Tobago

Michael Boe
Mon 4 Jan 2010 21:33

Tobago

Godt Nytår til Jer alle oppe i kulden. Vi håber I alle har haft lejlighed til at slappe af over julen og nu igen er på plads på pindene med den klassiske overvægt og måske med et nytårsforsæt i lommen..

Her skinner solen og livet leves behageligt langsomt - ingen stress i miles omkreds.

26. December fik vi Pernille og Jon, med børnene Frederikke og Jonathan, ombord på Barbados. Efter 18 timers rejse hentede vi dem ud til Navigo i gummibåden. Dejligt at se dem! Desværre var forholdene på ankerpladsen noget urolige og inden længe ramte søsygen, og den forberedte aftensmad kunne ikke finde ro i alle nye besætningsmedlemmer. De var dog seje og stod igennem og havde det bedre næste dag.

En is glider ned

Den 28. December 14:30 lettede vi anker og gik mod Tobago i 8-10 m/s vind agten for tværs. Søen var noget grov, da en nordlig swell drillede, og således tog søsygen igen kærligt favntag med vores venner. Der blev ikke snakket så svært meget i båden på den tur før næste morgen. Der er ikke meget man kan gøre for søsyge besætningsmedlemmer anden end at opfordre dem til at spise og drikke, selv om det hele måske kommer op igen. Det hjælper at kigge ud i horisonten og følge skibets bevægelser, eller at lægge sig fladt på ryggen. Sjovt er det ikke for de søsygeramte!

Jon fik sin tun lige inden vi rammer Tobago

I Man of War bay på Tobago rullede de store nordlige swells ind og det så ret voldsomt ud på ankerpladsen, og vi overvejede om vi skulle sejlede videre. Bevægelserne var dog langsomme, selv om man blev løftet og sænket et par meter, og der var ingen særlig belastning på ankerkæden, når bare nok blev firet ud på de 16 meter vand vi kom til at ligge på. Vi sov faktisk alle godt næste nat og søsygen blev væk¨- godt gået!

Ankerpladesn i Man of War Bay set fra Charlottevilles mole

Kig ind til Charlotteville

Swells rammer land som massiv shorebreak

Landgang under disse forhold er en kunstart. Mange dinghys var blevet flippet over eller klemt ind under molen, der står på pæle. Motorer var druknet eller mast i stykker. En god bølgeforståelse var guld værd når landgang skulle times. Når store bølgesæt blev set kommende ind, var det bare om at komme væk fra molen. Vi tog ingen chancer og når passagererne var sat i land ankrede skipper dinghyen op og svømmede ind.

Teamet udfører en nøje planlagt landsætning..

Charlotteville er en lille søvnig by med små butikker i bræddeskure. Fiskernes både ligger for svaj udenfor byen. En gang imellem kommer en fisker forbi for at afsætte fisk, men som oftest må man i land for at købe fisk henne i "fiskekooperativet". Alt går meget langsomt. Indklarering gik nemt, men mange både har haft svært ved at få Immigration and Customs i tale på det sidste ved afrejse. Åbningstiderne er vist ret vejledende. Bugten er fantastisk smuk med høje skrænter fuldstændig iklædt grønt med flere små strande.

På vej til Pirates Bay

Vi bader i Pirates Bay

Børnene tegner i cockpittet

Nytårsaften havde vi arrangeret at tage ind på "Jane Quality Kitchen", som er en ydmyg lille strandrestaurant - dvs. et noget større bræddeskur med bølgeblik på taget. Inden længe var vi mere en 30 sejlere, og det blev en rigtig hyggelig aften.

Maria, Malthe og Ole fra Amigo

Der Traumjäger (Bernd), Pernille og Andy fra engelske "Spruce". Bernd sejler singlehand i sin katamaran. Hans autopilot gik i stykker midt i Atlanten. Så er der langt hjem...

Berit og Maja hygger sig

Skipper nyder den gode mad..

Jon og unger

Maja og Malthe med børnene fra ING båden

Vi fik grillet kylling og fisk. Malthe hjælper til..

Der danses igennem! Malthe er en festabe.

Tobago har en regnskov der som den første i verden blev fredet i 1700 tallet. Det lykkedes at få plantageejerne til at forstå, at den rigelige vandforsyning var en konsekvens af det store areal med regnskov. Vi tog på tur til Argyle Falls med guiden Raymond. Vi spiste kakaobønner (man sutter et sødt frugtkød af bønnerne) og tyggede sukkerrør på gåturen op til vandfaldet.

Raymond hjælper Frederikke over bækken

Kakao frugter på træstammen

Grøøøønt...

Store blade..

Vi nærmer os Argyle Falls

På toppen af Argyle Falls

Coral Snake. Ikke giftig..

Argyle Falls

Skønt med et kølende brusebad

Senere samme dag tog Darlington Chance os med ind i regnskoven. Han var en supergod guide og fortalte en masse om flora og fauna, krydret med Tobagos historie. Malthe synes dog det var noget træls at man ikke måtte lege og larme, men hvis vi skulle se nogle af Tobagos mange farvestrålende fugle var det nødvendigt.

Mr. Chance leder os ind i regnskoven

Dybt ind..

Vi så blandt så meget andet maghoni og teak træer, vild kaffe, vild kakao, klatrende philodendron og forskellige "stranglers", der overmander de største træer, så regskoven får regenereret sig selv. I et lille vandløb var der fisk der går på land, og i en skråning boede edderkopper inde bag fine små låg, som de åbner får at snuppe forbipasserende insekter. Der var fine myre- og termitbo, samt lianer og kæmpebambus, som er en importeret art. En virkelig oplevelsesrig dag, som samtidig blev farvel til vores gæster fra Danmark.

Næste destination er Grenada, altså om nogle dage...