absolut "must see". Flere restaurerede skibe fremvises, de største Nelsons HMS Victory og HMS Warrior. De to store skibe giver en sejler gåsehud - det er så fantastisk at se disse vidundere i perfekt stand. Dertil flere museumsafsnit, et action område a la Eksperimentariet og meget mere. Vi kunne have brugt flere dage der.

HMS Warrior fra 1860. Dampmaskine og fuld sejlføring. Malthe står midt på broen.

Indgang til HMS Victory. Maja som dronning..

Malthe klarer sig kun til matrosrang. Han var nær blevet Admiral, hvis vi havde fået taget billedet på dækket, ved messingskiltet der viser, hvor Nelson faldt under slaget ved Trafalgar. Malthe kastede sig jo naturligvis omkuld, da han fik at vide hvorfor skiltet var der.

"Action Stations" var alligevel Malthes favorit

Da vinden var god til en længere sejlads næste dag, måtte vi nøjes med et besøg på Portsmouth Historic Dockyard - billetterne gælder ellers et år. Sejladsen til Ramsgate 4/7 var dejlig frisk med 10 m/s i rumpen og gennakeren oppe og strømmen med næsten hele vejen til Dover, som vi passerede om natten. Her meldte vi ind til Dover Port Control at vi passerede fra sydvest i den nu stive modstrøm, og med beskeden hastighed det sidste lille stykke kom vi til Ramsgate 4:30 om morgenen efter 17 timer.